Review: One of us is Lying seizoen 2

One of Us is LyingHet eerste seizoen van de Amerikaanse serie One of Us is Lying, gebaseerd op een populair Young Adult-boek was best een verrassing begin dit jaar toen de serie op Netflix verscheen. Bij deze series is het tweede seizoen altijd het lastigst, maar daar heeft One of Us is Lying helemaal geen last van en weet door te leunen op de Pretty Little Liars-formule er een heel goed tweede seizoen van te maken.

Nate (Cooper van Grootel), Addy (Annalisa Cochrane), Cooper (Chibuikem Uche) en Bronwyn (Marianly Tejada) denken veilig te zijn nu Jake dood is en ze de leugen verzinnen dat hij naar Mexico is gevlucht. Ze hebben alleen niet gerekend op ‘Simon Says’. Deze persoon stuurt hen en Janae (Jessica McLeod) berichten met opdrachten die ze moeten doen anders openbaart die een video waaruit blijkt dat zij schuldig zijn aan de dood van Jake op de avond van Halloween. De eerste opdracht is dat ze vijfduizend euro ergens moeten neerleggen en de groep besluit dat ze daar niet op in gaan. Wat er voor zorgt dat ze naar een bioscoop worden gelokt die daarna in brand wordt gestoken.

Als blijkt dat Simon niet bluft is de hoop voorbij dat ze hun normale leven kunnen oppakken en moet de groep op zoek degene die hen chanteert en moeten ze zorgen dat ze uit de gevangenis blijven. Zo moeten ze het gouden horloge van Jake opsporen en dragen, keert de broer van Jake, Cole (Joe Witkowski) terug en is toch ook wel verdacht. Ondertussen is hun klasgenoot Vanessa (Sara Thompson) er van overtuigt dat de Bayview vier en Janae iets te verbergen hebben en dat er iets niet klopt van het verhaal dat Jake naar Mexico is gegaan en besluit op onderzoek te gaan. Ze spoort onder andere Gisele (Emma Jenkins-Purro) op, een ex van Jake waarvan de groep denkt dat zij ook kans maakt om Simon Says te zijn. Maeve (Melissa Collazo), de zus van Bronwyn en vriendin van Janae heeft het er steeds moeilijker mee dat ze steeds overal buiten wordt gehouden.

One of Us is Lying seizoen 2 cast

Het eerste seizoen van One of Us is Lying was gebaseerd op het gelijknamige boek van Karen M. McManus en dit tweede seizoen haalt de inspiratie uit het vervolg One of Us is Next (Nederlandse titel: Eerlijk duurt het langst). De groep krijgt nu berichten van Simon Says en ze moeten opdrachten doen om er voor te zorgen dat hun geheim niet uitlekt. Dit zorgt er voor dat de serie gaat lijken op Pretty Little Liars en dat is eigenlijk helemaal niet zo erg. De opdrachten en de zoektocht naar Simon Says zorgt er voor dat het nooit saai wordt. Daarnaast is er ook nog aandacht voor de persoonlijke problemen van de vijf, Cooper die er alles aan wil doen om baseball professioneel te spelen, Janae worstelt met haar gender zonder dat het haar hele identiteit wordt en Addy wordt geplaagd door haar schuldgevoel.

De beste afleveringen zitten wel aan het einde van het seizoen, het begint al bij de vijfde aflevering waar we eindelijk eens zien dat de Murder Club gewone dingen doen die normale tieners ook doen, al is de reden minder normaal, aan het eind van de aflevering gaan ze zich melden bij de politie. De zesde aflevering staat helemaal in het teken van Vanessa, die van een op hol geslaagd juice-channel verandert in een journalist en Sara Thompson speelt haar fantastisch, ze is grappig en bitchy en ze weet leuk te reageren op de Murderclub die best wel verdacht doen in haar ogen. En daarna komen de twee afleveringen waar de ontknoping in zit en die zijn ook erg goed.

De serie heeft maar acht afleveringen en dat maakt hem lekker compact, elke aflevering komen we wel een stap dichterbij de identiteit van Simon Says en elke onthulling klopt ook met het verhaal dat niet te langzaam gaat maar ook zeker niet wordt afgeraffeld. Tot het einde toe blijf je gissen wie het het nou is en het leidt tot een goede onthulling met natuurlijk ook wat kruimels voor het volgende seizoen, waar we een flashforward van te zien krijgen waar je meteen zin in hebt. Al is het dan wel jammer dat er geen derde seizoen komt van de serie, want Peacock heeft de serie gecanceld.

De serie en dit seizoen vooral is voor iedereen die graag een serie wil zien als Pretty Little Liars echt een aanrader. Het pakt al het goede van die serie: smsjes van een anonieme afzender, gekke opdrachten, spanning en opbloeiende relaties en weet er toch iets eigens aan te geven.

Serie: One of Us is Lying seizoen 2
Acteurs: Annalisa Cochrane, Chibuikem Uche, Marianly Tejada, Cooper van Grootel, Jessica McLeod, Melissa Collazo, Sara Thompson, Barrett Carnahan, Doralynn Mui, Joe Witkowski