Review: Fleishman is in Trouble

In de serie Fleishman is in Trouble volgen we een stel in New York dat in scheiding ligt en lijkt het al snel een serie over rijke mensen in de stad te worden met hun problemen, maar dan blijkt de serie juist over veel meer dan dat te gaan.

We volgen Toby Fleishman (Jesse Eisenberg), een leverarts in New York die na de scheiding van Rachel (Claire Danes) zich begeeft op datingapps. Op advies van zijn therapeut zoekt hij ook zijn oude vrienden Libby (Lizzy Caplan) en Seth (Adam Brody) weer op. Rachel laat die avond hun kinderen, Hannah (Meara Mahoney Gross) en Solly (Maxim Jasper Swinton) achter bij hem en vertrekt zonder ze de volgende dag weer op te halen. Toby besluit de kinderen naar een zomerkamp te sturen en bedenkt dan dat Rachel in gevaar zou kunnen zijn, maar dat gevoel ebt snel weg als hij haar vriendinnen ontmoet die zeggen dat ze lag te slapen in het park.

Libby ziet hoe Toby zich herontdekt en is daar een tikkeltje jaloers op. Ze werkt al jaren bij een mannenblad en wordt telkens gepasseerd om grote verhalen te schrijven. Ze besluit een boek te gaan schrijven maar daar komt ook niets van. Haar huwelijk met Adam (Josh Radnor) loopt steeds meer spanningen op.

In flashbacks zien we hoe Toby en Rachel elkaar hebben ontmoet, verliefd werden, gingen trouwen en hun successen op werk de eerste scheurtjes in hun huwelijk brachten. Daarna volgt een traumatische bevalling en begint Rachel een eigen talent agentschap, maar de ruzies worden steeds heftiger. In het heden denkt Toby dat Rachel een affaire zou kunnen hebben met een vriend en gaat op zoek naar bewijzen.

Libby wil niet naar huis en loopt door de stad en komt dan op een bankje Rachel tegen die er helemaal doorheen zit en haar verhaal doet.

De serie is echt heel goed, maar dat heb je pas door als je hem hebt afgekeken. De eerste afleveringen zijn een beetje te vergelijken met het leven van Libby. Je hebt er verwachtingen van, maar het rommelt maar een beetje door en het lijkt een serie te worden van rijke mensen in New York met hun problemen. Want er zit niet echt een verhaal in, het lijkt nergens naar toe te gaan. Toby, die met de aflevering vervelender wordt wat perfect vertolkt is door Jesse Eisenberg, krijgt dus een voicemail van Rachel dat ze naar een yoga-retraite gaat en de kinderen bij hem achterlaat. Maar als hij hoort dat ze weer terug is, gaat hij ook niet naar haar op zoek, iets wat het verhaal wel vooruit zou kunnen helpen.

Maar dan moet je tot de conclusie komen dat deze serie niet gaat over het plot, maar over de personages en dan is Toby Fleishman stiekem, na Seth, het minst boeiende karakter in de serie. Fleishman zit in de problemen, zoals de titel al doet vermoeden, maar het gaat juist om Rachel Fleishman die in de problemen zit. De een-na-laatste (!) aflevering gaat om haar en is ook meteen de beste van de hele serie. Claire Danes doet waar Claire Danes goed in is en dat zijn personages spelen met een mental breakdown. Ze heeft een valse start in haar leven gehad en wil haar kinderen daarvoor behoeden, iets wat Toby niet lijkt te begrijpen. De bevalling was ook traumatisch en een grote katalysator in het einde van het huwelijk van de Fleishmans: Vanaf dat moment wist ze dat ze er alleen voor stond en gebruikte ze haar werk als afleiding. Als ik toch een minpunt van de serie zou moeten noemen is dat ik een iets duidelijk einde zou willen hebben van het verhaal van Rachel, want is ze nu wel of niet terug?

Hoewel Rachel haar gezin plotseling verliet, deed Libby dat juist heel langzaam. Op haar werk had ze al jaren lang dezelfde functie bij een mannenmagazine in de hoop dat ze een keer een groot verhaal zou kunnen schrijven. Maar dat was de eerste teleurstelling en ze besloot dan ook dat ze zelf maar een boek moest gaan schrijven. Haar getrouwde leven valt haar ook zwaar, ze woont in New Jersey en dus niet in het hippe New York en als thuisblijfmoeder komt ze vooral in contact met andere moeders waar ze niet echt een klik mee voelt. De laatste weken is ze mentaal uitgecheckt bij haar gezin en zit ze stoned thuis.

Voor de serie ging het nooit om het verhaal, maar over het feit dat we ouder worden en ongelukkig omdat het leven niet is zoals je had verwacht en de keuzes die je hebt om er toch nog wat van te maken steeds zeldzamer worden. Dat is ook onderdeel van het verhaal van Seth, die was blijven hangen in de ‘goede oude tijd’ en leeft nog als een twintiger met collega’s waarvan het leeftijdsverschil steeds groter wordt. Eindelijk heeft hij besloten om zich te binden en te gaan trouwen omdat hij onvoorwaardelijk ergens wil bij horen en willen we dat eigenlijk niet allemaal?

Serie: Fleishman is in Trouble
Acteurs: Jesse Eisenberg, Claire Danes, Lizzy Caplan, Adam Brody