Review: 11.22.63

11.22.63Als J.J. Abrams zich als producent verbindt aan een Stephen King verfilming dan weet je dat het wel goed zit eigenlijk. Bij 11.22.63 is dat in ieder geval zo en als ook James Franco dan nog de hoofdrol speelt dan kan er echt heel weinig mis gaan. En dat blijkt ook wel want het is een geweldige miniserie, al staat de verhaallijn waarin de moord op Kennedy gestopt moet worden op het tweede plan, maar is dat eigenlijk wel erg?

Jake Epping (James Franco) is een leraar Engels die net gescheiden is als zijn oude vriend Al (Chris Cooper) hem opdraagt om door de kast van zijn eetzaak te lopen om zo in 1960 te komen. Dan moet hij proberen om de moord op president John F. Kennedy te voorkomen. Maar hij moet op letten: het verleden wil graag zo blijven en zal dus gaan tegenwerken. Eenmaal daar gaat hij eerst Frank Dunning tegenhouden die op Halloween zal moorden. Als daarna Billy (George MacKay) er achter komt dat hij uit de toekomst komt wil hij meewerken aan zijn plan. Ze doen alsof ze broers zijn en gaan in de buurt wonen van Lee Harvey Oswald (Daniel Webber), zijn vrouw en hun kind. Eerst zoeken ze uit of hij alleen werkt of dat hij hulp heeft gehad van de FBI. Maar langzaam aan raakt Jake verliefd op Sadie (Sarah Gadon) die hij op school ontmoet en settelt hij zich in zijn nieuwe leven, maar langzamerhand komt 22 november 1963 steeds dichterbij.

Als je aan 11.22.63 begint dan denk je dat je een serie te zien krijgt waarin Jake Epping er alles aan zal doen om de moord op president Kennedy te voorkomen. Maar zo zit de serie niet in elkaar, heel vaak lijkt het of Jake de missie vergeet, het is dan eigenlijk ook een serie over een man uit 2016 die in de jaren 60 verliefd wordt op een vrouw uit die tijd. En weet je? Dat is helemaal niet erg. We zien hoe hij zich langzaam aanpast aan deze tijd, en zich er ook steeds meer gaat thuisvoelen. Voor zijn grote missie probeert hij eerst nog een familiedrama te voorkomen en moet hij afrekenen met een afschrikwekkende Josh Duhamel. Daardoor krijgt hij wel een metgezel in zijn grote missie: de jongere Billy die zich voordoet als zijn broer. Dit personage zit wel in het boek, maar zijn rol is enorm vergroot omdat Jake zo iemand heeft om zijn gedachtes mee te delen, een prima zet.

James Franco is ook perfect gecast in de rol van Jake Epping, hij kan (vooral in het begin van de serie) een perfect ‘uh-klopt-dit-wel-is-dit-echt’-gezicht trekken en ook Sarah Gadon als Sadie is erg goed. Maar Het Verleden mag ook niet vergeten worden, die doet er alles aan om niet veranderd te willen worden en niet echt halve maatregelen neemt. Maar wat de serie echt goed maakt is de laatste aflevering. Het is enorm spannend als Lee Harvey Oswald zijn plan uitvoert en Jake en Sadie hem zo goed als het kan gaan stoppen. Als Jake dan weer in 2016 terecht komt ziet hij wat er allemaal veranderd is en dat leidt tot een besluit wat ons brengt bij een bitterzoet einde. Die laatste scene is zo lief en zo perfect dat er geen beter einde had kunnen zijn zonder het plot geen recht aan te doen.

Serie: 11.22.63
Acteurs: James Franco, Chris Cooper, Sarah Gadon, George MacKay, Lucy Fry, Daniel Webber

Wat vind jij van 11.22.63? Laat hieronder je mening achter!