Review: Sherlock The Abominable Bride

SherlockToen het derde seizoen van Sherlock was afgelopen kregen we te horen dat het vierde seizoen nog drie jaar op zich zou laten wachten. Maar er werd wel een special aangekondigd. Dat was natuurlijk fantastisch, maar toen werd bekend dat The Abominable Bride zich zou afspelen in de Victoriaanse tijd en niet in het heden zou spelen. Dat zag ik eigenlijk helemaal niet zitten, maar het bleek dus enorm mee te vallen.

The Abominable Bride speelt zich af in 1880 en Lestrade (Rupert Graves) komt met een bijzondere zaak voor Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) en John Watson (Martin Freeman). Emelia Ricoletti (Natasha O’Keeffe) is gek geworden en heeft verschillende voorbijgangers beschoten vanaf haar balkon en pleegt dan zelfmoord door zichzelf in haar hoofd te schieten. Later die avond verschijnt ze aan haar man en schiet hem neer waarna ze verdween in de mist. Sherlock besluit deze zaak aan te nemen en onderzoekt het lichaam. Maar als er niets te vinden is verslapt zijn aandacht. Pas als zijn broer Mycroft (Mark Gatiss) een nieuwe zaak aanbrengt komt er weer schot in de zaak. Sir Carmichael (Tim McInnerny) heeft een doodsbedreiging gehad en zijn vrouw (Catherine McCormack) neemt het serieus. Sherlock en Watson gaan naar het huis en zien daar de bruid Ricoletti en wordt Sir Carmichael vermoord. Als daarna een kaartje aan het moordwapen wordt gevonden wat er eerder niet was zegt Sherlock dat de oplossing van deze zaak simpel is.Als hij daarna gaat mediteren dan verandert eigenlijk de hele aflevering en zijn we terug in het heden.

Eigenlijk was The Abominable Bride erg leuk. Er werd wel reclame gemaakt met het feit dat het niets met de Sherlock in het heden te maken zou hebben, nou niets is minder waar. De hele Ricoletti-zaak is alleen in de eerste helft belangrijk en zelfs de oplossing wordt door Sherlock zelfs al in het begin van de aflevering gegeven, alleen het motief wordt pas aan het einde duidelijk. Het gegeven dat deze aflevering zich afspeelt in het Gedachtenpaleis van Sherlock is natuurlijk een geweldige twist. Waarom hij met verschillende drugs op naar 1880 is gegaan in zijn hoofd is ook duidelijk: Moriarty is terug. Maar hoe kan dat? Sherlock zag duidelijk dat hij zich in zijn hoofd heeft geschoten en dus dood is. Dat is dus precies dezelfde zaak als Ricoletti. We kregen telkens kleine hints in versprekingen dat er iets niet helemaal klopte: zo noemde Sherlock het lichaam van de bruid een hij en Mycroft had het over een virus in de data. Nogal rare woorden voor de Victoriaanse tijd. Maar aan het einde was het logisch: we zaten in verschillende niveau’s à la inception in het Gedachtenpaleis. Deze twist is zo verrassend en de mededeling dat Sherlock precies weet wat Moriarty (of de mensen die zijn gedachtegoed voortzetten) gaat doen doet natuurlijk smachten naar het vierde seizoen, maar daar moeten we nog even op wachten. Die komt pas in 2017.

Serie: Sherlock – The Abominable Bride
Afleveringen: 1
Acteurs: Benedict Cumberbatch, Martin Freeman, Rupert Graves, Una Stubbs, Mark Gatiss, Louise Brealey, Amanda Abbington, Andrew Scott, Catherine McCormack, Natasha O’Keeffe, Tim McInnerny