Review: The Book of Boba Fett

The Book of Boba FettDe verwachtingen voor The Book of Boba Fett waren hooggespannen, het is een spin-off serie van de populaire Star Wars serie The Mandalorian en het heeft één van de cultfiguren uit de originele filmtrilogie in de hoofdrol: Boba Fett, de allerbeste premiejager uit het universum. Aan alle verwachtingen heeft de serie niet kunnen voldoen, maar gelukkig zijn daar The Mandalorian en natuurlijk Grogu om de serie te redden en blijkt het ineens een niet onaardig The Mandalorian seizoen 2.5 te zijn wat lekker wegkijkt met een finale vol actie.

Premiejager Boba Fett (Temuera Morrison) en zijn rechterhand Fennec Shand (Ming-Na Wen) hebben het criminele terrein van Jabba the Hutt overgenomen, maar ze worden niet heel warm welkom geheten, als ze een café van Garsa Fwip (Jennifer Beals) verlaten worden ze aangevallen. Ze weten er eentje gevangen te nemen en die zegt dat hij is ingehuurd door de burgemeester, Ook verschijnen de neef en nicht van Jabba the Hutt die zelf het gebied willen hebben omdat ze daar recht op zouden hebben en die sturen premiejager Krrsantan op Boba Fett af. Als hij ook die aanval afslaat neemt hij een groep cyborg aan die water stelen in Mos Espa om ze aan het werk te krijgen. De Hutts-tweeling bieden hun excuses aan voor de aanval en geven hem een rancor. Ook vertellen ze hem dat de burgemeester het gebied al aan de Pykes heeft beloofd en dus begint Boba met het voorbereiden van een oorlog en probeert de andere misdaad bazen van Mos Espo te overtuigen om neutraal te blijven. In flashbacks zien we hoe Boba uit de sarlacc is ontsnapt, zijn uitrusting is gestolen door Jawas en door de Tusken Raiders gevangen is genomen. Daar weet hij het respect van de stam te winnen door een kind te redden van een groot zandmonster. Hij leert ze hoe ze zich kunnen verdedigen tegen een trein bestuurd door Pykes en weet hij ook tol te eisen voor hun grondgebruik maar de Pykes moorden de stam uit. Verder zien we hoe hij zijn ruimteschip terug krijgt en hoe hij Fennec Shand van de dood heeft gered.

Mandalorian Din Djarin (Pedro Pascal) heeft zijn premie gejaagd en bezoekt de twee overige overlevende van zijn Mandalorianstam. De Armorer vertelt hem over de Darksaber die hij heeft gewonnen van Moff Gideon en al snel begint Vizsla een gevecht voor de Darksaber die Djarin wint. Maar doordat hij vertelt dat hij zijn masker een keer heeft afgezet wordt hij uit de stam gezet en dus vertrekt hij naar Tatooine en zoekt hij Peli Motto (Amy Sedaris) op die een nieuw ruimteschip voor hem heeft. Fennec Shand vraagt hem voor zijn hulp in de komende oorlog maar Djarin moet eerst Grogu bezoeken die nu als Jedi wordt getraind door Luke Skywalker. Deze geeft Grogu de keuze of hij een Jedi wil worden of dat hij terug wil naar Djarin. Die is ondertussen weer terug naar Tatooine en vraagt sheriff Cobb Vanth (Timothy Olyphant) hulp in de komende strijd. Nadat Djarin weg is verschijnt premiejager Cad Bane die is ingehuurd door de Pykes om Cobb te overtuigen dat de stad neutraal moet blijven in de komende strijd.

