Review: Only Murders in the Building seizoen 3

In het derde seizoen van Only Murders in the Building speelt het verhaal zich voor het grootste deel af buiten het Arconia-appartementencomplex. De hoofdrolspelers onderzoeken nu een moord in de wereld van Broadway. Deze keuze is goed uitgevallen, omdat Meryl Streep dit seizoen te zien is als een nooit doorgebroken actrice die nu haar kans op een doorbraak krijgt

Oliver (Martin Short) houdt audities voor zijn toneelstuk Death Rattle. Daarbij doet ook Loretta Durkin (Meryl Streep) auditie, een nooit doorgebroken actrice. Vier maanden later ontmoet de cast en de crew elkaar voor het eerst. Howard (Michael Cyril Creighton) is de assistent van Oliver, Charles (Steve Martin) speelt een bijrol en Ben Glenroy (Paul Rudd) speelt de hoofdrol.

Tijdens de première zakt Ben in elkaar en wordt hij dood verklaard. Op de afterparty denkt Mabel (Selena Gomez) dat hij misschien vergiftigd is en wil ze een nieuwe podcast starten met Oliver en Charles. Dan verschijnt Ben weer levend op het feest. Hij zegt dat het een geval van voedselvergiftiging was en biedt zijn excuses aan voor zijn arrogante gedrag de afgelopen maanden. Als Mabel, Charles en Oliver de lift willen nemen, valt het dode lichaam van Ben uit de liftschacht.

De politie onderzoekt de moord en komt al snel uit bij Gregg, een fan die meer een stalker is. Mabel en Charles werden door hem vastgehouden, maar twijfelen aan zijn schuld. Het toneelstuk gaat door, maar nu als musical. De producenten Donna (Linda Emond) en haar zoon Cliff (Wesley Taylor) zijn erg enthousiast.

Charles gaat op zoek naar de vermiste zakdoek, een cadeau van Ben aan elk castlid. Mabel ontmoet documentairemaker Tobert (Jesse Williams) als ze naar aanwijzingen zoekt in het penthouse van Ben.

Oliver begint te daten met Loretta en ontdekt dat ze een boek vol met krantenknipsels heeft over Ben. Charles heeft in een vlaag van verstandsverbijstering Joy (Andrea Martin) ten huwelijk gevraagd. Later ontdekt hij dat zij misschien wel een van de laatste is geweest die Ben levend heeft gezien.

Only Murders in the Building is altijd wel leuk en goed vermaak, maar het derde seizoen voelt een beetje aan als los zand. Oliver en Charles hebben dit seizoen hun eigen dingen te doen in de Broadway-show: Oliver regisseert het toneelstuk dat later moet worden omgezet naar een musical, waarvan het plot nooit helemaal duidelijk wordt. Charles speelt een rol in deze show, wat zorgt voor de nodige spanningen. Mabel is alleen, moet haar appartement uit en komt terecht in een quarterlife-crisis. Het hele podcast-idee is ook meer losgelaten, maar Mabel gaat er in haar eentje mee door. Ze wordt kort benaderd door podcastkoningin Cindy, maar dat heeft geen gevolgen voor het grotere plaatje. Het was meer een leuke cameo van Tina Fey. De drie hoofdrollen zijn minder met elkaar bezig en hebben dit seizoen allemaal wat te doen op romantisch gebied. Oliver is gek op Loretta, Mabel krijgt wat met Tobert en Charles is nog met Joy. Natuurlijk worden ze alledrie een keer verdacht in het onderzoek, want dat hoort bij deze serie.

We hebben bijna een geheel nieuwe cast. Alleen Howard en Uma zijn overgebleven van de inwoners van het Arcodiagebouw. Er zijn veel nieuwe mensen door de Broadwayshow, maar alleen Loretta (Meryl Streep), Ben (Paul Rudd), en Dickie (Jeremy Shamos) worden echt personages in plaats van achtergrondfiguranten. Meryl Streep is echt heel goed als een Broadwaylaatbloeier. Ze mag weer zingen en haar scenes met Oliver zijn altijd goed. Paul Rudd is ook fantastisch. Ik snap wel dat we heel veel van Ben te zien krijgen voor iemand die in de eerste aflevering het loodje legt en na tientallen minuten nog een keer. Het was goed gevonden om Ben de eerste moordaanslag te laten overleven en daarna hem toch dood te laten gaan in het Arcodia

Het wordt pas weer ouderwets leuk als de drie hoofdrolspelers weer met elkaar gaan samenwerken, maar dat is pas in de achtste aflevering. Dan keert de serie terug naar wat het eerste seizoen zo’n succes maakte: de drie maken wat plannen om verdachten en tips te onderzoeken, wat meestal voor de grappige momenten zorgt. Pas dan komt er ook een beetje vaart in het moordonderzoek en krijgen we al snel de moordenaar in het vizier, nadat er nog wat plotwendingen zijn geweest. Als toetje krijgen we in de laatste minuten de moord waar waarschijnlijk het vierde seizoen om zal draaien, en daar heb ik toch wel veel zin in.

Serie: Only Murders in the Building seizoen 3
Jaar: 2023
Acteurs: Steve Martin, Martin Short, Selena Gomez, Michael Cyril Creighton, Paul Rudd, Meryl Streep, Linda Emond, Jeremy Shamos, Welsey Taylor, Jesse Williams