Review: How I Met Your Father seizoen 2

How I Met Your FatherHet eerste seizoen van How I Met Your Father wist niet helemaal de hoge verwachtingen als spin-off van How I Met Your Mother waar te maken. De serie weet zich met dit tweede seizoen te revancheren, het is meer een eigen serie geworden, de vriendengroep is meer op elkaar ingespeeld en het kijkt daardoor lekker weg.

Dit seizoen staan de relatieproblemen meer centraal, zo proberen Valentina (Francia Raisa) en Charlie (Tom Ainsley) vrienden te blijven nadat ze uit elkaar zijn gegaan en nu anderen gaan daten en in Valentina’s geval zelfs verloofd zal zijn met een student die haar helemaal geweldig vindt. Sophie (Hilary Duff) en Jesse (Christopher Lowell) zijn bang om weer iets met elkaar te beginnen nadat de vorige keer fout liep en Sid (Suraj Sharma) krijgt te maken met de lasten van een langeafstandsrelatie. Ellen (Tien Tran) gaat op werkgebied heel goed, maar als blijkt dat ze te dicht op haar vriendin zit gaat het toch mis. Ook staat de vriendschap tussen Sid en Jesse onder druk als Sid niet achter de relatie van Jesse en Meredith staat en is Sophie op zoek naar haar vader nadat ze een date heeft met een oudere man die haar moeder jaren geleden op een festival heeft ontmoet.

De keuze om dit seizoen het dubbele aantal afleveringen te geven, twintig in plaats van tien in het eerste seizoen, was een goede keuze. Dit zorgt ervoor dat er wat ruimte komt om het verhaal van wie de vader is los te laten en we leuke ‘filler-afleveringen’ krijgen waardoor we wat meer tijd doorbrengen met de vriendengroep. De groep is dit seizoen echt een vriendengroep geworden en we zien combinaties die we niet eerder hebben gezien, zoals Sophie en Ellen die collega’s worden en Jesse en Charlie. Voor een komedieserie als deze is het belangrijk dat je voelt dat er een chemie is tussen de acteurs en dat je zelf het gevoel wil hebben dat je graag tijd met hen doorbrengt. Dit komt dit seizoen steeds meer naar voren.

De rol van Ellen was in het eerste seizoen nog een beetje raar en het leek alsof ze er niet echt tussen past, maar dit seizoen weten ze haar een stuk beter neer te zetten en is ze een van de leukere karakters net als Charlie die vooral door de charme van Tom Ainsley een symphatiek figuur is geworden. De gastrollen dit seizoen zijn ook leuk. Drew (Josh Peck) duikt steeds op en lijkt iets gekker te zijn dan in het vorige seizoen. Dit werkt goed en de verloofde van Valentina, Swish (Michael Cimino), blijft net lang genoeg hangen dat hij niet vervelend wordt. Natuurlijk duikt er een HIMYM-veteraan op en dit seizoen is dat Barney Stinson die een gesprek heeft met Sophie. Het is leuk om het personage weer te zien en ze hebben ook rekening gehouden met de kritiek die dat Barney zou hebben gehad als de serie nu was uitgezonden.

De serie voelt meer als How I Met Your Mother zonder een kopie te zijn. De aflevering Rewunishments, waarbij iedereen zichzelf een doel stelt om te doen voor een bepaalde deadline, zou zo in HIMYM passen, net als het ‘welcome protocol’ waarbij iedereen een bepaalde rol speelt als een nieuw persoon aan de groep wordt voorgesteld. Ook wordt er meer gebruik gemaakt van flashbacks en zien we hoe dingen toch anders zitten dan je eerst denkt. De seizoensafsluiter lijkt op die van het tweede seizoen van HIMYM waarbij een koppel uit elkaar gaat en een koppel elkaar in de regen juist de liefde verklaart. Al met al weet de serie dit seizoen enorm te verbeteren en is het een prima serie geworden waar je tijd wil doorbrengen met de personages die meer van vlees en bloed blijken te zijn waardoor je meer met ze meeleeft.

Serie: How I Met Your Father seizoen 2
Jaar: 2023
Afleveringen: 20