Pilotreview: Scream Queens

Scream QueensGisteravond ging Scream Queens van start in de VS met een dubbelaflevering. Hoog tijd om dus eens te kijken of de serie zijn hype wel waar kan maken. In kijkcijfers was dat in ieder geval niet het geval, er keken vier miljoen Amerikanen.

De serie gaat over sorority Kappa Kappa Tau waar een seriemoordenaar, verkleed als universiteitsmascotte de rode duivel, actief is. Het lijkt allemaal te maken te hebben met een incident twintig jaar geleden: een student overlijd in de badkuip nadat ze is bevallen. De anderen hebben deze dood in de doofpot gestopt (met hulp van nu rector Munsch Jamie Lee Curtis die wel erg op een minder hysterische Sue Sylvester uit Glee lijkt). In het heden is Chanel (Emma Roberts) de leider van de Kappa’s en heeft hulpjes Chanel 2 (Ariana Grande), Chanel 3 (Billie Lourd) en Chanel 5 (Abigail Breslin). Maar door de rector moeten ze nu iedereen die wil toelaten in hun sorority. Dus komt Grace (Skyler Samuels), die meer over haar moeder wil weten, de briljante Zayday Williams (Keke Palmer) en Hester (Lea Michelle) die waarschijnlijk een psychopaat is bij de studentenvereniging.

Het klinkt allemaal goed, maar het is wel erg hapsnap-tv. Het is satire op het genre en we moeten het allemaal niet zo serieus nemen, maar het is nooit echt spannend genoeg als het spannend moet zijn. Dat ligt vooral aan het feit dat elk personage nogal vlak is en in een stereotype blijft hangen, zoals de onzekere blonde bitchy leidster, het hulpje die alleen in oneliners praat en het meisje dat alles goed wil doen. Emma Roberts is natuurlijk wel geweldig als de bitchy Chanel en ook fantastisch was Niecy Nash als Denise Hempville, de beveiliger die vooral goed advies geeft. (Ren weg! Ga niet naar de moordenaar toe) De eerste afleveringen moeten natuurlijk interesse wekken voor de vragen wie de baby is en wie de moordenaar is. Het is jammer dat de personages daar totaal niet mee bezig zijn, zo wordt het ons wel lastig gemaakt om dat wel te doen. Maar gelukkig wekt de allerlaatste twist in de tweede aflevering nog wel een ‘huh-moment’ op. Een slachtoffer die we dood hebben zien liggen leeft nog en werkt samen met de rode duivel.  Dus gewoon de serie kijken en het niet zo serieus nemen is nog het allerbeste en als dan ook nog de personages (waarvan er elke week eentje minder is)  uitgediept worden dan is het eigenlijk helemaal geen slechte serie.