Review Detectorists: een charmante comedy

DetectoristsIn oktober en november van 2014 verscheen de zes-delige comedyserie Detectorists wat geschreven en geregisseerd is door hoofdrolspeler Mackenzie Crook. Is deze comedy over zoekers die met hun metaaldetector in de weer zijn het waard om gevonden te worden?

Wat opvalt is dat het echt zo’n Britse comedy is over mensen die een simpel leven leiden. Andy en Lance (Toby Jones) hebben een baan, maar elk vrij moment gaan ze de weilanden in om de grote schat te zoeken. Het schijnt dat de schat van de Saxon King daar ligt begraven, maar waar dat weet helemaal niemand. Tijdens het zoeken hebben ze het vooral over quizzen op tv. Hun levens veranderen als Sophie (Aimee-Ffion Edwards), een student geschiedenis in hun leven komt.

Andy heeft een relatie met schooljuf Becky (Rachael Stirling).  Zij heeft helemaal niets met zijn hobby, vooral omdat hij al zijn vrije tijd dus in een weiland loopt en speelgoedauto’s vind. Maar toch is hun relatie wel goed te noemen, tot het moment dat Becky de pub in komt lopen en ziet dat Andy de hand van Sophie vast houd. Ze heeft meteen een hekel aan haar en Sophie krijgt dan ook bier over haar heen. Andy legt natuurlijk uit dat er niets aan de hand is en probeert hen vrienden te laten worden door samen aan een pubquiz te laten deelnemen. Dat het geen goed plan is blijkt al snel, de twee dames delen vooral sneren uit naar elkaar.

Lance aan de andere hand is vrijgezel en woont in een echte vrijgezellen flat. Al zit hij nog wel onder de plak bij zijn ex-vrouw Maggie (Lucy Benjamin) die een New-Age winkeltje runt en inmiddels een relatie heeft met Tony (Adam Riches). Maar Lance wordt altijd ingezet om haar moeder naar de bingo te rijden en om op de winkel te passen. De vriendschap tussen Lance en Andy lijkt onbreekbaar, helemaal als ze samen bezig zijn om Koning Sexred zijn laatste rustplaats te vinden op het land van Boer Larry Bishop (David Sterne). Via Google Maps hebben ze zijn stuk land uitgekozen en hoewel de boer zelf een beetje gek is hebben ze toestemming om daar met een metaaldetector te lopen, behalve op een bepaalde plek.  Maar al snel blijkt dat het Archeologiebureau van het museum  hun oog ook op dat stuk land hebben laten vallen. Als Andy een keer met Sophie alleen op het erf bezig is vinden ze voor het eerst een keer goud. Ze zijn zo blij dat Sophie Andy zelfs kust.

Hierna gaat alles fout. Becky krijgt een foto van dit moment en besluit het huis te verlaten. Ook de vriendschap met Lance is bekoeld, want ze zouden altijd samen op pad gaan en dus ook samen het eerste goud vinden. Daarnaast wordt er ook nog een lichaam gevonden op het erf en komt de politie de boel afzetten.  Maar zoals het hoort bij een feelgood comedy komt alles toch weer goed. Laten we wel wezen, een echte dijenkletser is deze serie natuurlijk niet, maar wat het wel goed doet is om sfeer over te brengen. Dat komt onder andere door de folk muziek van Johnny Flyn en Dan Michaelson die verantwoordelijk zijn voor het titelnummer en de muziek in de serie. Het heeft het troosteloze van dagen in een weiland lopen en de hoop koesteren dat je de grote schat gaat vinden goed weten om te zetten in de muziek. Daarnaast zijn de hoofdpersonages in Detectorists enorm sympathiek. Je hoopt echt dat het goed met ze komt, dat Lance eindelijk eens los komt van zijn ex-vrouw en dat Andy zijn relatie met Becky weet te redden. Dat is heel wat voor de serie, want aan het begin voelde het alsof Becky niet echt in de serie hoorde. De andere personages zijn rustig en hebben iets melancholieks over zich terwijl zij heel blij met zichzelf en ook een beetje luidruchtig is. Maar door de charme van de serie en van Rachael Stirling kan je alleen maar blij zijn als Becky het huwelijksaanzoek accepteert en ook Andy accepteert met zijn hobby. De laatste scene waarin de hoofdpersonages op enkele centimeters van de schat zijn en je zelfs de boot in het gras ziet (of ik heb het me verbeeld dat kan ook) is het perfecte einde van het eerste seizoen.

Gelukkig komt er een tweede seizoen van Detectorists en ik hoop echt dat er net zoveel charme in zal zitten als het eerste want dan hoeven ze niet verder te zoeken en hebben ze goud gevonden.

Serie: Detectorists – seizoen 1
Afleveringen: 6