Review: Girls seizoen 5

GirlsTelkens als er een nieuw seizoen van Girls komt denk ik: “Ohja dat is er ook nog”, want laten we eerlijk zijn het eerste seizoen was het beste en het heeft nooit meer dat goede niveau gehaald. Ik heb de overige seizoenen alleen weten te overleven door Girls niet als een komedieserie te zien maar gewoon als een dertig-minuten dramaserie. Maar volhouden levert in dit geval wat op want het vijfde seizoen is het beste seizoen tot nu toe.

In het vijfde seizoen van Girls zien we de voorbereidingen voor het bij voorbaat gedoemde huwelijk van Marnie (Allison Williams) en Desi (Ebon Moss-Bachrach). Verder dit seizoen zien we hoe Fran (Jake Lacy) intrekt bij Hannah (Lena Dunham) en komen er steeds meer scheurtjes in hun relatie. Shoshanna (Zosia Mamet) zit voor haar werk in Japan en heeft een flirt met haar baas, maar haar Japanse avontuur is van korte duur en moet zich dan weer herpakken. Jessa (Jemima Kirke) krijgt gevoelens voor Adam (Adam Driver) en probeert dan ook Hannah weg te duwen uit haar leven om zo haar relatie met Adam een kans te geven. Elijah (Andrew Rannells) ontmoet Dill Harcourt (Corey Stoll) en ze beginnen een relatie waar Elijah toch een andere voorstelling van had. Ray (Alex Karpovsky) heeft problemen met een nieuw café aan de overkant dat alle klanten wegkaapt.

Er zijn twee afleveringen die er met kop en schouders bovenuit steken, de eerste is de derde aflevering, Japan, en daar zien we hoe Shoshanna in Japan haar werk doet en nu leeft. Ze heeft zelfs een ontluikende liefde daar maar Girls zou Girls niet zijn als dat aan het einde toch kapot gaat: ze moet daar weg. Maar iets wat toch wel uniek is voor de serie: Ze kiest voor zichzelf en haar eigen geluk besluit aan het eind van die aflevering in Japan te blijven omdat het goed voelt. Later loopt het wel weer fout, maar het feit dat de serie dat ook een keer laat zien is heel prettig. De andere aflevering die misschien wel de beste van de gehele serie is de zesde aflevering, The Panic in Central Park en draait om Marnie. Ze heeft ruzie met haar man Desi en loopt boos weg. Ze komt ex-vriend Charlie (Christopher Abbott) tegen en brengt de dag met hem door. De aflevering laat een geheel ander New York zien dan we gewend zijn, maar Marnie blijft haar heerlijke zelf en merkt alleen zichzelf op en kijkt eigenlijk niet naar Charlie die erg diep gevallen is. Maar als de schellen eindelijk van haar ogen vallen besluit ze om aan zichzelf te werken. Deze aflevering zou ook heel goed werken als korte film en zat gewoon goed in elkaar. Een van de interessantste verhaallijn dit seizoen is de beginnende romance van Jessa en Adam. Je ziet ze langzaam naar elkaar toe groeien en je denkt dan al: dat kan eigenlijk niet goed gaan, maar ze zijn zo goed samen dus dan moet het wel goed komen? Maar dan blijkt dat het een relatie van extremen wordt, de pieken zijn enorm hoog maar in de laatste aflevering zie je ook hoe diep de dalen zijn waarbij het bijna te claustrofobisch is om naar te kijken. Dit seizoen weet ook nog goed af te sluiten met Hannah die misschien wel voor het eerst haar eigen fouten patroon herkent en besluit het nu anders te doen. Misschien is er dan toch nog hoop voor Hannah? Want hoe vervelend ze ook kan zijn, ja ook dit seizoen weer, als ze dit door kan zetten kan ik me alleen maar verheugen op de groei die Hannah gaat doormaken in het afsluitende zesde seizoen van de serie.

Serie: Girls – Seizoen 5
Acteurs: Lena Dunham, Allison Williams, Jemima Kirke, Zosia Mamet, Adam Driver, Alex Karpovsky, Andrew Rannells

Wat vind jij van het vijfde seizoen van Girls? Laat hieronder je mening achter!