Review: The Magicians seizoen 1

The MagiciansToen ik de trailer zag van The Magicians dacht ik meteen: Dit is een soort Harry Potter maar dan een meer volwassen versie. Nou dat blijkt eigenlijk wel te kloppen, al zit er ook een aardig portie Narnia in. Want laten we wel wezen: Een land uit een kinderboek waarin we in de eerste aflevering al zien dat kinderen via een klok (een kast was iets teveel van het goede denk ik) naar dit magische land gaan dat schreeuwt natuurlijk Narnia. Maar hier heeft het magische land de kinderlijke onschuldigheid van zich afgeworpen, net als The Magicians eigenlijk.

In The Magicians zien we hoe Quentin (Jason Ralph) en Julia (Stella Maeve) uitgenodigd worden om een test te doen op de elite school Brakebills waar je magie kan leren. Julia haalt de test niet en weet te voorkomen dat haar geheugen wordt gewist. Quentin wordt wel toegelaten en daar droomt hij over Jane Chatwin, een personage uit een jeugdboek. Zij geeft hem een teken op zijn hand. Als Alice (Olivia Taylor Dudley) dat teken herkent doen ze een spreuk om haar dode broer Charlie op te roepen. Ze doen dat samen met Penny (Arjun Gupta) en Kady (Jade Tailor). Maar in plaats van Charlie komt The Beast uit Fillory tevoorschijn en valt de school aan. Deze blijft de serie lang een bedreiging. Ondertussen komt Quentin ook in contact met Eliot (Hale Appleman) en Margot (Summer Bishil) die een jaar hoger zitten. Als blijkt dat Penny een traveler is en naar Fillory reist besluiten ze om daar heen te gaan om The Beast te verslaan. Ondertussen is Julia op eigen houtje op zoek gegaan naar manieren om magie te leren. Zo ontmoet ze Marina (Kacey Rohl) een Hedge Witch, maar nadat die haar gebruikt heeft besluit ze om alsnog de magie af te zweren. Ze gaat in rehab en daar ontmoet ze Richard (Mackenzie Astin) die haar met religieuze magie in aanraking laat komen. Daarna wordt het doel om een godin aan te roepen, iets wat niet makkelijk zal gaan.

The Magicians is echt een goede serie, alleen zou je dat niet zeggen als je de eerste aflevering gezien hebt, die was zo enorm rommelig, met een lading aan personages die over je heen werd gestort. Maar de tweede aflevering is al iets rustiger, al heeft de serie er wel een handje van om heel snel over dingen heen te stappen, zo moeten ze opeens een soort spel spelen, waarbij je met een dobbelsteen op een vak moet komen en dan die spreuk moet doen. Je kan daar een aflevering aan besteden, maar The Magicians heeft het na zo’n tien minuten wel gezien. Je ziet dat de serie beter wordt als ze gewoon eens de tijd nemen om een verhaal te vertellen, zoals aflevering zes en zeven waar het gaat om een soort van examen en om Brakebills South op de Zuidpool. Dan komt alles even tot rust en merk je dat het echt een goede serie is. Een ander punt is het einde van een aflevering. Ze moeten echt even in de leer gaan hoe je een aflevering eindigt. Dat je een cliffhanger hebt dat is normaal, maar je moet niet zomaar midden in een scene stoppen zoals ze in een aflevering deden. Alice zei tegen Margot dat ze van Brakebills wegging en dat ze dat vast wel fijn vond, Margot antwoorde:”Ik hou juist van competitie.” En toen was de aflevering voorbij, Zo eindig je gewoon geen aflevering.

Maar toch is er genoeg goeds te vertellen over deze serie. De hele sfeer rond Brakebills is goed. Elliot is geweldig, Hale Appleman speelt die rol echt enorm goed en ook hoe Quentin en Penny met elkaar omgaan is lekker fris, ze zijn geen vrienden maar werken met elkaar samen omdat ze elkaar nodig hebben. Ook was het wel grappig dat Quentin, toch onze hoofdpersoon, werd verteld dat hij eigenlijk altijd opduikt, maar niet de held is. Het verhaal van Julia wordt onverwachts best wel hard. Ze zit bij een geheim clubje om magie te leren en ze is nogal wanhopig. Er wordt dan ook snel de vergelijking gemaakt dat magie een soort van drugs is en Julia raakt dan ook wel van het padje af. Dan gaat ook nog de moeder van Kady dood door magie en als ze een godin willen oproepen gaat het helemaal mis. De serie is helemaal niet bang om wat serieuzere onderwerpen aan te snijden en dat maakt The Magicians best wel apart. Normaal is het in series en films over magie is het afgezien van de slechterik natuurlijk alleen maar regenbogen en eenhoorns. Maar hier hebben we te maken met een verzoek van euthanasie nadat een spreuk verkeerd ging, schiet Elliot in een diepe depressie als hij zijn vriend vermoord en blijkt de schrijver van de Fillory boeken een pedofiel. En met dit alles weet The Magicians heel goed in de gaten te houden dat de het allemaal niet te zwaar op de hand wordt.

Al met al is The Magicians een goede serie met de nodige verbeterpunten. We kennen de wereld van Brakebills, die van de Hedge Witches en die van Fillory dus nu kunnen ze iets meer op de personages inzoomen en daar echte karakters van maken. Zo weten we al veel van Quentin, Julia, Alice en Elliot, maar Penny, Kady en Margot mogen van mij best nog wat meer uitgediept worden. Als ze dat in het tweede seizoen doen komt het helemaal goed. Als ze tenminste leren hoe ze een einde aan een aflevering maken.

Serie: The Magicians – seizoen 1
Afleveringen: 13
Acteurs: Jason Ralph, Stella Maeve, Olivia Taylor Dudley, Arjun Gupta, Hale Appleman, Summer Bishil, Jade Tailor, Kacey Rohl, Mackenzie Astin