Review: The Path seizoen 1

The PathDe Amerikaanse serie The Path stond op het lijstje ‘Series waar we naar uitkijken in 2016‘, dus was ik enorm benieuwd naar deze serie. Zo heel erg veel was er ook weer niet over bekend, maar een serie met Hugh Dancy uit Hannibal en Aaron Paul van Breaking Bad kan natuurlijk nooit echt slecht zijn. Naast dat het een serie is over het leven in een sekte laat de serie ook zien hoe twee tegenpolen gespeeld door Dancy en Paul omgaan met hun geloof in het Meyorisme of het gebrek daarin.

In het eerste seizoen van The Path zien we hoe Cal (Hugh Dancy) na een ramp Mary (Emma Greenwell) redt hierna sluit ze zich aan bij het Meyerisme. Cal is de zelfbenoemde leider van deze beweging nu de grondlegger hievan, Steve Meyer, op reis is om de laatste rangen van de ladder te schrijven. En tot die tijd neemt Cal de leiding over. Hij wil de beweging groter maken en ook de media hierbij betrekken, iets wat eerder niet gedaan werd. Eddie (Aaron Paul) is op reis in Peru en nadat hij drugs heeft genomen heeft hij een visioen waarin hij Meyer in een ziekenhuisbed zit liggen met een grote gele slang om hem heen. Hij weet niet of dit waar is en zijn geloof in het meyerisme wordt op de proef gesteld. Dat kan hij niet delen met zijn vrouw Sarah (Michelle Monaghan), die is geboren in de beweging en die weet niet beter. Zij krijgt dan ook een schok als ze merkt dat haar zoon Hawk (Kyle Allen) een relatie begint met Ashley (Amy Forsyth), een meisje van zijn school die niet gelooft. Ze is bang hem kwijt te raken, want eenmaal uit het Meyerisme dan is er geen contact meer mogelijk. Eddie stuit op zijn zoektocht op Alison (Sarah Jones), die eruit gestapt is nadat haar man volgens de officiële berichten zelfmoord heeft gepleegd, maar volgens haar was het moord. Ze is dan ook op de vlucht voor de beweging die haar opjaagt. Als Cal de vader van Mary mishandeld begint ook detective Abe Gaines (Rockmund Dunbar) interesse te krijgen voor de beweging, hij probeert er binnen te komen om uit te zoeken hoe het precies werkt.

Toen deze serie werd aangekondigd werd er niet veel over bekend gemaakt, behalve dat het over een sekte zou gaan, en dat is het nou juist, daar gaat The Path eigenlijk niet over. Het gaat over de mensen in een sekte, het Meyerisme, wat consequent door de aanhangers een beweging wordt genoemd en dat is meteen een stuk interessanter. Want de serie neemt geen standpunt in over het Meyerisme, al lijkt dat in het begin niet zo. We zien hoe ze hulpeloze mensen na een ramp redden en hoe Allison door de Meyeristen wordt opgejaagd als ze bij familie op bezoek gaat, maar dat laatste heeft een reden: ze heeft nogal wat geld in bezit dat van de beweging is. We weten dus niet of het allemaal echt is of dat het een sekte is die het vooral om de donaties te doen is. De eerste afleveringen zijn vooral erg beklemmend, als aanhanger moet je van alles met elkaar delen en als je dus iets fout doet moet je meteen een soort kuur volgen in een cel. En dan is er ook nog de broer van Sarah die constant met zijn gitaar rondloopt om uit te barsten in een lied, wat trouwens het enige is wat hij doet, want hij heeft verder in de beweging niets te vertellen en bij zijn vrouw al helemaal niet.

Wie deze serie maken zijn Cal en Eddie. Cal wordt meesterlijk neergezet door Hugh Dancy. Hij is een enorme machtswellusteling en gladjanus eerste klas die in zijn auto naar zelfhulpboeken luistert om goed over te komen, en dat is nogal nodig, want diep van binnen is hij nogal gebroken. Als ex-alcoholist die in zijn jeugd met zijn vader in de beweging is gegaan en waarvan later de vader de beweging uit is gegaan heeft nogal wat te verwerken. En laten we eerlijk zijn: hij doet enorm zijn best om een goed persoon te zijn, al heeft dat wel allemaal één groot doel: de beweging naar een hoger plan tillen met Cal aan het hoofd. En hierdoor wil hij best ver gaan, zelfs moord is een optie. En dat komt allemaal uit de angst om een nobody te zijn. Hij heeft het nodig om een beter persoon te zijn dan zijn ouders en het Meyerisme is het enige wat hij heeft en waar hij zijn status vandaan haalt.

Aan de andere kant heb je Eddie, gespeeld door Aaron Paul en die heeft die angst totaal niet. Het merendeel van het seizoen is hij een goede huisvader, alleen begint zijn geloof een beetje te minderen. En dat is nogal een probleem en daar kan hij niet echt bij zijn vrouw terecht, die is opgegroeid in het Meyerisme en ziet het als een onderdeel van haarzelf. Dus als ze denkt dat hij een affaire had met Miranda Frank bevestigd hij dat en moet hij twee weken opgesloten zitten in een cel en krijgt hij drugs. Nou laat een gebroken man spelen maar aan Paul over. En toch hoop je, zeker in de aflevering waarin hij met zoon Hawk (die enorm lijkt op een jonge Heath Ledger) met de wandeling bezig is en meer ze samen teruglopen naar hun huis zie je hoe goed die twee zijn zonder de invloed van het geloof, of beter gezegd zonder Sarah. Want ze is nogal een control freak als het over haar gezin gaat. En dat maakt deze serie ook zo goed: We zien waarom Sarah zo graag wil dat Hawk bij de Meyeristen blijft: haar zus is weggegaan en daar heeft ze dus geen contact meer mee, zo gaat dat nou eenmaal. Maar toch twijfelt ze of haar zus een goed leven heeft en of dat dus ook voor Hawk is weggelegd. Ze breekt bij haar zus in en loopt door het (grote) huis, dat lijkt dus goed te gaan maar dan ontdekt ze het medicijnkastje dat flink gevuld is en zet ze alles op alles om Hawk binnenboord te houden.

De serie eindigt op een interessant punt, Eddie kreeg een visioen en gaat naar Peru waarin hij ziet dat het bed leeg is van Steven Meyer, en dat kan twee dingen betekenen: Of Meyer is weer in blakende gezondheid óf Eddie ziet de geest van Meyer en dan zou hij in theorie dus met de hulp van de geest de nieuwe leider worden van de beweging. Aan de andere kant zien we hoe Sarah die aan Cal begint te twijfelen en hem in haar macht heeft nu ze samen de leiding hebben over de beweging. Al met al is er dus genoeg materiaal om een tweede seizoen te vullen.

Serie: The Path – seizoen 1
Acteurs: Aaron Paul, Hugh Dancy, Michelle Monaghan, Emma Greenwell, Rockmund Dunbar, Kyle Allen, Amy Forsyth, Sarah Jones, Paul James

Wat vind jij van het eerste seizoen van The Path? Laat hieronder je mening achter!