web analytics

Bad Influencer toont hoe glamour en criminaliteit samenkomen in Johannesburg op Netflix

Vanaf 31 oktober opent Netflix de deur naar Johannesburg in een nieuwe originele Zuid-Afrikaanse serie die het online sprookje rücksichtslos in mootjes hakt. Bad Influencer is een mix van misdaaddrama, satire en sociale dissectie die toont wat er schuilgaat achter het zorgvuldig gelakte beeld van perfectie. De reeks richt het mes op een tijdperk waarin status in pixels wordt gemeten en waarin morele grenzen oplossen zodra geld, volgers en vluchtwegen lonken.

In dat decor kruist het lot twee vrouwen die niets met elkaar gemeen lijken te hebben en toch naar elkaar worden geduwd door dezelfde kille noodzaak. BK, een alleenstaande moeder met een zeldzaam talent voor het vervalsen van luxetassen, balanceert al jaren in de marge om haar zoon te onderhouden. Pinky, een influencer in wording, leeft voor het digitale applaus maar heeft niets van de glans die ze projecteert. Wanneer ze elkaars zwakte herkennen als brandstof, ontstaat een illegale goudmijn. BK maakt wat Pinky verkoopt en met elk pakket en elke post schuiven ze dieper de gevarenzone in, tot zowel de georganiseerde misdaad als de politie hun namen kennen.

Dat kat-en-muisspel krijgt extra gewicht doordat de personages worden gespeeld door gezichten die Netflix-kijkers zullen herkennen. Cindy Mahlangu, bekend uit Blood & Water, geeft Pinky de hoge glans en de scheurtjes. Jo-Anne Reyneke tilt BK uit de stereotype bochten van het genre door haar noodzaak menselijk en geloofwaardig te maken. De aanwezigheid van voormalig Miss Universe Zozibini Tunzi, die haar acteerdebuut maakt, onderstreept hoe dicht fictie langs de realiteit schuurt. Echte influencers passeren in cameo’s, wat het effect van een spiegel nog ongemakkelijker maakt.

Bad Influencer draagt bovendien een industrieel gewicht. De serie komt voort uit het Realness Institute, een traject van Netflix dat nieuw Afrikaans schrijftalent vanaf de kiem begeleidt. Maker Kudi Maradzika gebruikt de taal van crime en komedie om iets te zeggen over een economie die aandacht als valuta behandelt. Likes zijn in deze wereld geen klatergoud maar motief, hefboom en soms detonator.

Met zeven afleveringen die in één ruk te streamen zijn, is dit het soort titel dat een vrij weekend kan verzwelgen. Het is snel, venijnig en moreel radioactief. Bad Influencer laat zien hoe dun de lijn is tussen façade en gevangenis wanneer roem een rationele route lijkt. Wie eenmaal begint, zal merken dat doorklikken onvermijdelijk wordt. Stream vanaf 31 oktober en zie hoe een filter geen levens redt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven