Review: The Last of Us seizoen 1

Een verfilming van een computerspel is niet iets waar je direct heel enthousiast van wordt, maar The Last of Us geeft je alle redenen om enthousiast te zijn en is misschien wel de beste serie van het jaar.

De serie begint in 2003 waar een schimmelinfectie zorgt voor een pandemie. Joel (Pedro Pascal) vlucht met zijn dochter Sarah (Nico Parker) en zijn broer Tommy (Gabriel Luna) vanuit Texas, maar Sarah wordt vermoord door een soldaat. Twintig jaar later leeft Joel in een Quarantaine Zone in Boston die onder leiding staat van het leger. Hij werkt als smokkelaar met zijn partner Tess (Anna Torv). Als Tommy geen bericht stuurt vanuit Wyoming wil hij hem opzoeken en heeft hij een auto accu nodig. Joel en Tess komen de leider van de rebellenbeweging Fireflies Marlene (Merle Dandridge) tegen die hem het aanbod doet om de tiener Ellie (Bella Ramsey) mee te nemen naar Massachusetts. Ze blijkt immuun te zijn en vertelt dat ze naar het westen moet worden gebracht voor een medicijn tegen de pandemie. Joel en Tess nemen haar mee en onderweg wordt Tess gebeten en besluit ze zich op te offeren zodat Joel en Ellie verder op reis kunnen.

Joel en Ellie gaan naar de boerderij van Frank (Murray Bartlett) en Bill (Nick Offerman) en nemen daar de auto om naar Tommy toe te gaan. Onderweg komen ze in Kansas waar ze Henry (Lamar Johnson) en Sam (Keivonn Montreal Woodard) ontmoeten in een stad waar de rebellen het leger hebben verjaagd uit de stad. Als ze Tommy na maanden ontmoeten zien ze dat hij in een kleine gemeenschap woont. Ellie en Joel vervolgen hun weg naar het ziekenhuis van de Fireflies in Utah en komen onderweg een groep stropers tegen wat tot een gevecht leidt. Joel is gewond en Ellie probeert hem zo goed mogelijk te verzorgen en denkt terug aan haar tijd bij de legeropleiding met Riley (Storm Reid). Op zoek naar eten komt Ellie in contact met David (Scott Shepherd) die met zijn kleine gemeenschap leeft en weet hem ternauwernood te overleven. Joel is opgeknapt en brengt haar naar het ziekenhuis van de Fireflies.

In 2013 kwam het spel The Last of Us uit en die was zo goed dat het een cultstatus heeft bereikt met een groepje nogal fanatieke fans die ook niet heel gelukkig waren met deel twee van het spel. Combineer dat met het imago van gameverfilmingen die over het algemeen vreselijk zijn, al viel het met het eerste seizoen van The Witcher wel mee en dan lijkt het een serie te zijn waar je huiverig van wordt om eraan te beginnen, maar niets is minder waar, het eerste seizoen van The Last of Us is wel heel erg goed gelukt.

Dat de serie gebaseerd is op een spel merk je op sommige punten wel. We moeten Ellie naar een plek aan de andere kant van het land brengen, dat is de hoofdmissie, maar om dat te voltooien moeten er wat andere dingen gebeuren, zoals een accu vinden voor een auto. Ook in de laatste aflevering dat Joel met zijn pistool los gaat in het ziekenhuis voelt het alsof je een playthrough aan het kijken bent. Het is ook een van de weinige keren dat er geweld te zien is. Want The Last of Us is een eigenlijk een dramaserie die zich afspeelt in een zombiewereld (al mag niemand de geïnfecteerden zombies noemen) en dat is een goede keuze. Het begint al met een uur lang te laten zien hoe de wereld er voor de uitbraak er uit ziet te laten zien en daarna zien we hoe twintig jaar later het leger het voor het zeggen heeft in de Quarantaine-steden.

Wat de serie ook erg goed doet is om je snel te laten hechten aan personages, zoals Sam en Henry die maar één aflevering meespelen. Het is heel knap hoe goed die personages worden neergezet. Dat gebeurd ook in de derde aflevering, wat als je het goed bekijkt voor een heel groot deel een filler-aflevering is, als je Bill en Frank uit de aflevering zou knippen zou het voor het grote verhaal niets uitmaken, maar dan mis je wel een heel goed verhaal. Nick Offerman speelt op een fantastische wijze Bill, een prepper die goed voorbereid was op de uitbraak en had eigenlijk een goed leven zonder andere mensen. Maar dan staat Frank voor de deur en hij laat hem toe, eerst in zijn huis, daarna ook emotioneel en krijgen ze een relatie.De aflevering brengt naar voren dat er ook goede dingen kunnen groeien in een wereld waar niets meer aan is. De aflevering doet denken aan de aflevering A Life in the Day van het derde seizoen van The Magicians waarin hoofdpersonen Eliott en Quentin in het verleden een heel leven met elkaar opbouwen. Dit idee zien we ook in de derde aflevering maar The Last of Us weet het heel goed uit te voeren door dit als hoofdverhaal te vertellen en niet te versnijden met wat Ellie en Joel aan het doen zijn.

Omdat we eigenlijk alleen maar Ellie en Joel volgen, zijn de twee acteurs die hen spelen erg belangrijk. Bella Ramsey en Pedro Pascal waren dan ook perfect in hun rol. Van Ellie weet Ramsey een genuanceerd en complex karakter te maken, ze combineert het vrolijke tienergevoel met dat van iemand die opgegroeid is in deze post-apocalyptische wereld. Pedro Pascal toont ook twee kanten van Joel. In het eerste deel is hij gesloten, een manier om te overleven in deze wereld en pas na een tijdje als hij ook zijn broer heeft gezien toont hij meer emoties en keert hij wat terug naar de Joel van voor de uitbraak die in de laatste aflevering in tegenstelling tot in de eerste aflevering wel zijn ‘dochter’ kan redden.

Al met al is de serie heel erg geslaagd met personages die je meteen in je hart sluit met een verhaal dat je meesleept zonder te leunen op de gimmick van de geïnfecteerden. Deze serie zal hoog staan in de lijstjes van beste series van 2023 en dat is helemaal terecht.

Serie: The Last of Us seizoen 1
Afleveringen: 9
Jaar: 2023