
Vanaf 31 juli 2025 pakt Netflix uit met een komedieserie die het begrip “zwarte humor” een geheel nieuwe betekenis geeft. Muertos S.L. is een Spaanse werkplekkomedie die zich afspeelt op de minst voor de hand liggende locatie voor een lachsalvo: een begrafenisonderneming. Met twee seizoenen die tegelijk worden gelanceerd, en een derde al in de pijplijn, is dit een serie die je gegarandeerd laat grinniken over grafstemmen, familievetes en strategisch misplaatste marketingideeën. In de handen van de makers van La que se avecina en Machos Alfa komt de dood tot leven als bron van pure satire.
Het verhaal begint met de plotselinge dood van Gonzalo Torregrosa, oprichter van de familieonderneming Funeraria Torregrosa. Zijn trouwe rechterhand Dámaso Carrillo, een man met grote plannen en een ego in gelijke proporties, ziet zijn kans schoon om het bedrijf over te nemen. Maar zijn carrièrekansen krijgen onverwacht tegenslag wanneer Gonzalo’s weduwe, de zeventigjarige maar vastberaden Nieves, besluit zélf de leiding te nemen. Zij roept de hulp in van haar schoonzoon Chemi, een enthousiaste maar onhandige marketingman die in alles gelooft behalve discretie. Terwijl Dámaso in de coulissen samenzweert om het roer terug te grijpen, probeert Nieves het stoffige bedrijf nieuw leven in te blazen — tot groot ongenoegen van haar dochters, die liever fitnessabonnementen verkopen dan uitvaartdiensten.
Wat volgt is een briljant geschreven strijd tussen traditie en vernieuwing, loyaliteit en ambitie, verstand en complete waanzin. De personages zijn stuk voor stuk uitvergrote karikaturen, maar altijd met een herkenbare menselijke kern. Of het nu gaat om de zusjes die zich te goed voelen voor het familiebedrijf, de manipulatieve Dámaso die steeds verder ontspoort, of de goedbedoelende Chemi die zijn marketingvisie baseert op YouTube-tutorials uit 2009 — Muertos S.L. weet elke scène te doorspekken met spitsvondige dialogen en ongemakkelijke situaties waar je ondanks jezelf keihard om moet lachen.
De serie is bovendien gezegend met een topcast van bekende Spaanse acteurs die moeiteloos schakelen tussen absurde humor en oprechte emotie. Onder anderen Carlos Areces, Ascen López en Diego Martín zetten hun komische timing perfect in om het absurdisme geloofwaardig te houden. De combinatie van droge kantoorhumor, familiaire chaos en de altijd aanwezige dood als achtergrondfiguur maakt Muertos S.L. uniek in zijn soort. Je zou het kunnen omschrijven als een Spaanse kruising tussen The Office en Six Feet Under, maar dan met meer temperament, venijn en flair.
Wat Muertos S.L. extra bijzonder maakt, is dat de serie oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de Spaanse zender Movistar Plus+ en daar al uitgroeide tot een cultfavoriet. Dankzij Netflix krijgt de reeks nu de wereldwijde aandacht die het verdient. De eerste twee seizoenen — respectievelijk acht en zes afleveringen — verschijnen tegelijkertijd op het platform, en het derde seizoen is al aangekondigd voor 21 augustus. De makers, Alberto en Laura Caballero, staan garant voor een mix van visuele flair en inhoudelijke scherpte waar de Spaanse tv om bekendstaat.
Of je nu fan bent van galgenhumor, houdt van snelle dialogen of gewoon nieuwsgierig bent hoe het eraan toegaat in een uitvaartcentrum waar marketingplannen belangrijker lijken dan rouwverwerking, Muertos S.L. is een must-see. De serie weet op ingenieuze wijze de ernst van het bestaan te combineren met de lachwekkende manieren waarop mensen ermee omgaan. In plaats van stil te staan bij het einde, viert deze serie het leven — met een knipoog, een schuine blik en een oprecht hard gelach.
Zorg dus dat je klaar zit op 31 juli, want dan gaat Muertos S.L. wereldwijd in première op Netflix. En geloof ons: nog nooit was de dood zó levendig.