Review: Silicon Valley seizoen 3

Silicon ValleyIn het voorjaar van 2016 bracht HBO alweer het derde seizoen van de komedieserie Silicon Valley. De eerste twee seizoenen van deze serie waren erg goed en dat zorgt er voor dat de verwachtingen dan ook erg hoog gespannen zijn. Maar dat is het fijne aan deze serie is dat het zo goed in elkaar zit dat het niet tegen kan vallen. In dit seizoen zien we dat het Pied Piper eigenlijk wel voor de wind gaat, maar dat is niet voor lang in deze serie dus is er dit seizoen genoeg te beleven.

In het derde seizoen van Silicon Valley zien we hoe Richard (Thomas Middleditch) ontslagen is als CEO van Pied PIper, maar na enig beraad wel gekozen heeft voor de aangeboden functie van CTO. De keuze voor de nieuwe CEO valt op Jack Barker (Stephen Tobolowsky), die gelijk een groot kantoor huurt en het liefste zo snel mogelijk veel geld wil verdienen. Als Richard dan grapt dat ze dan maar een server moeten maken vindt Barker dat een enorm goed idee. Als Jack het te bont maakt bij Laurie ontslaat ze hem en wordt Richard weer de CEO. Het team keert dan weer terug naar het huis van Erlich Bachman (T.J. Miller) als werkplaats. Als ze medewerkers van over de hele wereld aannemen raakt Dinesh (Kumail Nanjiani) gecharmeerd van een vrouw uit Estland die voor hen werkt, alleen het beeld is niet zo helder. Hij zorgt er voor dankzij het Pied PIper algaritme voor dat dit beter wordt, maar als zij hem ziet is ze de interesse in hem kwijt, tot plezier van Gilfoyle (Martin Starr). Als ze eindelijk een beta uitbrengen doen ze dit eerst aan vrienden en iedereen is enthousiast, behalve Monica (Amanda Crew) die er niet veel van snapt. Dan komt de app online en blijven de dagelijkse gebruikers achter. Richard is radeloos en ziet Pied Piper als een aflopende zaak, maar Jared (Zach Woods) geeft hem wat vertrouwen door stiekem een click farm in te schakelen om zo de dagelijkse gebruikers omhoog te krijgen.

Bij Hooli besluit Gavin Belson (Matt Ross) om het hele Nucleus-team te ontslaan en het geld wat hij daarmee verdiend gebruikt hij om Big Head (Josh Brener) te ontslaan en hem twintig miljoen dollar mee te geven. Ondertussen gaat het oude Nucleas-team aan de slag bij Endframe en weten een product neer te zetten wat net zo goed is als Pied Piper. Belson besluit hen te kopen, maar slechte pers zorgt er voor dat hij het team opnieuw ontslaat en dat hij zijn CEO-positie bij Hooli kwijt raakt. Maar met de hulp van Jack Barker komt hij er weer bovenop. Ondertussen heeft Big Head veel geld en hij start zijn eigen incubator en daardoor wil Erlich een samenwerking met hem aan gaan. Ze geven zoveel geld uit dat ze al snel door al het geld heen zijn. Maar als hun techblog die ze kochten opnieuw wordt gekocht hebben ze alsnog wat geld en daarmee kopen ze Pied Piper.

Dit derde seizoen van Silicon Valley was gewoon erg goed. Natuurlijk de serie is grappig, maar het is vooral zo goed geschreven en geacteerd. Het personage van Jared zegt de meest idiote dingen en vooral dankzij Zach Woods wordt het nooit onrealistisch. Hij weet al die gekkigheid zo goed te brengen dat het nooit teveel een karikatuur wordt. En dat het goed geschreven wordt blijkt wel uit het feit dat het plot ontzettend goed in elkaar steekt, en dat is toch voor een komedie ook weleens fijn. Dat Pied Piper niet zou lopen bij de normale consumenten zagen we al aankomen toen Monica niets van de beta snapte, in tegenstelling tot alle beta-testers die zelf coders zijn. Want ja coders kijken niet zo nauw of de schermen er gebruiksvriendelijk uit zien. En de serie weet de kijker ook nog op het verkeerde been te zetten, je denkt dat als het slecht gaat met de actieve gebruikers van Pied Piper dat ze dan de vrouw inzetten die elke ‘Hoe werkt Pied Piper’-workshop is geweest, maar nee Jared koopt actieve gebruikers op. Wat ook mooi geplot was is de nieuwe vorm van Pied Piper: Eerst als B-plot in een aflevering waarin Dinesh een meisje beter wil zien via de hoolichat en dus aan het bij elkaar hacken slaat om beter beeld te krijgen. Als dat lukt is ze niet meer in hem geïnteresseerd. Dan blijkt dat die chatdienst steeds populairder wordt en besluiten ze dat als hoofddienst te gaan zien. Maar er zitten ook nog genoeg grappige momenten in: Zo krijgt Dinesh het te verduren als hij een gouden ketting koopt, gaat richard los tegen een PR-dame, althans dat denkt hij, het is een journalist en breekt hij een relatie af omdat het meisje de spatiebalk gebruikt en hij tab. Dat kan natuurlijk echt niet.

Wat dit seizoen ook erg leuk maakte was dat ze Big Head weer meer gebruikte. Hij gaat een nogal verregaande samenwerking aan met Bachman die daar wel heel erg goed gebruik van maakt. Als Big Head dan ook heel droog vertelt dat hij het zwembad van zijn huis heeft laten verplaatsen omdat het niet op de juiste plek zat om het daarna weer terug te laten zetten omdat het toch wel de goede plek had kan je niet anders dan om hem lachen. Er zit niets kwaad in hem, maar met geld omgaan is niet zijn talent en ook Bachman kan erg goed geld verspillen. Wat wel goed gedaan wordt is dat Bachman dit seizoen laat zien waar hij goed in is: hij weet op onnavolgbare wijze een investeerder binnen te halen. Dat is ook mooi van de serie, je vergeet snel dat Bachman, die vooral van de one-liners is, ook echt iets kan, maar hij kan dus wel degelijk iets.

De serie eindigt met zoals elk seizoen met een aflevering waarin het voortbestaan van Pied Piper op het spel staat, maar deze keer drukken ze de resetknop voor het komende seizoen wel erg hard in. Niet alleen wordt het platform losgelaten, maar wordt ook Raviga losgelaten. En dat laatste vind ik stiekem toch wel jammer, want ik heb dit seizoen pas echt het gevoel dat Suzanne Cryer die Laurie speelt echt goed in haar rol zit en ook grappiger is. Maar wie weet is ze gewoon weer terug en koopt ze nu weer aandelen in de chatdienst Pied Piper, wie zal het zeggen. Ik heb goede hoop dat het vierde seizoen net zo goed wordt als de voorgaande. De hele groep is nu weer bij elkaar, met Monica en Big Head, dus dat kan niet anders dan leuk worden.

Serie: Silicon Valley – seizoen 3
Acteurs: Thomas Middleditch, T. J. Miller, Josh Brener, Martin Starr, Kumail Nanjiani, Zach Woods, Amanda Crew, Matt Ross, Jimmy O. Yang, Suzanne Cryer
Cijfer: 8,5