web analytics

Australische serie Apple Cider Vinegar bij Neflix

Op donderdag 6 februari brengt Netflix de Australische serie Apple Cider Vinegar, een meeslepende zesdelige productie die de opkomst en ondergang van een wellnessimperium verkent. Geïnspireerd door een waargebeurd verhaal dat op een leugen was gebaseerd, onderzoekt de serie de grens tussen realiteit en fictie in de wereld van sociale media en wellness.

In het middelpunt van dit drama staat Belle Gibson, gespeeld door Kaitlyn Dever. Belle was een Australische wellness-influencer die beweerde haar terminale hersenkanker te hebben genezen door middel van een gezondheidsregime dat ze promootte via sociale media, een mobiele app en een bijbehorend kookboek. Maar zoals later bleek, was haar hele verhaal verzonnen. Ze had nooit een diagnose gekregen, laat staan dat ze genezen was van een dodelijke ziekte.

De serie speelt zich af in de begindagen van Instagram, een tijdperk waarin de aantrekkingskracht van sociale media nog nieuw en onbevangen was. Het toont hoe Belle een wereldwijd publiek beïnvloedde met haar ogenschijnlijk inspirerende verhaal en het wellness-imperium dat ze daarop bouwde. Tegelijkertijd introduceert Apple Cider Vinegar andere personages die de culturele tijdgeest van dat moment belichamen. Alycia Debnam-Carey speelt Milla Blake, een jonge vrouw die haar eigen platform opbouwt om voeding als krachtig wapen tegen kanker te promoten. Milla’s beste vriendin, Chanelle, gespeeld door Aisha Dee, raakt betrokken bij Belle’s bedrijf en helpt het verder te groeien.

Naast hen zien we Tilda Cobham-Hervey als Lucy, een vrouw die worstelt met kanker en zich aangetrokken voelt tot de online beloften van zowel Belle als Milla. Haar echtgenoot, gespeeld door Mark Coles Smith, waarschuwt voor de invloed die deze wellnessfiguren op haar leven en gezondheid hebben, en staat sceptisch tegenover hun motieven.

Hoewel de serie geïnspireerd is op ware gebeurtenissen, blijft het een fictiewerk. Gebaseerd op het boek The Woman Who Fooled the World van journalisten Beau Donelly en Nick Toscano, balanceert Apple Cider Vinegar tussen feit en verzinsel. Het belicht niet alleen de schaduwzijde van de opkomende wellnesscultuur en de vroege Instagram-jaren, maar stelt ook grotere vragen over authenticiteit, vertrouwen en de macht van sociale media.

Apple Cider Vinegar is vanaf donderdag 6 februari te zien bij Netflix

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven