Review: The Idol

Nog voordat The Idol te zien was werd de serie al neergesabeld in de Amerikaanse pers. Maar nu alle afleveringen te zien zijn geweest is het verhaal rond de popster Jocelyn, gespeeld door Lily-Rose Depp, best aardig, maar wordt niet alle potentie uit de serie gehaald

Popster Jocelyn (Lily-Rose Depp) heeft het niet makkelijk, nadat haar laatste tournee is afgelast doordat ze een breakdown had is ze nu haar comeback single aan het voorbereiden en hierin wordt ze gevolgd door journalist Talia (Hari Nef). Als er een intieme foto gelekt wordt op het internet is haar team bestaande uit managers Chaim (Hank Azaria) en Destiny (Da’Vine Joy Randolph), platenbaas Nikki (Jane Adams), tour manager Andrew (Eli Roth) en publicist Benjamin (Dan Levy) bezig om haar reputatie te redden. Later die avond gaat ze uit met haar vriend en assistent Leia (Rachel Sennott), creative director Xander (Troye Sivan) en danseres Dyanne (Jennie Ruby Jane) en daar ontmoet ze Tedros (Abel Tesfaye) de eigenaar van de club. Al snel ontstaat er wat en werken ze samen aan een nieuwe versie van haar comeback single.

Als de videoclip opnames niet goed gaan wordt deze geschrapt en nodigt ze Tedros bij haar uit, die zangers Izaak (Moses Sumney) en Chloe (Suzanna Son) meeneemt. Al snel blijven ze in haar huis wonen. Om haar tournee door te laten gaan heeft ze hits nodig en dus geeft Chaim Tedros en Jocelyn een paar weken de tijd om met drie hits te komen. Destiny voegt zich ook in het huis om daar de boel in de gaten te houden en ze komt achter het feit dat Tedros nogal wat op zijn kerfstok heeft.

De serie lijkt meer besproken te zijn dan bekeken, want er was nogal wat te doen over The Idol. Zo werd de regisseur vervangen door Sam Levinson die ook besloot om de hele serie opnieuw op te nemen met daardoor een geheel ander verhaal met ook deels andere acteurs én met veel seksscènes. Door alle veranderingen had de serie ook geen zes afleveringen, maar kon het verhaal ook wel met vijf afleveringen verteld worden.

Het verhaal is, als je het zou samenvatten, best wel leuk kunnen zijn, maar er gebeurt op zich niet zo veel in de serie. Jocelyn is bezig met nieuwe muziek, heeft daardoor seks met Tedros die haar huis overneemt. Ze moet met drie hits komen en dan gaat haar grote tournee door. Verder zien we haar muzikale team vooral in een groot gedeelte van de eerste aflevering en een beetje in de tweede aflevering. De platenbaas wisselt half off-screen Jocelyn in voor Dyanne (Jennie Ruby Jane), maar die verhaallijn gaat ook nergens heen. Het ziet er vooral allemaal erg goed uit, en als je denkt dat er vaart in komt krijgen we weer een seksscène.

De muziek is wel heel goed in de serie met uiteraard wat nummers van The Weeknd, de alias van hoofdrolspeler Tedros, Abel Tesfaye , en misschien moet hij dat blijven doen, want zijn vertolking van Tedros is wat wisselvallig. Zo is zijn ‘dirty talk’ in de seksscène vreselijk en zou je het niet eens op OnlyFans uploaden van de cringe, maar in de derde aflevering tijdens de dinertafel waar ze met z’n allen in een groep zitten is hij wel prima. Lily-Rose Depp is ook goed, maar degene die van het scherm spat is Da’Vine Joy Randolph als Destiny, de co-manager van Jocelyn. Zij weet perfect haar personage neer te zetten die doorziet hoe gek Tedros is, maar ook geeft om de muziek.

The Idol is soms heel duidelijk in wat ze willen overbrengen zoals hoe Chaim, Nikki en Finkelstein na de zes weken later als cartoon slechteriken vertellen hoe ze van Tedros af zijn gekomen en hoe een intimiteitscoach wordt behandeld in de eerste aflevering. Maar aan de andere kant is het weer heel onduidelijk. Aan het einde weet je dat Jocelyn iedereen manipuleert, maar waarom eigenlijk? Dat komen we nooit te weten. Heeft ze Tedros nodig nu haar moeder is overleden om iemand te hebben om in haar macht te houden? Geen idee! Heeft ze al die tijd de boel voor de gek gehouden inclusief haar breakdown? Geen idee! Heeft haar moeder haar wel mishandeld of heeft ze dat verzonnen? Geen idee! Zo blijf je achter met meer vragen dan antwoorden.

De serie heeft meer potentie dan dat er daadwerkelijk uitgehaald is, en dat komt waarschijnlijk door alle drama achter de schermen. The Idol werkt het beste als je er zonder verwachtingen in gaat en niet al te veel verhaal verwacht en het over je heen laat komen, want zo slecht als er vooraf over geschreven is, is de serie ook weer niet.

Serie: The Idol
Afleveringen: 5
Jaar: 2023