Review: Riverdale seizoen 2

RiverdaleHet eerste seizoen van Riverdale was een groot succes. De verwachtingen voor het tweede seizoen waren dan ook hoog. En in het tweede seizoen ontspoort de serie nogal, dat is helemaal niet erg, want het blijft nog steeds erg leuk en het is ook wel een beetje de charme van de serie.

In het tweede seizoen zagen we hoe Fred Andrews (Luke Perry) naar het ziekenhuis werd gebracht door Archie (KJ Apa). Veronica (Camila Mendes) denkt dat haar moeder Hermione (Marisol Nichols) achter de aanslag op Fred zat, maar zij ontkent. Als ook mevrouw Grundy (Sarah Habel) wordt vermoord denkt Archie dat er een verband is. F.P Jones (Skeet Ulrich) komt vrij uit de gevangenis en Jughead (Cole Sprouse) begint op de Southside High school waar hij vrienden wordt met Toni Topaz (Vanessa Morgan), ook een serpent. Betty (Lili Reinhart) maakt zich zorgen om Kevin (Casey Cott) die ’s avonds in het bos loopt. De moordenaar, die zich The Black Hood noemt heeft een bericht achtergelaten bij de familie Cooper en hij richt zich op de zondaars van de stad. Archie vormt samen met Reggie (Charles Melton) en de andere footballspelers The Red Circle en proberen zo de stad veilig te houden. Betty komt steeds vaker in contact met The Black Hood en hij vraagt haar telkens dingen te doen. Zo moet ze een mugshot van haar moeder Alice (Mädchen Amick) publiceren, noemt ze als zondaar Nick St. Clair (Graham Phillips) die Cheryl (Madelaine Petsch) wilde verkrachten en moet ze ook op zoek naar The Sugarman, de dealer van de drugs jingle jangle. Jughead wordt gebruikt door Penny Peabody (Brit Morgan), een advocaat van de Serpents, om drugs te bezorgen, maar hij weet uiteindelijk van haar af te komen, wat er voor zorgt dat ze overstapt naar de rivaliserende bende de Ghoulies.

Ondertussen is de vader van Veronica, Hiram (Mark Consuelos) ook naar Riverdale gekomen en hij heeft grootse plannen voor het zuiden van Riverdale. Eerst moet de school weg en dan kan hij daar een gevangenis neerzetten waar de gevangen producten maken en ook de Serpents en hun trailerpark moeten verdwijnen. Archie krijgt bezoek van FBI-agent Adams (John Behlmann) die wil dat hij undercover gaat zodat hij bewijzen kan verzamelen over de misdaden van Hiram die op zijn beurt een mentor voor Archie wil zijn. Dan komt Archie er achter dat Hiram een maffioso is en dat zijn bondgenoten van Hiram af willen. Hij weet dit te voorkomen en als ook de FBI-agent wil dat hij afluisterapparatuur in zijn kantoor verstopt besluit Archie de waarheid te vertellen tegen Hiram. Later blijkt dat dit een test was en Archie nu bij de familie hoort. Als de Lodges willen dat Fred zich kandidaat stelt om burgemeester worden wil hij dat eigenlijk niet als hij hoort wat de plannen van de Lodges zijn. Hermione stelt zich dan kandidaat en als Fred zakelijk niets meer te maken heeft met de Lodges stelt hij zich ook kandidaat en dat zorgt er voor dat Archie moet kiezen tussen Hiram en Fred.

