Review: Red Oaks seizoen 1

Red OaksIn 2015 bracht Amazon de serie Red Oaks uit. Een zomerse coming-of-age serie die zich afspeelt in de jaren 80. En zomers dat is die zeker, het is een serie die je kan vergelijken met die warme lome dag waar je niet heel veel doet, maar het wel fijn is dat die er is. Zo is het met Red Oaks ook: Als je hem niet zou kijken mis je niet heel erg veel, maar als je hem wel kijkt is het een prima serie.

In Red Oaks is het 1985 en volgen we David (Craig Roberts) die een zomerbaantje als tennisleraar neemt bij de countryclub Red Oaks, waar vooral rijke lui hun zomer doorbrengen. Hij werkt daar met Nash (Ennis Esmer) die zijn baas is als tennisleraar. De vriendin van David, Karen (Gage Golightly) werkt er als aerobicslerares, maar als ze in contact komt met fotograaf Barry (Josh Meyers) twijfelt ze of niet als model aan de slag moet gaan. Wheeler (Oliver Cooper) is een vriend van David en hij parkeert de auto’s van de clubleden. Hij heeft een oogje op badjuf Misty (Alexandra Turshen) en gedurende de serie lijkt het wel wat te worden, maar hij moet wel aan geld zien te komen wat hij heeft haar horen zeggen dat ze wel een vriendje met geld wil. David traint ondertussen de president van de club, Getty (Paul Reiser) en is ook onder de indruk van zijn dochter Skye (Alexandra Socha). De ouders van David, Sam (Richard Kind) en Judy (Jennifer Grey) zitten in een eigen crisis. Ze gaan in huwelijkstherapie om zo hun huwelijk te redden.

Het eerste seizoen van Red Oaks is prima, maar ook niet meer dan dat. Het is een lekkere zomerse serie waar je geen buil aan kan vallen. Het is niet een serie waar echt heel veel op het spel staat en dat is wel lekker. Het is uiteraard een coming-of-age serie en ik hou wel van het genre dus ik heb eigenlijk alleen maar genoten. David twijfelt aan zijn toekomst, die eigenlijk al helemaal vast staat. Hij studeert op NYU, heeft een vriendin die in een buitenwijk wil wonen en kinderen met hem wil en als hij van de universiteit komt kan hij zo in het bedrijf van zijn vader. Laten we eerlijk zijn, tegenwoordig is zoveel zekerheid een soort utopie, maar in de jaren 80 is het nogal benauwend. David twijfelt en eigenlijk blijft hij dit doen, maar krijgt dankzij Getty de kans om zijn eigen koers te varen. Hij heeft kans op een appartement in de stad en in plaats van veilige vriendin Kim is hij nu onder de indruk van de dochter van Getty, Skye, die zowaar uit The Breakfast Club lijkt te zijn weggelopen. Zij beeldt eigenlijk uit waar David voor wil kiezen: De Grote Onzekerheid, waar alles is mogelijk is. Ze doet iets met kunst, heeft nogal hippe vrienden in New York en gaat zelfs naar Frankrijk. Het personage is op zich best oké, maar het duurt nogal lang voordat we dat ook te zien krijgen, pas in aflevering 8, als David en Skye naar de stad gaan, zie je hoeveel lol ze samen hebben. Wat ik alleen niet begreep was dat in de laatste aflevering Getty erachter kwam dat David en Skye tijd met elkaar doorbrachten en hij daar op tegen was. Heel gek, want Getty was de hele zomer aardig tegen David, gaf hem tips om te onderhandelen, bood hem een stageplek aan als hij zijn studierichting veranderde en ze hebben ook dezelfde achtergrond: Ook hij heeft allerlei baantjes gehad om maar in New York te komen.

De tweede verhaallijn die de serie behandeld is die van Wheeler en Misty. Het lijkt een nogal rare combinatie, de stoner met de knappe badjuf maar op de één of andere manier weten ze me toch te overtuigen. De opbouw van hun relatie is heel mooi gedaan, je ziet dat ze een connectie met elkaar hebben en natuurlijk gaat het wel stuk doordat Wheeler iets stoms doet. De derde verhaallijn die de serie doet gaat over de ouders van David, Sam en Judy. Al in de eerste aflevering roept Sam dat met een ander had moeten trouwen en dat Judy biseksueel is. Dat laatste ligt er in de eerste aflevering wel erg bovenop, maar wel duidelijk is is dat ze zich gevangen voelt in het huwelijk en nu David gaat uitvliegen niet meer goed weet wat haar rol is. Hun relatie maakt ook een enorme ontwikkeling door, aan het eind zit Sam eigenlijk verslagen te vertellen dat ze een proefscheiding gaan doen en hij verwacht dat het voor altijd zal zijn, iets wat hij niet leuk vindt maar wel begrijpt.

En natuurlijk moet ik het ook over aflevering zeven hebben: De verwisseling tussen David en Sam. Het is leuk bedacht om dat te doen, het genre was nogal populair in de jaren 80, maar had het bij een soort van dronken droom gehouden. Maar blijkbaar is het echt gebeurd wat er wordt later door Skye gezegd dat hij anders was. En dat is zo gek, want een Japans drankje waarbij je van lichaam verwisseld past niet in de realiteit die Red Oaks in de eerdere zes afleveringen heeft neergezet. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel de grappigste aflevering. Craig Roberts weet een hele goede Sam neer te zetten en ook is het heel mooi om Richard Kind heel subtiel te zien acteren met een ‘help-ik-wil-hier-weg’-blik in zijn ogen. Al met al is Red Oaks een goede serie en heel stiekem verheug ik me toch wel op het tweede seizoen.

Serie: Red Oaks – seizoen 1
Jaar: 2015
Acteurs: Craig Roberts, Richard Kind, Jennifer Grey, Oliver Cooper, Ennis Esmer, Gage Golightly, Paul Reiser, Alecandra Socha, Josh Meyers, Alexanra Turshen