
De fans van The Office kunnen hun hart ophalen, want vanaf 14 november rolt SkyShowtime de persen uit met The Paper, een gloednieuwe mockumentary van Greg Daniels, de man die ooit van kantoorklantenservice legendarische televisie maakte. Dit keer verplaatst hij zijn kenmerkende mix van ongemak, herkenbare humor en menselijk falen naar de wereld van de lokale journalistiek, waar deadlines en drama hand in hand gaan. Met Domhnall Gleeson aan het hoofd van de cast en een opvallende terugkeer van een bekend gezicht uit het oorspronkelijke universum, belooft The Paper een frisse, scherpe en bijzonder geestige kijk op een industrie die wankelt tussen idealisme en ondergang.
Het verhaal volgt dezelfde documentaireploeg die ooit de medewerkers van Dunder Mifflin in Scranton op de voet volgde. Na jaren afwezigheid keren de camera’s terug, ditmaal in de newsroom van de Toledo Truth Teller, een ooit gerespecteerde maar inmiddels noodlijdende krant in het Amerikaanse Midwesten. De redactie is op sterven na dood, en de nieuwe hoofdredacteur Ned Sampson, gespeeld door Domhnall Gleeson, probeert met heroïsche naïviteit de boel nieuw leven in te blazen. Zijn grote plan om de krant te redden? Vrijwilligers aannemen als verslaggevers. Wat volgt is een chaotisch maar aandoenlijk experiment waarin de liefde voor journalistiek botst met pure onkunde.
Onder leiding van Sampson storten een bonte verzameling wannabe-reporters zich op het nieuws, gewapend met meer enthousiasme dan ervaring. De een denkt dat het posten van memes volstaat als onderzoeksjournalistiek, de ander baseert zijn journalistieke roeping op een winnend essay in de schoolkrant. Terwijl Ned wanhopig probeert de journalistieke integriteit te redden, saboteert zijn cynische managing editor Esmeralda Grand, gespeeld door Sabrina Impacciatore, zijn plannen met haar nuchtere realisme en droge humor. Alsof dat nog niet genoeg is, bemoeit het moederbedrijf van de krant zich voortdurend met de redactie, een mediaconglomeraat dat ironisch genoeg ook toiletpapier produceert.
De toon van The Paper is meteen gezet in de eerste aflevering, waarin de documentaireploeg de redactie betrekt en de chaos losbarst zodra het nieuwe team hun eerste verhalen probeert te schrijven. Van een interview dat volledig ontspoort tot een onbedoeld virale scoop over een lokale sportvereniging, niets loopt zoals gepland. Wat volgt is een reeks herkenbare, absurde en pijnlijk grappige situaties die het beste van The Office oproepen, maar met een nieuwe, actuele lading.
De serie bestaat uit tien afleveringen van een half uur, ideaal om te bingen of juist in kleine dosis te savoureren. SkyShowtime brengt op 14 november de eerste drie afleveringen uit, waarna wekelijks een nieuwe verschijnt. De Amerikaanse recensies zijn veelbelovend, en de serie is zelfs al verlengd voor een tweede seizoen nog voordat de première heeft plaatsgevonden.
Naast Gleeson en Impacciatore schitteren ook bekende en nieuwe gezichten op de redactievloer. Oscar Nuñez kruipt opnieuw in de huid van accountant Oscar Martinez, die nu werkt bij het moederbedrijf van de krant en tot zijn grote frustratie merkt dat hij wéér wordt gevolgd door dezelfde documentaireploeg. Zijn terugkeer zorgt voor een nostalgische link met The Office, terwijl nieuwe namen als Chelsea Frei, Melvin Gregg, Gbemisola Ikumelo en Ramona Young zorgen voor frisse energie en komisch talent. Hun botsende ego’s, misverstanden en goedbedoelde rampen vormen het kloppende hart van de redactie.
Greg Daniels en co-creator Michael Koman hebben met The Paper een liefdevolle ode gecreëerd aan journalistiek in een tijdperk van clickbait en AI-nieuws. Waar The Office het saaie kantoorwerk veranderde in comedygoud, richt The Paper zijn spot op de strijd van lokale media tegen de storm van digitalisering. De serie is tegelijkertijd hilarisch, scherp en ontroerend, met personages die ondanks hun fouten en frustraties een hart hebben dat net zo groot is als hun blunders.
Of je nu terugverlangt naar de ongemakkelijke stiltes van Scranton of gewoon zin hebt in een slimme, eigentijdse comedy over falende idealen en doorzettingsvermogen, The Paper is de perfecte opvolger van een televisieklassieker. Zet dus een grote cirkel om 14 november in je agenda, want zodra de camera’s weer beginnen te draaien, is het duidelijk: de geest van The Office leeft voort, met meer inkt, meer chaos en minstens evenveel hart.