Betty en Alice gaan op zoek naar de zoon van Alice die ze voor adoptie heeft opgegeven. Het blijkt Chic (Hart Denton) te zijn, die eerst niet mee wil, maar als Betty hem later redt van een aanval gaat hij toch met haar mee. Hal (Lochlyn Munro) is daar op tegen en vertrekt dan uit huis. Later blijkt dat Chic zijn geld verdiend met webcammen en als er iemand hem opzoekt bij de Coopers thuis wordt deze vermoord door Alice. Zij en Betty weten het lichaam te verstoppen dankzij F.P. en Jughead. Als de erfenis van de vader van Cheryl wordt verdeeld moet iedereen die daar aanspraak op wil maken DNA afstaan. Chic weigert dit te doen en dat vindt Betty verdacht. Uiteindelijk blijkt dat Chic niet de zoon van Alice en van F.P. is, maar hij was een vriend die zich als hem voordeed. De echte zoon, Charles is overleden. Bij het lezen van het testament duikt ook de tweelingbroer van Clifford, Claudius (Barclay Hope) op. Hij spant samen met Penelope (Nathalie Boltt) en wil af van Nana Rose (Barbara Wallace) en van Cheryl, die eerst gevoelens heeft gekregen voor Josie (Ashleigh Murray) en nu voor Toni. Ze wordt dan ook weggestuurd naar een instituut waar ze proberen om homoseksuele gevoelens te genezen. Maar al snel weten Kevin, Veronica en Toni haar daar te redden.

De situatie in de stad loopt uit de hand als The Black Hood Midge vermoord voor de musical begint. De moeder van Midge zegt dat het de schuld van Sheriff Keller (Martin Cummins) is en die neemt dan ontslag. De nieuwe Sheriff staat onder controle van Hiram en die weet het vuurtje op te stoken. Hiram betaald ook Reggie om The Black Circle op te richten en die op te zetten tegen de Serpents. Als serpent Fangs, die verdachte is op de moord van Midge, wordt neergeschoten beginnen er nog meer rellen. Ook de Ghoulies proberen nu de serpents aan te vallen. Om de rust te laten terugkeren besluit Jughead zich over te geven aan de Ghoulies die hem zwaar mishandelen. Gedurende dit alles verklaard Hal dat hij de Black Hood is en net als zijn vader en opa een moordenaar is. Hij gaat de cel in. Hiram heeft bijna het gehele zuiden in handen, behalve de Whyte Worm. Veronica besluit deze bar te kopen en het te ruilen voor Pop’s. F.P. stapt terug als leider van de Serpents en maakt Jughead de nieuwe leider. Ook Cheryl is nu onderdeel van de serpents en Hermione is de nieuwe burgemeester. Net als Archie benoemd wordt tot voorzitter van de leerlingenraad wordt hij onterecht gearresteerd voor de moord op één van de overvallers van het zomerhuis waar hij met Jughead, Betty en Veronica was.

Veronica en Archie in Riverdale seizoen 2

Het lijkt wel of de schrijvers dachten: Alles wat je leuk vindt aan het eerste seizoen zullen we verdubbelen in het tweede seizoen en daardoor gaat het bijna helemaal mis en krijg je situaties waarvan je denkt:’hoe oud zijn ze eigenlijk?  en kan dat wel?’ en dat is de grote strijd dit tweede seizoen, want de serie gaat maar door in zijn eigen gekkigheid. Archie raakt betrokken in een maffia-strijd van Hiram, de vader van Veronica. Het lijkt er soms op of hij een relatie met Hiram heeft in plaats van met Veronica. Jughead zit nu bij de Serpents, de bende van Riverdale en in het eerste seizoen wilde hij niets met het zuiden van de stad te maken hebben, nu houdt hij er niet meer over op en wil hij er alles aan doen om het te beschermen. Betty heeft een striptease-act gedaan om bij die serpents te horen. Ondertussen had ze contact met de seriemoordenaar The Black Hood en kwam ze in contact met Chic, haar halfbroer die als webcamboy aan zijn geld komt, maar wacht hij is toch niet haar halfbroer en dan stuurt Betty The Black Hood op hem af. Het gaat allemaal zo in standje overdreven dat je de serie bijna niet meer serieus kan nemen en je elke aflevering afvraagt wat er nu weer staat te gebeuren.

