Review: Tutto chiede salvezza

Tutto chiede salvezzaDe Italiaanse serie Tutto chiede salvezza over een jonge man die verplicht wordt opgenomen in een psychiatrische kliniek klinkt niet echt uitnodigend, maar het is een mooie serie met misschien nog wel een mooiere boodschap.

De serie volgt Daniele (Federico Cesari) die na een nacht uitgaan in de club met alcohol en cocaïne een psychose krijgt waarin hij dingen doet waar hij zich niets meer van herinnert. Hij wordt een week lang verplicht opgenomen in een psychiatrische kliniek en ontmoet daar andere patiënten die zijn kamergenoten zijn: de oudere Mario (Andrea Pennacchi) die uit het raam naar een onzichtbare vogel kijkt maar een verschrikkelijk verleden heeft, Giorgio (Lorenzo Renzi) heeft een geestelijke achterstand en heeft nooit kunnen rouwen om de dood van zijn moeder, de homoseksuele Gianluca (Vincenzo Crea) leeft onder het strenge regime van zijn vader die generaal is, Alessandro (Alessandro Pacioni) is een jonge jongen die in een permanente vegetatieve staat leeft en elke dag bezoek krijgt van zijn vader (Massimo Bonetti) en de schizofrene Madonnina (Vincenzo Nemolato) die pyromaan is en alleen kalmeert door een sigaret.

Op de afdeling ontmoet Daniele ook Nina (Fotinì Peluso), een voormalig klasgenoot van de middelbare school die actrice en een beroemde influencer is geworden. Zij wordt opgenomen na een poging tot zelfmoord nadat ze alleen maar bezig is om haar veeleisende moeder (Carolina Crescentini), manager waar ze een affaire mee heeft en haar fans en haters online niet teleur te stellen. Ze is mooi, opvliegend en grijpt meteen de aandacht van Daniele die er alles aan doet om tijd met haar door te brengen.

De artsen op de afdeling zijn de norse psychiater Mancino (Filippo Nigro), nachtzuster Rossana (Bianca Nappi) die haar rust vind op de afdeling omdat het thuis zwaar is, dokter Cimaroli (Raffaella Lebboroni) is sympathiek maar vooral vermoeid als dokter en verpleegkundige Pino (Ricky Memphis) is cynisch en een tikkeltje verbitterd door het werk in het ziekenhuis, wat altijd geld tekort komt.

Tutto chiede Salvezza is gebaseerd op het gelijknamige prijswinnende boek van Daniele Mencarelli uit 2020 wat een autobiografisch verhaal is en zich afspeelde in 1994. De serie speelt zich echter af in het heden. Het is echt een goede serie, die niet te lang duurt, de keuze om elke aflevering een dag te laten zijn, waardoor je door de verplichte opname van een week komt op zeven dagen klinkt logisch en is ook goed gebruikt. Hierdoor wordt je meegenomen in de reis die Daniele maakt. Daniele die in zijn jonge leven geen doel of verlangen heeft en wordt gedwongen om een leven te leiden waar hij niet voor gekozen heeft. Zijn baan bij de airco-installateur vindt hij niets en in het weekend bij het uitgaan gaat hij alle denkbare grenzen over met drank en drugs om zich te verdoven. Zijn depressie slaat om in een psychose als hij een oud klasgenoot ontmoet die een hersenbeschadiging heeft opgelopen na een ongeluk en na geweld tegen zijn ouders wordt hij opgenomen voor een week wat zijn leven verandert.

Net als hem ontmoet je zijn kamergenoten en deel je dezelfde mening dat hij nog wel de normaalste van het stel is, maar langzaam maar zeker merk je dat de vijf anderen en Daniele dichter naar elkaar toe groeien en er aan het einde een soort van tijdelijk familiegevoel ontstaat. Je ontdekt ook dat het geen eendimensionale personages zijn. Gianluca ziet zijn verblijf als een soort van vakantie, maar is het een plek waar hij zichzelf kan zijn. Iets wat hij thuis niet kan door zijn overheersende vader die zijn zoon liever ziet als vrouwenmepper dan als transgender. Dat Gianluca zo’n goed personage is, is vooral te danken aan het acteerwerk van Vincenzo Crea die er geen typetje van maakt. Maar ook Federico Cesari als Daniele acteert goed, de boosheid in het begin, maar ook het zenuwachtige als hij telkens in contact wil komen met Nina is goed gedaan.

De titel is letterlijk vertaalt ‘Iedereen vraagt om verlossing’ en de meeste personages hebben dat ook wel gekregen. Daniele heeft het gevonden in iets wat hij echt wil: de poëzie. Gianluca heeft een vriend gemaakt, mag bij hem zijn wie hij is en een sociaal leven. Mario heeft letterlijk een definitieve verlossing gekregen en daardoor heeft hij Giorgio ook verlossing gegeven in de vorm van dat hij heeft kunnen rouwen. Nina heeft eindelijk voor zichzelf gekozen en luistert niet meer naar haar manager en moeder die haar een kant op willen duwen wat zij niet wil.

Elk personage laat zien dat het mogelijk is om uit de pijn te komen en beter te worden. Na duisternis kan je altijd hoop hebben op een beter leven en dat is een mooie boodschap die we allemaal kunnen gebruiken.

Serie: Tutto chiede salvezza
Afleveringen: 7
Acteurs: Federico Cesari, Andrea Pennacchi, Lorenzo Renzi, Vincenzo Crea, Alessandro Pacioni, Vincenzo Nemolato, Fotinì Peluso, Bianca Nappi, Raffaella Lebboroni, Ricky Memphis