Review: The Windsors seizoen 1

The WindsorsToen Channel 4 aankondigde dat ze een komedieserie gingen maken over de Britse Koninklijke familie had ik zo mijn bedenkingen daarbij. Normaal gesproken zijn dat soort komedieseries nooit echt grappig, want meestal wordt heel tam en zijn de grappen niet leuk genoeg, maar laat dit maar aan de Britten over. The Windsors is een serie waar je best om kan lachen en de royals worden als karikaturen neergezet zonder dat het over de top gaat.

In de Windsors zien we dat Camilla (Haydn Gwynne) er alles aan doet om er voor te zorgen dat de populariteit van Wills (Hugh Skinner), die eigenlijk niets liever wilt dan traumahelikpter vliegen, en Kate (Louise Ford), die een zigeuner is, niet al te populair wordt zodat het volk niet wil dat er generatie wordt overgeslagen. Ook maakt ze korten metten met een buitenechtelijke zoon van prins Charles (Harry Enfield) die opduikt. Ondertussen proberen Beatrice (Ellie White) en Eugenie (Celeste Dring) verschillende ideëen uit die voor baantjes moeten doorgaan. Ook willen ze heel graag dat hun ouders, Prins Andrew (Tim Wallers) en Fergie (Katy Wix), die niet in de buurt van het paleis mag komen, weer bij elkaar komen. Pippa (Morgana Robinson) heeft een hekel gekregen aan haar zus Kate die met een prins is getrouwd en probeert met haar perfecte kont prins Harry (Richard Goulding) te verleiden, maar dat lijkt mis te lopen als hij met de dochter van de Australische premier moet trouwen om zo de afscheiding van Australië tegen te houden. Prins Edward (Matthew Cottle) doet ondertussen van alles om aan geld te komen en de familie raakt verdeeld als Wills om een referendum vraagt over het behoud van de monarchie.

The Windsors is eigenlijk heel erg grappig, iets wat je niet zou zeggen na de eerste aflevering, want die is nogal tam. Ik had de hoop dat ze daarna de serie iets absurder zouden maken, nou dat is gebeurd en dat is te danken aan de soap-invloeden die in deze komedie zitten. Het gaat wel heel erg over de top, zo blijkt Camillia zwanger te zijn, en is daarmee dolgelukkig om hiermee een eigen Parker-Bowles-dynatie te stichten. Ze loopt een aflevering met een dikke buik rond, blijkt het opgehoopt gas te zijn. Een ander soap-element is dat het een halve aflevering een droom was, en dat is maar goed ook want hoe leuk een Royal Hunger Games ook klinkt, de status quo moest weer hersteld worden. Pippa heeft haar eigen entrée-geluidje als ze in beeld komt, dit is de running gag van de serie en verveeld eigenlijk niet. Een andere running gag is dat de achtergrond van Kate, in onze wereld is ze een burgermeisje, maar bij The Windsors is ze een zigeuner en daar wordt ook constant opmerkingen over gemaakt. Zo zou ze vroeger in een caravan hebben gewoont, straatgevechten gehouden en nu handelt ze ook in oude banden die nog wat opleveren. Het hoogtepunt komt in de laatste aflevering als ze een My Big Fat Gypsy Wedding-trouwjurk aan heeft.

Natuurlijk is Camilla die als een soort slechterik die uit een tekenfilm is gestapt is leuk om te zien, maar het hoogtepunt zijn toch wel Beatrice en Eugenie. Die mogen van mij gewoon een spin-off krijgen, want ze zijn zo leuk als een stel leeghoofden die van alles verzinnen om aan geld te komen. Eerst beginnen ze een make-up-kanaal op youtube, dan maken ze een datingapp maar niets wil echt lukken. Beatrice zei eerst dat ze er niet aan zou gaan beginnen om een baan te zoeken zoals de normale mensen, werken van twaalf tot drie, twee dagen in de week, maar ze heeft het toch gedaan wat ook hilarisch was, haar zus Eugenie haalt er snel weg, want ze kan zelfs niet meer proeven uit welk jaar en welk merk wijn het is. Aan het einde van de serie hebben ze wel een briljant idee dat wordt opgemerkt, maar dan moeten ze al snel naar de Verenigde Staten en dat kan natuurlijk niet, dan missen ze teveel feesten.

De serie richt zich op de leden van de Koninklijke familie die niet aan de macht zijn, dus Queen Elizabeth is helemaal niet te zien en prins Philip stuurt af en toe een brief waarin hij flink tekeer gaat en dat is wel een goede keuze geweest, want Elizabeth die wordt nagedaan is wel genoeg gedaan. Andere leden die missen zijn Sophie (vrouw van prins Edward) en prinses Anne, waarom die eruit zijn gehaald zou ik niet weten, maar die kunnen best wel eens een aflevering meedoen lijkt me, misschien in het tweede seizoen?

Serie: The Windsors – seizoen 1
Afleveringen: 6
Acteurs:Harry Enfield,Haydn Gwynne, Hugh Skinner, Louise Ford, Morgana Robinson, Richard Goulding, Ellie White, Celeste Dring, Katy Wix, Matthew Cottle