Een nieuwe toevoeging was dit seizoen Hiram Lodge. De acteur Mark Consuelos is geweldig, hij speelt de liefhebbende vader goed maar ook de zakenman en crimineel goed. Maar zijn rol neemt wel erg de plek in van Hermione en dat is toch lastig, want ze was in het eerste seizoen best een pittige tante, maar nu zit ze vaak aan de ontbijttafel als de vrouw die bijna niets mag zeggen. Dan krijgen we een aflevering waarin blijkt dat Hermione aan het hoofd van het gezin staat, als de Lodges iemand inhuren die zich voordoet als FBI-agent die Archie onder druk moet zetten, maar dat zetten ze op een of andere manier helemaal niet meer door in de rest van de afleveringen en dat is gewoon erg jammer, het doet afbreuk aan Hermione Lodge van het eerste seizoen. Ook nieuw dit seizoen is Toni, die eigenlijk wel heel leuk en oké is, zeker in combinatie met Cheryl waar ze later een relatie mee krijgt.

Het grote probleem dit seizoen lijkt wel alsof ze teveel afleveringen hadden. Het eerste seizoen telde dertien afleveringen en dit seizoen moesten ze tweeëntwintig afleveringen zien te vullen. Het begon allemaal goed met The Black Hood, maar toen gingen ze rommelen en kregen we de momenten dat het uit was tussen Jughead en Betty en Archie en Veronica, wat uiteindelijk nergens op sloeg, de aflevering van die vier in een vakantiewoning van de Lodges en om maar te zwijgen over de musicalaflevering wat nogal uit de lucht kwam vallen. Na de musicalaflevering was opeens The Black Hood weer in beeld en konden we daar mee verder. Het lijkt wel of de serie zijn eigen fout heeft goedgemaakt, want in het eerste deel was het wel toevallig dat een personage wat we verder nog nooit hebben gezien, de conciërge, ineens de Black Hood bleek te zijn en dat was natuurlijk een erg makkelijke manier om daar een eind aan te breien. Aan het eind van het seizoen durft de serie het wel aan en onthullen ze dat Hal de Black Hood is en dat was niet geheel onverwacht, maar toch goed dat ze het hebben gedaan en niet ineens komen met zijn tweelingbroer, zoals dat wel het geval was met de vader van Cheryl. Al is Oom Claudius niet vaak in beeld, het zorgt er wel voor dat Cheryl naar de nonnen wordt gestuurd om van haar seksuele gevoelens voor vrouwen af te komen. De aflevering dat ze haar gaan redden is wel erg goed. Ik hoop dat we hem in het derde seizoen wat meer zullen zien en dan hoop ik ook dat de moeder van Cheryl, Penelope, haar bordeel krijgt. Iets wat ze blijkbaar erg graag wil. Dit is weer zo’n bizar iets wat de serie eigenlijk alleen maar leuker maakt.

Het tweede seizoen was dus af en toe rommelig, over de top, maar het was wel heel erg leuk. Er viel eigenlijk geen peil op te trekken waar de serie naar toe wilde, maar dat is denk ik gewoon het beste. Je zet het aan en je valt zowat van de ene in de andere verbazing. Het vermaakt in ieder geval goed en dat is de reden om te blijven kijken. Ik kan niet wachten om te zien wat voor absurde momenten er in het derde seizoen komen. Heerlijk.

Serie: Riverdale – seizoen 2
Afleveringen: 22
Jaar: 2017-2018
Acteurs: KJ Apa, Lili Reinhart, Camila Mendes, Cole Sprouse, Marisol Nichols, Madelaine Petsch, Ashleigh Murray, Mädchen Amick, Luke Perry, Mark Consuelos, Casey Cott, Skeet Ulrich, Lochlyn Munro, Vanessa Morgan, Hart Denton, Tiera Skovbye, Molly Ringwald
Cijfer: 7,5

Wat vind jij van het tweede seizoen van Riverdale? Laat hieronder je mening achter!