Review: Altered Carbon seizoen 1

Altered CarbonVoor de serie Altered Carbon waren de verwachtingen best wel hoog gespannen. Zo werd de serie door sommige media beschreven als nieuwe Netflix-hitserie en keken een hoop mensen naar de serie uit. Dus tijd om eens te kijken hoe de serie is en het is vooral onderhoudend, maar niet geweldig.

In Altered Carbon zien we een wereld waar mensen hun bewustzijn in een stack zit die bij de nek wordt ingebracht. Als het lichaam, wat een sleeve heet, dan dood gaat kan de stack in een andere sleeve, of een kloon worden gezet en zo wordt er verder geleefd. We volgen we Takeshi Kovacs (Joel Kinnaman) die na 250 jaar in de sleeve van politieagent Ryker gezet wordt die voor een moord is opgedraaid die hij niet heeft gepleegd. De voormalige partner van Ryker, Kristin Ortega (Martha Higareda) volgt hem en houdt zich bezig met de zaak van Mary Lou Henchy (Lisa Chandler). Zij is een jeugdvriendin van Ryker en werd dood gevonden nadat ze uit de lucht is gevallen. Ze was gecodeerd als neo-Katholiek iets wat Ryker verdacht vond. Ondertussen wordt Takeshi gebracht naar de man die hem tot leven heeft gewekt: Laurens Bancroft (James Purefoy) die al honderden jaren leeft en is vermoord. Maar omdat hij zijn bewustzijn backupt is hij niet dood en is hij de laatste 48 uur kwijt. Hij wil dat Takeshi uit gaat zoeken wie hem heeft vermoord, want zelfmoord is uitgesloten volgens hem. Zijn vrouw Miriam (Kristin Lehman) toont nogal interesse in Takeshi en wil dat hij stopt met het onderzoek.

Takeshi neemt zijn intrek in een hotel wat van de robot Poe (Chris Conner) is, die zijn gasten geen tel uit het oog verliest en zal beschermen. De eerste verdachte van Tak is Vernon Elliot (Ato Essandoh), maar die heeft het niet gedaan en Tak zorgt er voor dat zijn dochter Lizzy (Hayley Law), die een mentale breakdown heeft, naar het hotel komt zodat Poe haar kan helpen. Ook zien we een terugblik hoe Takeshi en zijn zus Rei (Dichen Lachman) zijn opgegroeid, uit elkaar zijn gehaald en weer bij elkaar zijn gekomen. We zien ook Quillcrist Falconer (Renée Elise Goldsberry), die de leider van de Envoy is. Zij vindt het eeuwige leven helemaal geen goed idee en wil dat tegen gaan. Als Rei in het heden weer in contact met Takeshi wil ze dat hij de moordzaak van Bancroft snel afhandelt en wil hem vooral voor zichzelf houden. Om met haar af te rekenen heeft hij de hulp nodig van zijn nieuwe groep vrienden, iets wat een Envoy altijd moet opbouwen.

Altered Carbon Joel Kinnaman

Analyse

De eerste afleveringen van Altered Carbon zien er echt enorm goed uit en we krijgen dan ook vooral informatie over de wereld waar de serie zich afspeelt. Dat is op zich goed, maar het verhaal gaat in die afleveringen zo enorm traag dat je het moet hebben van hoe mooi de serie gemaakt is in plaats van dat je de serie wordt ingezogen. Sowieso is het hele ‘wie heeft Bancroft’-vermoord verhaallijn niet het hoofdonderwerp in de serie, wat ik wel gedacht had. Maar iedere keer worden er zijwegen qua verhaal ingegaan, zoals Mary Lou Henchy die uit de lucht is gevallen en nu dood is, om daarna alsnog bij de moordzaak terecht te komen.

De vechtscènes zijn wel een groot pluspunt van de serie, er zijn er nogal veel en ze zien er allemaal goed uit. Takeshi kan goed vechten, maar vergeet ook Leung niet, die is vooral heel effectief en dat gevecht met Ortega in de lift is toch wel fantastisch. Al stoort het wel een beetje dat de hoofdpersonages wel alles overleven, Ortega wordt niet vermoord in de lift omdat de kogels op zijn, dan moet haar arm er af maar er is geld dus heeft ze een krachtige kunstarm en Tak komt in de problemen bij het kooigevecht in de zesde aflevering en daar komt zijn zus hem redden: ze vermoord bijna iedereen. Dan denk je, Rei is onoverwinnelijk, maar twee afleveringen later weet Ortega verschillende klonen van Rei te vermoorden in een nogal aparte vechtscène waar de naakte klonen van Rei zich ophopen.

De personages van Takeshi en van Ortega zaten wel goed in elkaar, net als die van het hotel Poe, die stiekem wel mijn favoriet is geworden en toch een beetje sterft met iets menselijks in zich. Maar de andere personages… Vernon Elliot was op zich prima, maar hij had gewoon te weinig verhaal om zijn afleveringen te vullen. Het meeste van de tijd zat hij in het hotel te kijken naar zijn dochter die therapie kreeg van Poe en kwam pas in actie als Tak hem nodig heeft. Zijn dochter is ook zo’n personage waarbij je vanaf het begin al weet dat Lizzie aan het einde van de serie wraak zal nemen. Nou ze wordt ook een goede vechtster, maar dan gaat de serie over de top door haar in een soort van SM-pakje hoerenlopers af te slachten, ja dat kan je best wel een ontwikkeling van een personage noemen. Al lijkt het meer alsof de makers willen zeggen:”Ja sorry, vrouwen komen niet al te best uit deze serie, dus hier heb je een geweldig personage, hoezee”.

Dan heb je ook nog Rei, ze is een nogal jaloerse zus van Tak, wat op zich wel te begrijpen is. Hij heeft haar in hun jeugd verlaten en zij ging bij de Yakuza, daarna kwamen ze weer bij elkaar en wilde hij meedoen met de zelfmoordactie van Quell en zou hij haar dus weer verlaten. Dat wil ze nu niet meer laten gebeuren, maar of dat nou aan de actrice lag, het kwam niet echt heel goed over. Ze was meer een gek mens die haar gekte net niet kan verbergen. En Quell is helemaal een figuur die niets fout kan doen. Ze helpt Tak in zijn hallucinaties met wijze raad, ze heeft jaren geleden de stacks uitgevonden en is ook nog een martial arts expert. Dat is wel heel veel van het goede hoor.

Het einde van de serie is best oké. Het is een afgesloten verhaal met aan het einde een hint naar wat we in het tweede seizoen kunnen verwachten: Tak die op zoek gaat naar Quell. Maar het verhaal van het eerste seizoen zat goed in elkaar, het was al met al prima maar niet heel erg bijzonder. Gewoon goed vermaak.

Serie: Altered Carbon – seizoen 1
Jaar: 2018
Acteurs: Joel Kinnaman, James Purefoy, Martha Higareda, Chris Conner, Dichen Lachman, Ato Essandoh, Kristin Lehman, Trieu Tran en Renée Elise Goldsberry