Review: Call the Midwife seizoen 6

Call the MidwifeDe Britse serie Call the Midwife telt inmiddels al zes seizoenen en ook in dit zesde seizoen blijkt maar weer waarom er meer dan tien miljoen Britten wekelijks kijken. Het is ook nu weer een seizoen dat je een enorm goed gevoel geeft en dat hebben we allemaal soms even nodig.

In het zesde seizoen van Call the Midwife keert de groep terug uit Zuid-Afrika, behalve Trixie (Helen George) die een paar maanden blijft. Bij thuiskomt blijkt dat zuster Ursula (Harriet Walter) nu de leiding heeft over Nonnatus House en zuster Julienne (Jenny Agutter) hoort nu bij de andere medewerkers. Ondertussen gaat het met zuster Mary Cynthia (Bryony Hannah) helemaal niet goed en wordt ze weggestuurd naar het moederhuis om daarna naar een inrichting gestuurd te worden. Gelukkig wordt ze daar gezien door zuster Monica Joan (Judy Parfitt) en wordt ze uit de inrichting gehaald om daarna naar een betere psychiatrisch ziekenhuis te gaan. Ondertussen krijgt Patsy (Emerald Fennell) bericht dat haar vader in Hong Kong stervende is en ze besluit daar heen te gaan. Shelagh (Laura Main) is geheel onverwachts zwanger, maar er zijn complicaties. Ze moet bedrust houden om in de laatste aflevering een zoon op de wereld te zetten en komt de inspectie langs bij Dr. Patrick Turner (Stephen McGann) om te kijken of de kliniek open kan blijven. Ook wordt de voormalig militaire arts Valerie Dyer (Jennifer Kirby) de nieuwe vroedvrouw. Een van haar patiënten is een besneden vrouw uit Afrika die ze adviseert om in het ziekenhuis te bevallen, maar de baby komt te snel. Ook krijgt Trixie een nieuwe man in haar leven: tandarts Christopher (Jack Hawkins). Maar dan verdenkt zij hem er van een andere vrouw te hebben, wat niet waar is, want het is zijn dochtertje. Barbara (Charlotte Ritchie) en Tom (Jack Ashton) zijn verloofd en moeten op het laatste moment hun bruiloft plannen. Phyllis Crane (Linda Bassett) is dit seizoen onder andere bezig om zuster Winnifred (Victoria Yeates) rijles te geven.

In de eerste aflevering van het seizoen krijgen we te horen dat Ursula de nieuwe hoofdzuster is en laten we eerlijk zijn dat mens is een heks. Ze is vreselijk, maar wat de serie dan weer heel goed doet is dat ze heel soms, zoals tegen het jongetje dat bij de Nonnen komt omdat zijn moeder vast wordt gehouden in een kamer, aardig doet en hem een koekje geeft. Het is heel makkelijk om haar honderd procent een slecht mens te maken, maar ze doen dat niet en dat is alleen maar goed.

Wat wel vervelend is dit seizoen waren de wissels met de actrices. Zo miste Trixie de eerste drie afleveringen, was hoofdzuster Ursula ook weer zo weg en de vraag is dan ook wat haar rol heeft gebracht. Mary Cynthia raakte overspannen in een goede verhaallijn en werd weggestopt en zagen we af en toe even opduiken. Patsy is na twee afleveringen weer weg en daardoor hangt Dahlia er ook maar een beetje bij en dat is jammer. Het is echt te hopen dat in het volgende seizoen er van de eerste tot de laatste aflevering een vaste groep is, want het leek dit seizoen echt net een duiventil. Ook nieuw was Valerie, je zag wel aankomen dat ze haar wilde aannemen als nieuwe vroedvrouw, maar we weten eigenlijk nog niet veel van haar. Het enige dat we hebben gezien is dat ze doortastend is en er wordt gehint op een geheim. Maar echt een persoonlijkheid heeft ze nog niet, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen in het zevende seizoen.

Wat de serie wel heel goed doet is dat we weer een update krijgen in het verhaal van de kinderen met korte ledematen waarvan de moeders tijdens de zwangerschap Thalidomide hebben gekregen. Die verhaallijn begon in het vijfde seizoen en was een soort rode draad en nu krijgen we weer te zien waar de ouders van toen tegenaan liepen. Heel goed gedaan. Verder merk je ook dat we steeds verder in de jaren 60 komen, de Cuba-crisis komt even aan bos en je ziet ook heel subtiel dat je minder nonnen in het huis ziet en het ziekenhuis steeds meer opkomt als locatie.

Maar misschien wel de mooiste verhaallijn is de zwangerschap van Shelagh samen met Dr. Patrick Turner. Het is een soort ontknoping van een verhaallijn die al sinds het tweede seizoen is ingezet. Shelagh, toen nog zuster Bernadette, heeft tuberculose gehad, is er voor behandeld en heeft toen besloten om uit te treden en te trouwen met Dr. Turner. Daarna wilde ze graag een kind, maar die kans was heel klein door de tuberculose. En nu in seizoen zes is het eindelijk zo ver en natuurlijk moesten wij als kijker bang gemaakt worden met bloedingen en moest ze rusten, maar gelukkig ging alles goed en toen ze moest bevallen koos ze als vroedvrouw zuster Julienne en daarmee klopte alles. Haar verleden als non en haar toekomst als moeder kwamen bij elkaar en dat was echt geweldig. Dat is precies waar deze serie zo goed in is, enorme feelgood-momenten zonder echt zoetsappig te worden. De laatste aflevering waar snel een bruiloft werd voorbereid voor Barbara en Tom was fantastisch en het einde met de carrousel had gewoon het einde van de serie kunnen zijn, maar gelukkig voor ons komen er nog drie seizoenen aan van Call the Midwife

Serie: Call the Midwife – seizoen 6
Jaar: 2017
Acteurs: Jenny Agutter, Judy Parfitt, Helen George, Bryony Hannah, Laura Main, Stephen McGann, Emerald Fennell, Victoria Yeates, Jack Ashton, Charlotte Ritchie, Linda Bassett, Kate Lamb, Jennifer Kirby, Max Macmillan, Cliff Parisi
Cijfer: 8,5

Wat vind jij van het zesde seizoen van Call the Midwife? Laat hieronder je mening achter!