Review: Upstart Crow seizoen 1

Upstart CrowOmdat in 2016 de 400ste sterfdag van William Shakespeare wordt gevierd leek het de BBC een goed idee om een komedieserie te maken over het begin van zijn carrière. David Mitchell speelt de hoofdrol in Upstart Crow en de serie wordt geschreven door Ben Elton. En dat laatste maakt deze serie interessant, we weten dat hij met het schrijven van Blackadder II en III goed een historische sitcom kan schrijven, maar zijn laatste sitcom, The Wrong Ways was niet echt een succes te noemen, door de critici werd het echt afgebrand. Dus hoe verhoudt Upstart Crow zich?

In Upstart Crow zien we hoe Will Shakespeare (David Mitchell) er alles aan doet om aan de bak te komen als toneelschrijver en hij hoopt zijn gewone achtergrond achter zich te laten. Hij is getrouwd met Anne Hathaway (Liza Tarbuck) die een gewone vrouw is en daarom kijkt zijn moeder Mary (Paula Wilcox) op haar neer, terwijl ook zij onder haar stand is getrouwd met John Shakespeare (Harry Enfield). In Londen woont hij in een huis met zijn hulp Bottom (Rob Rouse) en met Kate (Gemma Whelan) die heel erg graag actrice wil worden. Ze wil graag een meisje spelen op het toneel, maar dat kunnen vrouwen niet. Een goede vriend van Shakespeare is Kit Marlowe (Tim Downie), die naar eigen zeggen spion is en ook toneelschrijver. Alleen schrijft hij weinig en laat hij Shakespeare voor hem schrijven. De acteurs die zijn stukken opvoeren zijn Richard (Steve Speirs), Henry (Dominic Coleman) en William (Spencer Jones). De persoon die Shakespeare graag dwars wil zitten is Robert Green (Mark Heap). In de afleveringen zien we hoe hij inspiratie krijgt voor Romeo & Julia, zijn toneelstuk wordt gestolen, hij nogal in de problemen komt door zijn sonnetten en op de vlucht voor de plaag ziet hij drie vreemde vrouwen die rake voorspellingen doen.

Upstart Crow is een leuke komedieserie die waarschijnlijk een stuk leuker is als je heel erg bekend met het werk van Shakespeare, maar ook zonder die kennis is het best grappig. Maar de serie is toch het leukst als gebeurtenissen uit een Shakespeare toneelstuk plaatsvinden. Zo zien we in de eerste aflevering Romeo en Julia. Een nogal irritante Romeo-figuur pleegt zelfmoord als hij denkt dat zijn geliefde dood is. Will weet niet of hij dat kan gebruiken in zijn toneelstuk. De andere is Hamlet, waarin de heksen voorkomen. Ook in deze serie zitten verschillende running gags, Kate wil een actrice worden, maar niemand ziet dat echt zitten, want waar zou ze de kokosnoten moeten stoppen? Verder is het verhaal wat Will vertelt over zijn treinreis de ene keer leuker dan de andere, maar een hoogtepunt was een nogal Shakesperiaanse dialoog vol dubbelzinnigheden. Wat ook leuk is dat bij het theater één van de acteurs,William, zijn beste Ricky Gervais-imitatie doet inclusief lach. Hij ziet vooral de humor achter de humor, iets wat vooral hij ziet. Mark Heap speelt Richard Green, de grote rivaal, en hij doet dat ook echt met verve. Hij speelt het wel heel erg over de top, maar op de een of andere manier klopt dat wel en is hij eigenlijk het leukste personage. En over personages gesproken, het zijn er nogal veel. Er zijn twaalf vaste rollen, dat is op zich best wel veel. Hoe leuk vader Shakespeare ook is, hij en moeder Shakespeare kunnen best weg, want die vier zinnen per afleveringen kunnen best gemist worden. Hetzelfde geldt voor dochter Shakespeare die zich als gefrustreerde puber mag gedragen. Al met al is het dus een prima serie en je kan best zeggen dat Ben Elton zich heeft gerevancheerd maar een echte klassieker is het nog niet, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen, er komt immers een tweede seizoen van de serie.

Serie: Upstart Crow – seizoen 1
Afleveringen: 6
Acteurs: David Mitchell, Liza Tarbuck, Paula Wilcox, Harry Enfield, Rob Rouse, Gemma Whelan, Tim Downie, Steve Speirs, Dominic Coleman, Spencer Jones, Mark Heap