Pilotreview: Red Band Society

image

Deze week is het nieuwe seizoen in de Verenigde Staten van start gegaan. Dat betekent een hele lading nieuwe series. De Amerikaanse zender FOX bracht de eerste aflevering van de dramaserie Red Band Society op het scherm met Oscar-winnares Octavia Spencer. Grote vraag is natuurlijk: is het wat?

Waar gaat het over?

Red Band Society is gebaseerd op de Catalaanse dramaserie Polseres Vermelles en gaat over een groep tieners die om verschillende redenen een tijd in het ziekenhuis moeten blijven. De eerste aflevering wordt gebruikt om de karakters voor te stellen. Zo maken we als eerste kennis met cheerleader Kara die niet goed wordt terwijl ze aan het cheerleaden is en naar het ziekenhuis wordt gebracht. Ze wil zo snel mogelijk weg maar heeft een te groot hart en een virus onder de leden en moet dus blijven. Ze deelt de kamer met een comapatiënt, Charlie, hij heeft een ongeluk gehad en is sindsdien niet meer bij geweest. Maar in de serie laat hij genoeg van zich horen, hij doet namelijk de voice-over. Dan hebben we ook nog Leo, hij leeft al een tijdje in het ziekenhuis en door kanker is er een been afgezet. Zijn vriend in het ziekenhuis is Dash, een jongen met longproblemen. Leo heeft ook een speciale band met Emma, die een eetprobleem heeft en dus ook in het ziekenhuis verblijft. Oscar-winnares Octavia Spencer speelt de rechtlijnige verpleegster Jackson die het hoofd van de afdeling is. Ander verplegend personeel is Brittany de  beginnende naïve verpleegster en dokter Jack McAndrew, de beste chirurg van het land. In de eerste aflevering komt Jordi het ziekenhuis binnen en doet alsof hij patiënt is van dokter McAndrew. Hij wordt toch aangenomen als patiënt en wordt geopereerd en wordt kamergenoot van Leo. Omdat ook zijn been er af gaat houden ze een feestje en komen de tieners bij elkaar.

Is het wat?

Het was een echte introductieaflevering, maar echt heel goed leer je de karakters ook weer niet kennen. Maar je wilt wel meer over ze weten, dus dat is een pluspunt. De sfeer doet een beetje denken aan Glee, toen de serie nog goed was: de eerste dertien afleveringen. Heel gek is dat ook niet want de aflevering is geregisseerd door Alfonso Gomez-Rejon die acht aflevering van Glee regiseerde. Het heeft hetzelfde cynische maar ook feelgood-sfeer. Daarnaast heb je ook de verschillende archetype tieners  bij elkaar die normaal gesproken nooit een blik waardig gunnen en er nu achter komen dat ze heus niet zo verschillend zijn. Als ze in het komende seizoen die band tussen de verschillende karakters laten zien kan het best wel wat worden. Als Nederlandse kijker is het Amerikaanse ziekenhuis moeilijk te vergelijken met onze ziekenhuizen. Hier is het volgens mij niet normaal dat mensen heel erg lang in het ziekenhuis liggen, en al helemaal voor iemand zoals Emma met een eetstoornis. In de serie is er een oude hippie met geld die een soort penthouse in het ziekenhuis heeft, dat is wel ondenkbaar. Verder moet je ook even je hersens uitschakelen bij het verhaal van Jordi. Hij checkt zonder ouders in bij het ziekenhuis. Zonder dat er ook maar contact wordt gezocht met zijn vader wordt besloten dat zijn been er af wordt gehaald. Verder wordt er gehint op een mogelijke driehoeksverhouding tussen Jordi, Emma en Leo. Dit hebben we nu zo vaak gezien in een serie dat we er nu wel klaar mee zijn. Alvast sorry voor alle tienermeisjes die nu al Team Joma of Team Lema zijn. Een ander punt wat Red Band Society wel mag minderen is de voice-over van Charlie. Hij ligt in een coma, maar hij praat wel erg vaak tegen de kijker. Dat hij verschijnt als de andere karakters even buiten bewustzijn raken is nog wel leuk gedaan, maar laat hem zo rond aflevering 13 ontwaken, zodat hij zich echt kan aansluiten bij de groep.

Kijken of niet?

Hou je van feelgood met af en toe een scherp randje? Dan is Red Band Society wat voor jou. Voor de alle anderen: Wacht het gewoon nog even af, want hoewel het niets over de kwaliteit zegt, zijn de kijkcijfers van de eerste aflevering niet bijzonder goed. Iets meer als vier miljoen kijkers is niet heel erg veel en het is maar zelden dat de kijkcijfers omhoog gaan bij een tweede aflevering. We gaan natuurlijk niet beginnen aan een serie die na een paar afleveringen al van het scherm afgaat. Dus wacht af tot FOX besluit om nog negen afleveringen afleveringen bestelt en kijk ze dan lekker achter elkaar.