Review: Heartstopper seizoen 1

HeartstopperHet eerste seizoen van de Britse tienerserie Heartstopper is vooral een hele lieve zoete serie over de beginnende liefde tussen Charlie en Nick. De serie weet de overstap van graphic novel met de nodige charme naar televisieserie goed te maken.

Charlie (Joe Locke) komt op school te zitten naast de populaire Nick (Kit Connor) en hij is meteen verliefd op hem. Zijn vrienden Tao (William Gao) en Isaac (Tobie Donovan) proberen hem te overtuigen dat Nick hetero is en dat zo’n crush alleen maar hartzeer zal opleveren. Maar Charlie geeft niet op en Nick vraagt hem vanwege zijn snelheid bij het rugbyteam én komt voor hem op tegen Ben (Sebastian Croft) waarmee Charlie geheime dates heeft gehad.

Ondertussen missen Tao en Isaac hun vriendin Charlie die nu op de meisjesschool zit en maakt daar vrienden met Tara (Corinna Brown) en Darcy (Kizzy Edgell). Zij worden al snel vrienden met Nick die worstelt met zijn gevoelens voor Charlie. Als hij ziet ze hun relatie niet verbergen wil hij Charlie zoenen, maar doet dit niet als zijn rugbyvrienden homofobe dingen zeggen. Later zoekt Nick Charlie thuis op en krijgen ze een relatie.

Nick komt erachter dat hij biseksueel is en gaat hij op dubbeldate met Charlie, Tara en Darcy die proberen om Elle en Tao aan elkaar te koppelen. De geheime relatie eist wel zijn tol als Nick in gevecht komt met de rijke pester Harry (Cormac Hyde-Corrin) die Charlie pest en Tao is boos dat hij als laatste erachter komt dat Nick en Charlie een relatie hebben. Op de sportdag komt alles weer goed en besluiten Nick en Charlie dat ze hun relatie niet meer geheim willen houden.

De serie Heartstopper, gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Alice Oseman, wist met het eerste seizoen enorm veel kijkers aan zich te binden en dat is ook volslagen logisch. De serie is als een kleine donut, zoet en luchtig en als je een aflevering hebt gezien wil je snel de volgende kijken.

De serie staat natuurlijk bij de twee hoofdrollen en de acteurs die ze spelen en Kit Connor en Joe Locke zijn echt heel goed. Kit speelt Nick als een soort vrolijke labrador en is alsnog een hele andere Nick bij zijn vrienden dan bij Charlie. Joe als Charlie weet heel goed dat onzekere en ongemakkelijke over te brengen. Dat doen ze beide goed met de scènes waarin ze berichten naar elkaar sturen, althans eerst tikken, dan wissen en dan totaal iets anders sturen. De serie zit vol met die ongemakkelijke momenten waar je plaatsvervangend de paniek voelt opkomen. De rest van de acteurs zijn ook prima en als je Olivia Colman als begrijpende moeder in je serie hebt kan het ook niet fout gaan.

De serie telt maar acht afleveringen van rond de dertig minuten en dan is het wel lekker dat er wat schot in het verhaal zit, in de derde aflevering zoenen ze al en daarna is de coming out van Nick langzaam gedaan en het eindigt dat ze een relatie hebben en dat hij klaar is om voor vrienden en zijn moeder uit de kast te komen. Het tempo van het verhaal is precies goed, niet te langzaam dat het langdradig wordt maar ook niet te snel.

Een leuk detail in de serie is het kleurgebruik en de knipoog dat het verhaal gebaseerd is op een graphic novel. Als ze iets slechts denken zie je donkere wolken, de stripverhaal-layout wordt gebruikt en natuurlijk de dwarrelende blaadjes. Ook sterk de vonk als ze elkaar hand vasthouden of dat willen zoals toen Nick de hand van Charlie wil vastpakken terwijl die ligt te slapen met film kijken.

Er is geen groot gevaar in de serie, er is wat gesproken homofobie maar dat is het wel. Harry en Nick vechten en daar lijkt de kous wel mee af. Ook de coming out van Nick als biseksueel wordt begrijpend aangehoord door zijn moeder. Tara ondervindt wel negatieve ervaringen na haar coming out, maar verder dan reacties op Instagram die ze kan verwijderen en wat gesmoes in de klas komt het niet. En die harde ruwe kant wil de serie ook helemaal niet vertellen, het is vooral het idee van hoe iedereen die in de lghbti+ vlag zit zou willen dat de middelbareschooltijd zou zijn. Tuurlijk horen daar ook negatieve dingen bij, maar het positieve zal altijd de boventoon voeren.

Serie: Heartstopper – seizoen 1
Acteurs: Kit Connor, Joe Locke, William Gao, Yasmin Finney, Corinna Brown, Kizzy Edgell, Tobie Donovan