Review: The Rings of Power seizoen 1

The Rings of PowerDe boeken van J.R.R. Tolkien zijn al jaren populair en de filmtrilogie The Lord of the Rings heeft het verhaal helemaal populair gemaakt. Nu zo’n twintig jaar later komt Amazon met een prequel op deze filmtrilogie om zo de streamingdienst Primevideo echt op de kaart te zetten. De verwachtingen voor The Rings of Power waren hoog en die heeft de serie niet echt kunnen waarmaken.

De elf Galadriel (Morfydd Clark) is al jaren en jaren op zoek naar de Duistere macht Sauron om wraak te nemen voor haar overleden broer Finrod. Als ze terugkeert naar de Elvenstad Lindon verklaart de Elvenkoning Gil-Galad (Benjamin Walker) dat de oorlog tegen Morgoth en zijn volgelingen voorbij is en hij geeft Galadriel toestemming voor de oversteek naar Valinor waar ze een eeuwig leven in vrede kan leven. Als ze daar bijna is besluit ze van boord te springen en wordt ze gered door een boot met daarop Halbrand (Charlie Vickers) uit de Zuidlanden. Als deze boot zinkt moeten ze samen overleven op een vlot tot ze worden opgepikt door een schip van het mensenkoninkrijk Numenor. Daar probeert Galadriel de zeekapitein Elendil (Lloyd Owen) en de koningin-regentes Miriel (Cynthia Addai-Robinson) te overtuigen dat ze hun manschappen moeten sturen naar de Zuidlanden om dat daar Sauron te vinden zou zijn. Halbrand lijkt ondertussen een Koning van de Zuidlanden te zijn en gaat ook mee, net als Isildur (Maxim Baldry), de zoon van Elendil.

In de Zuidlanden zelf houden de Elven de wacht om het kwaad te bestrijden. De Elf Arondir (Ismael Cruz Córdova) heeft een connectie gemaakt met Bronwyn (Nazanin Boniadi), een inwoonster van een dorp die met haar zoon Theo (Tyroe Muhafidin) woont. Ze ontdekken dat een stad in de buurt is verwoest door orcs en Theo ontdekt daar een geheim wapen met het teken van Sauron. Al snel blijkt dat de orcs onder leiding staan van Adar (Joseph Mawle) die de eerste kruising is tussen een elf en een orc en zijn best doet om Sauron te dienen en van de Zuidlanden een land voor orcs te maken.

Nori Brandyfoot (Markella Kavenagh) en Poppy Proudfellow (Megan Richards) zijn twee Bruivels, een soort van reizende Hobbits die telkens dezelfde tocht afleggen met hun gemeenschap. Zij ontdekken na een komeetinslag een vreemde man, Stranger (Daniel Weyman) die ook krachten lijkt te hebben. De Bruivels willen hem eigenlijk niet meenemen, want dat hoort niet, maar Nori besluit dat hij toch mee mag.

Ondertussen stuurt de Elvenkoning Gil-Galad de elf Elrond (Robert Aramayo) naar de smid Celebrimbor (Charles Edwards) die iets machtigs moet smeden om het elvenbestaan te redden. Elrond besluit de hulp te vragen van de Dwergen en gaat naar zijn vriend prins Durin (Owain Arthur), maar die is boos dat hij twintig jaar niet is langs gekomen. Zijn vrouw Disa (Sophia Nomvete) weet hem te overtuigen om hem te helpen. Daar komt Elrond achter een nieuw metaal met de naam Mithril dat erg veel kracht lijkt te hebben.

Galadriel uit The RIngs of Power

The Rings of Power begon al vijf jaar geleden toen Amazon de rechten kocht voor een Lord of the Rings-serie en betaalde 250 miljoen dollar. Ze bestelde vijf seizoenen van deze serie en het eerste seizoen kostte al 462 miljoen dollar en daarmee is het meteen een van de meest dure televisieseries ooit. De serie is gebaseerd op het boek The Lord of the Rings en dan vooral op de appendix van maarliefst 123 pagina’s waar J.R.R. Tolkien achtergrondinformatie geeft over de wereld, hoe deze ontstaan is en wat er gebeurde voor het bekende verhaal.

Dat het zich jaren en eeuwen voor The Lord of the Rings afspeelt is vooral te zien aan Galadriel, in de films is ze een wijze en machtige vrouw, in de serie is ze nogal ruw, arrogant, vol wraak en krijgt ze diplomatiek gezien niet veel voor elkaar, wat we vooral zien in Numenor. Ze kan de Koningin-regentes niet overtuigen en beland in de cel. Maar met de hulp van Halbrand weet ze de Koningin toch te overtuigen om naar de Zuidlanden te gaan om daar samen met haar de strijd aan te gaan tegen Sauron. Die verhaallijn ging al traag, maar als er dan nog een hele aflevering wordt besteed aan het overtuigen van Numenor om toch de oversteek naar de Zuidlanden te maken begin je te zuchten. Ja Numenor ziet er prachtig uit, maar mooie locaties zorgen niet voor een goed verhaal.

Hetzelfde tempo zit in de verhaallijn van Elrond en Durin. Het duurt erg lang voordat er resultaat komt, we weten al snel dat Durin mithril heeft en dat de elven dat moeten gebruiken, maar het gaat allemaal zo langzaam. Het stoort hier een stuk minder omdat Elrond en Durin wel sympathieke karakters zijn en hun vriendschap leuk is om te volgen, en ook Disa, de vrouw van Durin, geeft de serie wat luchtigheid en dat is ook wel nodig want de meeste personages hebben het alleen maar over het slechte in de wereld waar ze ten strijde moeten trekken, het elvenrijk dat wordt bedreigd, een orc-leger dat dorpen plundert dat het soms wel lekker is om even geen narigheid te horen.

Datzelfde geldt ook voor de Bruivels, ze hebben dan wel niet de feestvreugde en vrolijkheid van de Hobbits, maar is een leuk volkje dat vooral aan het rondtrekken is, van de ene plek naar de andere plek om zich ondertussen te verstoppen voor elk mogelijk gevaar dat er bestaat. Zij zorgen voor de lichtere toon in de serie wat voor een goede balans zorgt.

De afleveringen werden wel steeds beter, vooral aflevering zes waarin de dorpelingen met Arondir en Bronwyn zich staande proberen te houden tegen het orc-leger van Adar met de nodige twists wat uiteindelijk resulteert in het ontstaan van Mordor. Wat vooral heel fijn was dat hoewel het avond en nacht was alles toch heel duidelijk te zien was en dat is tegenwoordig wel eens anders. De seizoensfinale gaf genoeg antwoorden die we het seizoen hadden, zoals wie is de Stranger? (Een Istari), Waarom graven Orcs tunnels? (Voor de vulkaanuitbarsting) en Wie is Sauron? (Halbrand, maar dat was al snel duidelijk) en met het maken van de eerste drie ringen, Sauron die naar Mordor vlucht en de reis van de Stranger met Nori geeft het genoeg stof voor het tweede seizoen, alleen moeten ze iets meer tempo in de verhaallijnen stoppen, want van een mooi bord alleen kan je niet eten.

Serie: The Lord of the Rings: The Rings of Power
Acteurs: Morfydd Clark, Benjamin Walker, Charlie Vickers, Cynthia Addai-Robinson, Maxim Baldry, Ismael Cruz Córdova, Nazanin Boniadi, Joseph Mawle, Markella Kavenagh, Megan Richards, Daniel Weyman, Robert Aramayo, Charles Edwards, Owain Arthur, Sophia Nomvete