Review: Game of Thrones seizoen 6

Game of ThronesHet zesde seizoen van Game of Thrones is het eerste seizoen waarin David Benioff en D.B. Weiss zich niet op de boekenreeks A Song of Ice And Fire kon baseren, want ze waren daar al doorheen. En dan blijkt dat er toch een hele hoop kan gebeuren in tien afleveringen en krijgen  we één van de beste afleveringen te zien: The Battle of the Bastards waarin we een veldslag zien. Aan het einde van dit seizoen blijkt dat het speelveld in de strijd om de troon er heel anders bij ligt dan aan het begin.

In het zesde seizoen van Game of Thrones zien we hoe het lichaam van Jon Snow (Kit Harington) wordt gevonden door onder andere Ser Davos (Liam Cunningham). Hij vraagt Melisandre (Carice van Houten), die haar geloof in de Lord of Light helemaal is verloren, om hem weer tot leven te wekken. Het lijkt niet te lukken, maar alsnog ontwaakt hij. Daarna wordt hij bij de Night Watch herenigd met Sansa Stark (Sophie Turner) die door Brienne (Gwendoline Christie) en Pod (Daniel Portman) is gered nadat er op haar is gejaagd door de Boltons. Nadat Sansa en en Jon weer samen zijn besluiten ze om hun oude thuis Winterfell weer terug te winnen en daarvoor hebben ze de hulp nodig van verschillende kleine huizen in het Noorden. Als blijkt dat Ramsey Bolton (Iwan Rheon) de nieuwe Lord is en dat hij Rickon Stark heeft komt het tot een strijd tussen de Boltons en de Starks.

In Meereen ligt de leiding nu Daenerys (Emilia Clarke) weg is bij Tyrion (Peter Dinklage). Hij probeert diplomatisch de problemen met de andere slavensteden op te lossen, maar dat lijkt maar moeizaam te gaan. Maar als het toch lukt en er vrede lijkt te zijn vallen de slavenmeesters toch aan en ligt de stad in puin. Tot Daenerys weer terugkeert, Jorah (Iain Glen) en Daario (Michiel Huisman) hebben haar gevonden: ze was meegenomen door de Dothraki naar Vaes Dothrak. Als ze alle Khals heeft vermoord door brand te stichten loopt ze weg en keert ze terug naar Meereen. Daar verslaat ze de slavenmeesters opnieuw en ontmoet ze Yara Greyjoy (Gemma Whelan) die samen met Theon (Alfie Allen) naar Meereen zijn gegaan om schepen te leveren voor Daenerys in ruil voor de Iron Islands voor Yara die nu voor haar oom Euron (Pilou Asbaek) is die zijn broer heeft vermoord. Met genoeg schepen kan ze koers zetten naar Westeros.

Bran Stark (Isaac Hempstead Wright) zit nogsteeds voorbij de Wall bij de Three-Eyed Raven en krijgt visioenen van het verleden. Zo ziet hij zijn vader Ned die zijn zus Lyanna wilde redden en zien we dat de Children of the Forest de White Walkers hebben gemaakt. Maar dan moet hij vluchten, de Night King is onderweg. Maar hij wordt gered door Benjen Stark die hem naar de Wall brengt. In Braavos is Arya (Maisie Williams) nogsteeds aan het trainen en is ze van haar blindheid verlost. Dan moet ze een actrice vermoorden, maar ze weigert dat te doen en dan moet The Waif (Faye Marsay) haar vermoorden. Als ze dat dan doet wordt ze weer Arya Stark en gaat ze terug naar Westeros om haar dodenlijst af te maken. Ondertussen is Sam (John Bradley) met Gilly (Hannah Murray) onderweg naar Citadel en gaat langs bij zijn familie wat niet zo loopt als hij dacht.

Jamie Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) keert terug naar King’s Landing met het dode lichaam van Myrcella. Cersei (Lena Headey) zweert wraak op alle tegenstanders en begint met de High Sparrow (Jonathan Pryce). Die krijgt steeds meer Koning Tommen (Dean-Charles Chapman) in zijn macht. Zijn vrouw Margaery (Natalie Dormer) probeert het spel mee te spelen om zo haar broer te redden. Maar als Cersei niet op komt dagen bij haar rechtszaak blijkt dat ze een veel groter plan heeft wat in één klap haar problemen oplost, alleen heeft dat zo zijn gevolgen.

