web analytics

Down Cemetery Road op Apple TV+ brengt een duister Oxford-mysterie met Emma Thompson en Ruth Wilson tot leven

Vanaf 29 oktober werpt Apple TV+ een donkere schaduw over het keurige Oxford met Down Cemetery Road, een gloednieuwe thrillerserie die de elegantie van Britse misdaadfictie koppelt aan de morele rotting onder nette gevels. Het verhaal zet meteen hoog in wanneer een huis in een kalme buitenwijk explodeert. In de nasleep van het inferno blijkt een jong meisje, dat binnen had moeten zijn, spoorloos verdwenen. Waar de politie het dossier haastig wil sluiten, raakt buurvrouw Sarah Tucker ervan overtuigd dat het kind nog leeft en dat er meer achter de explosie schuilgaat dan een ongeluk.

Die overtuiging duwt haar richting privédetective Zoë Boehm, een briljant maar afgeleefd onderzoekstalent dat leeft van nicotine, routine en drank. Wat begint als een particuliere zoektocht groeit uit tot een spiraal van dreiging en misleiding, diep geworteld in een gemeenschap die zich omringt met fatsoen terwijl achter de schermen macht, geld en reputatie worden verdedigd met een koele hardheid. Hoe dichter Sarah en Zoë de waarheid naderen, hoe agressiever de tegenkrachten zich laten gelden. De centrale vraag is niet alleen waar het meisje is, maar wie er belang bij heeft dat niemand het antwoord vindt.

De serie ademt de onderkoelde scherpte van Mick Herron, de schrijver achter het boek en de man die eerder met Slow Horses het spionagegenre herdraaide naar iets ironisch en pijnlijk menselijks. Hier ruilt hij Whitehall in voor Oxford en de geheime dienst voor de onafhankelijk opererende speurder, maar het DNA blijft onmiskenbaar. Droge humor druppelt door de spanning, dialogen zijn precies als scalpelwerk en de plotting is gestript van overtollige ballast, wat past bij de compacte vorm van zes afleveringen waarin elke scène gewicht draagt.

De kracht van Down Cemetery Road wordt verder gedragen door de chemie tussen Ruth Wilson en Emma Thompson. Wilson laat Sarah Tucker laveren tussen morele dwang en existentiële honger naar betekenis, terwijl Thompson van Zoë Boehm een door rook aangelichte gevechtsmachine maakt die tegelijk bot en briljant is. Hun botsende energie geeft het mysterie tactiele spanning, alsof het onderzoek niet alleen de wereld van Oxford kraakt, maar ook hun zelfbeeld.

Voor wie hunkert naar een thriller die schrijft met denkvermogen in plaats van volume, is Down Cemetery Road een zeldzaam stuk precisiewerk. Het is Brits, beheerst en snijdend, en graaft onder de glans van academische respectabiliteit een graf vol leugens open. Zet af, dim het licht en laat je meetrekken in een zoektocht die weigert te verzachten tot er bloed of waarheid op tafel ligt. Vanaf 29 oktober is het dossier open op Apple TV+. De vraag is alleen of jij het aankijkt tot het einde.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven