Review: Legends of Tomorrow seizoen 1

Legends of TomorrowHet zogenaamde Flarrow-verse wordt steeds groter en daar naast Arrow en The Flash is nu dus ook Legends of Tomorrow bijgekomen, misschien wel de meest superheldachtige serie van de drie, want laten we wel wezen een groep helden die een onsterfelijke tiran willen vermoorden en daardoor moeten tijdreizen, dat is nou niet echt uit het dagelijkse leven gegrepen. De serie zelf heeft er vooral lol in en dat is de reden om te blijven kijken, want er zijn toch wel wat minpuntjes.

We zien hoe Vandal Savage (Casper Crump) de hele planeet heeft overgenomen en om de mensheid te redden heeft tijdreiziger Rip Hunter (Arthur Darvill) in 2016 een groep van superhelden en schurken bij elkaar gebracht om hem te stoppen. In het team zit Atom Ray Palmer (Brandon Routh), White Canary Sara Lance (Caity Lotz), Firesotrm Jax (Franz Drameh) en Dr. Stein (Victor Garber), Heat Wave Mick Rory (Dominic Purcell) en Captain Cold Leonard Snart (Wentwoth Miller), Hawkman Carter Hall (Falk Hentschel) en Hawkgirl Kendra Sauners (Ciara Renée) die drie maanden geleden nog een barista was. Eerst gaan ze naar 1975 naar een wapenveiling, maar ook naar de Sovjet Unie van 1986 om daarna verschillen de plekken in het verleden en de toekomst te bezoeken. Ondertussen wordt er op hun gejaagd door Chronos, want het blijkt dat Rip Hunter niet helemaal eerlijk is geweest: hij doet dit op zijn eigen houtje om de dood van zijn vrouw en zoontje te wreken en hij heeft hen gekozen omdat als ze dood zullen gaan de tijdlijn niet zal veranderen.

Laten we vooral beginnen met het feit dat Legends of Tomorrow gewoon een leuke serie is, het team is goed bij elkaar gezocht en hun reacties op elkaar maakt de serie. Sara Lance krijgt echt iets te doen en haar vechtscènes zijn dan ook gewoon goed, je ziet tijdens de serie dat ze haar roeping als de White Canary heeft gevonden. De acteur die er het meeste zin in heeft is Wentworth Miller als Captain Cold/Leonard Snart. Hij schmiert als een malle weet heel vaak de scene waarin hij zit te stelen, maarja hij is natuurlijk ook een schurk, zo gek is dat niet. Degene die het meeste ontwikkeling doormaakt is Heatweave/Mick Rory. In het begin vond ik hem niet zo bijzonder en eigenlijk ook vervelend, maar nadat Snart hem heeft achtergelaten is hij door de Time Masters opgepikt en hebben ze hem tot Chronos getraind. En dat was de beste keuze die de serie heeft gemaakt. Er zijn wat hersencellen ingebracht lijkt wel en daardoor is hij meteen één van de meest waardevolle teamleden geworden. Verder is het ook wel opvallend dat ze de twee Firestormleden, Stein en Jax heel vaak scheiden, zodat ze niet Firestorm kunnen vormen is natuurlijk een hele makkelijke manier om wat budget voor de CGI te besparen. Wat wel jammer is dat ze van Ray Palmer een kluns hebben gemaakt. In Arrow leek hij best wel slim, maar dat heeft hij hier heel goed weten te verbergen, want hij maakt toch wel wat fouten die vooral met het plot te maken hebben.

En dat plot is zeker in het begin van de afleveringen hetzelfde. Ze hebben Vandal Savage ergens in de tijd gevonden, ze vliegen er heen, maken een plan om hem te vermoorden, maar dan loopt het helemaal mis en vluchten ze weg uit die tijd. Dat maakt het allemaal wel erg voorspelbaar en daarom is het ook wel fijn als Vandal een keertje niet verschijnt, want dan kan je tenminste iets anders verwachten. Zo zien we het Star City van 2046 en gaan we naar het Wilde Westen waar ze het tegen andere tegenstanders moeten opnemen. Aan het einde van het seizoen weet de serie er nog een opoffering van een teamlid in te stoppen, wat wel bij het personage past, maar je stiekem hoopt dat er een nog groter plan achter zit zodat die gewoon weer een keer terugkeert in het tweede seizoen. De laatste minuten wordt het verhaallijntje opgezet voor het tweede seizoen waar ze ons achterlaten met een ‘oeh’-gevoel en als ze ook maar een beetje leren van het eerste seizoen wordt het tweede seizoen een knaller.

Serie: Legends of Tomorrow – seizoen 1
Afleveringen: 16
Acteurs: Victor Garber, Brandon Routh, Arthur Darvill, Caity Lotz, Franz Drameh, Ciara Renée, Falk Hentschel, Dominic Purcell, Wentworth Miller, Casper Crump