Review: The Paradise seizoen 1

The ParadiseIn 2012 kwam de BBC met het kostuumdrama The Paradise. Dat was enkele maanden voordat de commerciële zender ITV ook met een serie over een warenhuis kwam: Mr. Selfridge. Die was stukken succesvoller, dus werd het eens tijd om te zien wat The Paradise was. De eerste aflevering beloofde niet heel veel goeds, maar gelukkig wist de serie zich daarna te revancheren.

The Paradise is lichtelijk gebaseerd op het boek Au Bonheur des Dames van de Franse schrijver Émile Zola. In de serie is het 1875 en volgen we de levens van de mensen in het eerste warenhuis in Engeland: The Paradise. Aan het hoofd staat weduwnaar John Moray (Emun Elliott) die begon als stoffenverkoper in een kleine winkel en dit wist uit te bouwen tot The Paradise, maar hij wil nog meer uitbreiden. Zijn beste vriend Mr. Dudley (Matthew McNulty) is de manager en Jonas (David Hayman) is de man die alles ziet op de werkvloer en dit opschrijft in zijn boekje. Dan verschijnt Denise Lovett (Joanna Vanderham) in de stad, haar oom Edmund (Peter Wight) is kleermaker aan de overkant van de straat die het lastig heeft om zijn winkel open te houden. Denise krijgt een baan bij de damesafdeling van The Paradise en al snel ontpopt ze zich tot de kleine kampioen van Moray. Dat is tegen het zere been van Miss Audrey (Sarah Lancashire), het hoofd van de afdeling en van Clara (Sonya Cassidy), een winkelmeisje die een oogje heeft op Moray. Pauline (Ruby Bentall), van de knopen en linten-afdeling is wel blij met de komst van Denise. Zelf heeft Pauline een oogje op stoffenverkoper Sam (Stephen Wight). Moray zelf is voor de leningen om zijn uitbreidingen te doen afhankelijk van Lord Glendenning (Patrick Malahide). De dochter van de Lord, Katherine (Elaine Cassidy) is vastbesloten om Moray het hof te maken; er zal getrouwd worden.

The Paradise begint niet erg sterk, de eerste aflevering kon me niet echt overtuigen, maar terugkijkend was het een echte introductie-aflevering waarin iedereen even zijn gezicht liet zien. Vanaf de tweede aflevering krijgen we wat meer verhaal en dat begint meteen wel heel melodramatisch met het gedoe met de zoen die Sam zou hebben gegeven. Wat heel goed aan deze serie is dat er veel ronde personages inzitten. In de eerste aflevering werden ze even neergezet als de Heldin van het verhaal, de vriendin, de bitch, de stijve leidinggevende, de charmeur en de rijke vrouw, maar in de afleveringen die volgen worden ze goed uitgediept. Zo lijkt Miss Audrey de strenge vrouw die een beetje voor de komische noot wordt gebruikt, maar dan blijkt dat ze zo verweven is met haar werk dat ze alle aanzoeken heeft moeten afwijzen om zo haar baan niet te verliezen. Op zich tragisch, maar prachtig gespeeld door Sarah Lancashire. Al moet ik wel zeggen dat Moray wel een enorme gladjakker is hoor. Eerst een beetje aanpappen met Katherine Glendenning omdat haar vader hem een lening geeft, om daarna als een charmeur in de winkel rond te lopen en als Miss Audrey ziek is weet hij haar zo enorm met complimenten te overladen dat ze meteen weer beter is. Maar toch weet Emun Elliott het zo te spelen dat hij ook wel sympathiek is. En dat hij aan het einde van het seizoen zijn liefde aan Denise verklaard klinkt dat dan ook oprecht. Dat ze samen zouden komen hing natuurlijk het hele seizoen in de lucht, al was het telkens benoemen dat zij zijn Kleine Kampioen was wel teveel van het goede, maar je zag gewoon dat die twee op dezelfde golflengte zaten.

Katherine is ook een heel tragisch personage, je ziet haar in de eerste afleveringen achter Moray aanlopen terwijl je denkt dat ze daar beter mee kan ophouden, maar dat ze vol blijft houden past ook heel goed bij het personage. Als enig kind waarvan haar moeder jong is overleden heeft ze altijd in alles haar zin gekregen van haar vader. Het is een teken dat The Paradise goed is geschreven als je snapt wat de personages doen en waarom ze het doen. Hetzelfde is dat met Jonas, die laten we eerlijk zijn iedereen de stuipen op het lijf jaagt door op de achtergrond te staan en alles maar opschrijft in zijn boekje. Maar als een man met één arm heeft hij zijn plek in het warenhuis gevonden en hij wil dat niet opgeven en is enorm loyaal naar Moray door zijn overleden vrouw.

The Paradise is eigenlijk een heerlijke serie waarin je je elke aflevering even terug in de tijd waant. Even doorbijten in de eerste aflevering en dan wordt het eigenlijk elke aflevering alleen maar beter als je eenmaal de personages hebt leren kennen. Je leeft lekker mee met Moray en Denise die telkens geweldige ideeën heeft, maar ook met de wat onhandige Pauline, de stugge Clara en Miss Audrey natuurlijk. Prima serie dus om lekker nostalgisch weg te zwijmelen.

Serie: The Paradise – Seizoen 1
Jaar: 2012
Acteurs: Emun Elliott, Joanna Vanderham, Matthew McNulty, Elaine Cassidy, Sarah Lancashire, Sonya Cassidy, Ruby Bentall, Stephen Wight, Patrick Malahide, Peter Wight