Review: Flat TV

Flat TVHet is voor sommige herkenbaar: doen alsof je in een televisieprogramma zit. Zo kan je na het kijken van The Office best een Jim (Of na het kijken van de Uk-versie een Tim)-blik in de denkbeeldige camera werpen. Dit concept zit ook in de nieuwe BBC Three sitcom Flat TV. Al nemen ze het daar wel erg serieus, zo worden we onder meer bijgepraat door Flat News en wordt er gekookt tijdens een eigen Masterchef-versie.

De rode draad door de vier afleveringen is voor Tom (Tom Rosenthal) om op te vallen bij Sophie (Alicia Scott-Fawcett), het meisje die aan de overkant woont. Naz (Naz Osmanoglu) is ondertussen met hele andere dingen bezig en de derde flatgenoot Mikey (Ethan Lawrence) mag telkens de ‘straight man’ spelen en is meestal slachtoffer van hun fratsen. In de eerste aflevering zien we dat Sophie een feestje geeft en Tom niet is uitgenodigd, in de tweede aflevering levert het facebookstalken niets op en wil hij haar flat binnendringen en in de laatste aflevering wil hij indruk op haar maken door op neefje Kieran (Jamie Flatters) van de buurvrouw Aoife (Rebecca Gethings) te passen. Naz is ondertussen bezig met het maken van een geheel eigen saus, gaat op zoek naar een nieuwe woonplek en wordt een soort van goeroe.

Als je het zo hoort zou het allemaal niet moeten werken, het is nogal flauw. En ja dat is het dan ook, maar het werkt ook gewoon erg goed. Ik had niet gedacht dat ik er om moest lachen maar ik moest er wel om lachen en dat is wat een komedie moet doen, niet meer en niet minder. Het goede van de hoofdrolspelers is dat Tom en Naz van rol wisselen, dan is de ene de aangever en de ander de afmaker en andersom en dat is mooi en maakt de personages iets echter. Één van de leukste televisieparodie is Location, Location, Location, een standaard Brits huizenjacht-programma waarin Naz besloten heeft om dakloos te worden nadat hij zichzelf en Tom heeft buitengesloten uit de flat nu op zoek is naar een nieuwe woonplek. Alle voordelen van een open urinoir en vuilstortplaats worden lekker droog opgesomt. Een ander hoogtepunt is de Sherlock-parodie waarin Naz in zijn “’thoughtfallus’ -Thought Palace? – Yes! FallusPalace” op zoek gaat naar de identiteit van JuicySniper9 die hem heeft vermoord en geteabagt in een computerspel. Eigenlijk voelt dit seizoen met vier afleveringen veelste kort aan, en toch zijn dat er eigenlijk maar twee afleveringen minder dan een normaal Brits seizoen, maar na die vier afleveringen wil je wel meer zien, ook van de ‘vervelende’ buurvrouw die met pijn in haar hart de brandwacht afgeeft, want zoveel herinneringen en zoveel branden, het viel haar zwaar. Het is door de combinatie van de sketches eigenlijk een frisse sitcom geworden, een soort opstanding van de ’tegengestelde types wonen samen’-formule.

Serie: Flat TV – seizoen 1
Afleveringen: 4
Acteurs: Tom Rosenthal, Naz Osmanoglu, Alicia Scott-Fawcett, Rebecca Gethings, Ethan Lawrence, Javone Prince