Review: The Rain seizoen 1

The RainDe Netflix-serie The Rain werd best wel gehypet als de nieuwe superspannende serie die je zou moeten zien. De serie speelt zich af in Denemarken en dat maakt het in ieder geval anders dan andere van zulk soort series, maar een echt grote aanrader is de serie ook niet. Maar het is wel vermakelijk en het kijkt lekker weg.

In de serie The Rain zien we hoe Dr. Frederik Anderson (Lars Simonsen) zijn dochter Simone (Alba August) plotseling van school haalt. In de auto zit haar moeder (Iben Hjejle) en haar broertje Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnese) en ze gaan op weg naar een bunker. Want de regen die zal gaan vallen heeft een virus en dat zal niemand overleven. In de bunker zegt Frederik dat Simone Rasmus moet beschermen en hij gaat zelf weg naar het hoofdkantoor van zijn werk, Apollon die bezig zijn het op te lossen. Als er geklop is denken ze dat het hun vader is, maar als de moeder open doet staat er een vreemde voor de deur. Beide overlijden door de regen. Na zes jaar gaat het alarm af en gaan de deuren open. Daar komen Rasmus en Simone in contact met overige overlevenden.

Simone weet Martin( Mikkel Følsgaard) te overtuigen om hen mee te nemen omdat zij weet waar de bunkers zijn waar eten is. Martin gaat akkoord en ze gaan dan ook mee naar de volgende bunker. Patrick (Lukas Løkken) vertrouwt het eigenlijk niet, maar de andere van de groep vertrouwen haar als ze bij de bunker aankomen. Simone en Rasmus besluiten om naar Zweden te gaan, want daar is hun vader. Beatrice (Angela Bundalovic), Lea (Jessica Dinnage) en Jean (Sonny Lindberg) volgen hen en ze komen terecht in de stad Kopenhagen waar overige overlevenden elkaar bevechten voor een beetje voedsel. Martin en Patrick ontdekken dat ze in een quarantaine-zone zitten, er is in het noorden een grote muur neergezet. Ondertussen worden ze ook opgejaagd door de Vreemdelingen, een groep militairen die jacht maakt op overlevenden. Het eerste slachtoffer is Jean die verdwijnt. In hun reis naar Zweden komen ze langs een vrouwelijke arts die Simone en Rasmus wil doden, een sekte waar ze maandelijks een overlevende opeten om zo toch vlees te eten.

Ondertussen wordt Beatrice jaloers op de band tussen Simone en Martin en papt aan met Rasmus. Maar als ze wordt gelikt door een hond overlijd ze door het virus. Als Patrick wil dat Simone minder invloed heeft op Martin duwt hij haar de regen in en dan blijkt dat de regen niet meer giftig is. Als na Patrick ook Rasmus in handen van de Vreemdelingen is gevallen denken zij dat Rasmus degene is die ze zochten. Martin, Lea en Simone willen Rasmus terug en kidnappen een andere vreemdeling. Rasmus spuit zichzelf in met het virus en blijft leven, dus gaan ze met elkaar naar het Apollon-hoofdkwartier. Daar ontmoeten Simone en Rasmus hun vader, terwijl de anderen een stel pillen krijgen, wat voedingssupplementen zouden zijn. In het hoofdkwartier blijkt dat het virus gemuteerd is in Rasmus en zijn bloed andere lichaamsvocht giftig zijn. Hun vader wil Martin doodschieten, maar de groep weet te ontsnappen. Al kunnen ze het quarantainegebied niet uit door de pillen, als ze uit het gebied komen zal het virus geactiveerd worden.

TheRainseizoen1

The Rain begint veelbelovend, met een vader die zijn dochter in paniek van school haalt en op weg is naar een veilige plek voor de dodelijke regen. Maar nadat de moeder doodgaat durft de serie eigenlijk nooit meer zo ver te gaan en wordt het allemaal wat braaf, in hoeverre een serie over een dystopische wereld braaf kan zijn natuurlijk.

De personages lijken in de eerste afleveringen nog wat mat, maar door goed gebruik te maken van flashbacks die het verhaal van net voor de regen vertellen krijgen we een goed inkijkje in verschillende personages. Zoals Martin, die de leidersrol op zich neemt en nu niemand wil verliezen, van Patrick die nu eindelijk iets voorstelt en van Lea, die vooral een heftig verhaal krijgt. Maar dan is het wel weer jammer dat de flashback van Jean niet heel goed is. Het personage doet me eigenlijk nog steeds niets en lijkt op beeldvulling. Wat ook jammer is dat we geen flashback van Beatrice hebben gezien van hoe ze was voor de regen. We zien vooral dat ze manipuleert, zo zegt ze eerste tegen Martin dat ze in een huis is opgegroeid en verleid hem daarna om seks te hebben en later doet ze precies hetzelfde bij Rasmus. Ook de seksscène met Rasmus was ook wel een beetje ongemakkelijk. Beatrice als manipulatief mens die seks als dwangmiddel ziet en Rasmus als een wereldvreemde zestienjarige die zes jaar in een bunker met zijn zus heeft gezeten.

Soms vraag je tijdens het kijken weleens af hoe de anderen het zo lang hebben volgehouden. Want bij de kanibalensekte, waar je als kijker al vanaf het eerste moment doorhebt dat er iets niet helemaal pluis is, gaan ze er vrolijk in mee, behalve Martin dan. Maar dan laat de sekte hem gewoon in het gebouw rondlopen en op onderzoek uitgaan wat ze daar allemaal doen. En dat vindt ik dan weer jammer, want als ze echt voor shockmomenten waren gegaan hadden ze Martin eigenlijk moeten laten vermoorden en hem dan als stuk vlees opdienen. Maar die stap durft The Rain eigenlijk nooit te zetten en daardoor is er altijd wel een beetje dreiging maar wordt het nooit echt gevaarlijk. Zelfs aan het einde niet, als de vader van Simone en Rasmus zijn zoon wil doodschieten. Martin en Simone laten dat niet gebeuren, maar Rasmus was een aflevering daarvoor nog suïcidaal en nu vindt hij het wel prima dat hij gered wordt en nu zitten ze dus met een erg besmettelijke Rasmus opgescheept.

Al met al is het een vermakelijke serie dat lekker wegkijkt, maar nooit echt heel spannend wordt en dat is jammer. Want het idee dat regen een dodelijke vijand van de mens is, is een goede twist op het genre, maar het kan beter veel beter.

Serie: The Rain – seizoen 1
Jaar: 2018
Acteurs: Alba August, Lucas Lynggaard Tønnesen, Mikkel Følsgaard, Lukas Løkken, Jessica Dinnage, Sonny Lindberg, Angela Bundalovic