Review: The Flash seizoen 2

The FlashHet eerste seizoen van de superheldenserie The Flash was een positieve verrassing. Dus de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen voor het tweede seizoen. Hierdoor valt het tweede seizoen wel een beetje tegen, maar dat betekent totaal niet dat het geen goed seizoen is, dat zeker niet. The Flash blijft nogsteeds een prima serie dat zijn stripboekafkomst helemaal niet verloochend.

Het tweede seizoen van The Flash gaat enkele maanden verder na het eerste seizoen. Barry Allen (Grant Gustin) heeft uit schuldgevoel besloten om alles in zijn eentje te doen, maar door zijn wereld te redden heeft hij verschillende breaches geopend naar Earth 2, een gehele andere aarde waar alles net iets anders is. Vanuit die wereld worden verschillende metahumans gestuurd om het tegen The Flash op te nemen. Hierdoor komt het team van Starlabs weer bij elkaar. Zo krijgt Cisco (Carlos Valdes) zijn eigen krachten, hij kan viben als hij iets vasthoud. Caitlin (Danielle Panabaker) krijgt langzaamaan gevoelens voor Jay Garrick (Teddy Sears), die uit Earth 2 komt en daar de Flash is. Hij waarschuwt het team voor Zoom die de snelheid van Barry wil inpikken. In het eerste paar afleveringen moet er ook nog een tweede Firestorm worden gevonden voor Dr. Martin Stein (Victor Garber) en later verschijnt Wally West (Keynan Londsdale) in het leven van Iris (Candice Patton) en Joe West (Jesse L. Martin), hij is de zoon van Joe waarvan hij het bestaan niet wist. Ook komt Dr. Harrison Wells (Tom Cavanagh) uit Earth 2 het team versterken om Zoom tegen te houden want die heeft heel Earth 2 al in zijn macht.

Het tweede seizoen is niet slecht, helemaal niet, maar het seizoen valt of staat toch met de grote vijand van dit seizoen. Zoom leek vooral in het begin van het seizoen angstaanjagend, hoe hij met Barry sleurde om te laten zien dat The Flash hen niet meer zal redden was een fantastisch moment, maar dat heeft hij niet echt meer weten te evenaren. Pas aan het einde van het seizoen wordt hij meer genadeloos en dan moet je op het puntje van je stoel zitten en dat is een beetje laat. Bij de Reverse Flash leek het alsof er constant een dreiging was. In dit seizoen zien we ook hoe Barry een relatie krijgt met Patty, die vooral erg leuk is maar ze verdwijnt na een paar afleveringen en horen we niets meer van haar. Wie wel blijft is de halfbroer van Iris: Wally West. In het begin is hij even vervelend, maar daarna draait hij gelukkig snel bij en past hij gek genoeg heel goed bij de serie.

Ook maken we dit seizoen kennis met het idee van de multiverse: er zijn meerdere werelden waarin alles net iets anders is. Zo komt Harrison Wells het team van StarLabs helpen en dan blijkt hoe goed Tom Cavanagh is: Zijn Harrison is heel anders dan Earth1-Wells, maar toch herkenbaar. Voor Cisco is er dit seizoen ook genoeg te beleven, hij krijgt dit seizoen zijn krachten en door te viben ziet hij verschillende dingen of personen. Eigenlijk is dit vooral heel handig voor plotredenen, want daarmee versnellen we het plot als Cisco even iets vast kan houden en Barry weet precies waar hij heen moet of naar wie hij moet. Maar de echt goede afleveringen van dit seizoen zitten aan het einde. De aflevering waarin hij in de speedforce zit is prachtig en voelt bijna filmisch aan. De finale is ook erg goed, natuurlijk staat deze in het teken van de strijd tussen Flash en Zoom, weten we eindelijk wie de gemaskerde man is en is er een laatste actie van Barry die vooral door emotie is ingegeven en dat zet de deur open voor een wel heel erg leuk eerste deel van het derde seizoen waarin alles anders dan de eerste twee seizoenen.

Serie: The Flash – seizoen 2
Afleveringen: 23
Jaar: 2015 – 2016