Dit seizoen is toch wel geweldig, je merkt dat er nu van alles samen komt en dat maakt het wel heel erg fijn om naar te kijken. De enige verhaallijnen die vervelend waren was die van Dorne en van Arya. Dorne is vreselijk met de Sand Snakes en je ziet ze gelukkig alleen maar in de eerste aflevering en in de laatste dus dat valt mee, maar de training van Arya is wel vervelend omdat er niets schokkends gebeurd. Wat je verwacht gaat ook gebeuren en je bent alleen erg blij als ze zegt dat weer Arya is en naar Westeros gaat waar ze meteen haar visitekaartje aflevert. Maar dat is ook het enige vervelende, wat ook fijn was dit seizoen is dat we een jonge Ned Stark zagen en werd er in ieder geval een gedeelte opgelost van de vraag wie de ouders zijn van Jon Snow, zijn vader is in ieder geval niet Ned Stark, maar zijn moeder is Lyanna Stark, de zus van Ned. Verder was het ook prettig dat we dit seizoen zagen dat Daenerys nu ook zelf iets oploste: ze stak de Khals in brand terwijl ze zelf vuurvast de deur uit kon lopen. Normaal gesproken laat ze mensen voor haar vechten of laat ze haar draken dat doen. Fijne afwisseling dus. En ook moet ik de loftrompet opsteken voor Carice die Melisandre geweldig neerzet dit seizoen. Normaal gesproken was Melisandre lekker arrogant bezig met de Lord of Light en die zou haar wel leiden, maar nu zit daar een geknakte vrouw die alles waar ze eerst in geloofde wat goed was nu niet meer goed lijkt te zijn. Haar hele geloof in de Lord of Light is veranderd en ze is nu een stuk bescheidener.

De hele Kings Landing-verhaallijn met de High Sparrow is boeiend, je ziet Margaery haar best doen om te manipuleren vanuit haar cel, de High Sparrow die ook niet helemaal gek is en zo zijn eigen agenda heeft en Tommen inpakt. Cersei probeert grip te houden op haar zoon, maar dat mislukt en als ook haar plan voor haar rechtszaak om een trial by combat te houden mislukt gooit ze het op een andere boeg waar gedurende het seizoen naar gehint werd. En het stelt niet teleur, sowieso was de rechtzaak-scenes zo mooi in beeld gebracht met prachtige muziek er onder. Ook de scene waarin Tommen voor het raam staat, uit beeld loopt om zijn kroon af te zetten en dan uit het raam springt is zo mooi sereen gefilmd. Hierdoor kunnen we ons opmaken voor Cersei the Mad Queen. Ze heeft zelfs een soort donker vechtpak aangetrokken, wat lichtelijk over de top is, maar haar koningschap zal alleen maar de naam Lannister nog meer besmeuren, want ze is natuurlijk niet geschikt als een regerende Koningin.

Het hoogtepunt van dit seizoen is de negende aflevering, The Battle of the Bastards. Eerst krijgen we een stukje waarin Daenerys op haar draak de vloot van de slavenmeesters in brand steekt, maar dan zien we de grote veldslag tussen de Starks, met kleine huizen en de wildlings en de Boltons. Ik heb met een verhoogde hartslag naar deze korte oorlogsfilm gekeken, want dat is deze aflevering in feite: misschien wel de beste oorlogsfilm ooit gemaakt. Je ziet hoe Jon in de val loopt van Ramsey en dan gaat het al beginnen, je weet dat de Starks eigenlijk kansloos zijn en als ook Jon bijna wordt begraven in de dode lichamen krijg je het zelf ook benauwd. Om daarna weer heel blij te zijn als de ridders van de Vale er aan komen om de Starks te steunen. Het voelt gewoon weer goed om de baniers met een wolf op Winterfell te zien en dan kunnen we pas opgelucht adem halen. Als een serie je in het zesde seizoen nog een achtbaan van emoties laat voelen dan weet je dat je naar een topserie zit te kijken en daarmee heb ik echt de volste vertrouwen dat we in de komende seizoenen naar een mooi einde toe werken.

Serie: Game of Thrones – seizoen 6
Acteurs: Peter Dinklage,Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilia Clarke, Kit Harington, Aidan Gillen, Liam Cunningham, Carice van Houten, Natalie Dormer, Sophie Turner , Nathalie Emmanuel, Rory McCann , Maisie Williams, Conleth Hill , Alfie Allen , John Bradley, Tom Wlaschiha, Gwendoline Christie, Hannah Murray , Jonathan Pryce, Kristofer Hivju, Michiel Huisman, Iwan Rheon, Dean-Charles Chapman, Isaac Hempstead Wright, Jerome Flynn, Iain Glen
Cijfer: 9

Wat vind jij van het zesde seizoen van Game of Thrones? Laat hieronder je mening achter!