In de strijd weet Cad Bane Boba Fett naar buiten te lokken terwijl de andere misdaad bazen hem verraden hebben en de Pykes steunen. Er komt hulp in de vorm van de cyborgs en de mensen van Freetown maar die zijn niet opgewassen tegen twee grote robots. Peli Motto zorgt er voor dat Grogu weer terugkeert bij Din Djarin en helpt bij het verslaan van één van die robots terwijl Boba op een rancor de andere verslaat. Cad Bane begint daarna een duel met Boba Fett en Boba verliest. Maar net voordat Bane hem wil vermoorden weet hij met zijn Tusken Raider-gaffi-stok hem te verslaan. Boba Fett wordt door de stad Mos Espa onthaald als een held terwijl Djarin en Grogu wegvliegen en Cobb Vanth in de bactatank ligt.

TheBookofBobaFettBobaenFennec

De serie begint goed met laten zien hoe Boba Fett de sarlic pit heeft overleeft in de flashbacks die we krijgen als hij in zijn bactatank ligt. Maar het verhaal in het heden heeft te weinig urgentie. Hij wil de plek van Jabba de Hut overnemen die in de films is vermoord, en nu heersen met respect in plaats van angst. Maar waarom dat is wordt nooit echt duidelijk en we zien hem ook nooit worstelen of hij toch niet met angst moet regeren als het pyke-syndicaat zijn terrein en eigenlijk de planeet wil overnemen. Gelukkig is het verhaal in de flashbacks wel boeiend en dat is als hij samenleeft met een stam van de Sandpeople, na een aflevering met een aanval op een trein wat doet denken aan de film Lawrence of Arabia wordt hij één van hen en dat is wel het hoogtepunt van de eerste afleveringen. Daarna volgt er echt het dieptepunt van de serie: een groepje cyborgs zagen met hele blinkende scooters (op een zandplaneet, jawel) die de langzaamste achtervolging ooit hebben gedaan. Dat was zo niet op zijn plek dat het bijna een parodie leek.

Waar de serie als Boba Fett-serie faalt is het wel een heel erg goed half The Mandalorian-seizoen. In aflevering vijf en zes hebben we Boba op één shot na waarin hij een knikje geeft niet meer gezien en gaan we gewoon verder met het verhaal van Djin Darrin en Grogu. En daar gebeurt meer dan in de Boba afleveringen: The Mandalorian is uit zijn mandolore-groep (misschien wel sekte) gezet omdat hij zijn helm heeft afgezet, dus hij is nu alleen en wil weer Grogu opzoeken die op zijn beurt weer een keuze moet maken of hij een mandolorian is of toch een jedi. Daar zit al veel meer in: ze zoeken allebei naar hun identiteit nu ze zonder de verwachtingen van anderen hun eigen pad kunnen bewandelen.

Andere positieve punten uit deze serie zijn nieuwe personages die we vast in de andere Star Wars-series gaan zien. De Hutt-tweeling is heel nonchalant met bedreigingen en ze zorgen ook voor de introductie van de Wookie Krrsantan die een soort enorm sterke woedende gothic Chewbacca is. Maar ook vooral de nieuwe bad guy, althans in de live-action series: Cad Bane die in zijn eerste scène in een real-life serie enorme indruk maakt. Lopend opdoemen uit de woestijn, een sheriff bedreigen en zijn deputy neerschieten is gewoon fantastisch, het enige jammere is dat hij pas in de een-na-laatste aflevering opduikt. Het andere positieve is toch wel de deepfake-techniek waarmee ze de Luke Skywalker van de Return of the Jedi-film tevoorschijn hebben gehaald waarbij je al heel snel vergeet dat het niet de echte Mark Hamill is waar je naar zit te kijken. De techniek was al stukken beter dan de laatste aflevering van het tweede seizoen van The Mandolorian en het biedt zoveel mogelijkheden voor oude personages die nieuwe avonturen kunnen beleven.

Het was misschien een wat onevenwichtig seizoen, maar in de laatste aflevering vallen alle puzzelstukjes weer in elkaar, uit elke aflevering komt weer iets terug wat van pas komt en kom je onder de streep toch wel uit op een leuke serie en heb ik nog meer zin in het echte derde seizoen van The Mandolorian.

Serie: The Book of Boba Fett
Afleveringen: 7
Jaar: 2021-2022