Review: Santa Clarita Diet seizoen 1

Santa Clarita DietToen Netflix bekend maakte dat ze met Santa Clarita Diet zouden komen had ik er eigenlijk wel zin in, maar toen ze pas een paar weken voordat de serie echt kwam de twist naar buiten bracht dat er ook zombies in zouden komen had ik meer een ‘Oh nee toch’-gevoel. Maar dat blijkt allemaal mee vallen want het is gewoon een leuke serie.

Joel (Timothy Olyphant) en Sheila Hammond (Drew Barrymore) zijn makelaars en hebben een gewoon leven in de buitenwijk van Santa Clarita. Ze wonen daar met hun dochter Abby (Liv Hewson). Alles lijkt zo zijn gangetje te gaan tot Sheila begint met overgeven. En niet zo’n beetje ook. Dan blijkt dat ze geen hartslag meer heeft en dat haar bloed ook dik is. Buurjongen Eric (Skyler Gisondo) weet raad: Sheila is dood en ook niet dood en ze reageert vooral op impulsen. Als ze haar nieuwe collega Gary (Nathan Fillion) eet kan ze niet meer terug en kan ze alleen nog maar vers vlees eten. Zij en Joel besluiten dan om mensen te vermoorden, maar dat is nog niet zo makkelijk. Als buurman Dan (Ricardo Chavira), die politieagent is, een vinger in de tuin vindt chanteert hij Joel en zo komen ze aan nieuwe doelwitten. Ze worden op het spoor van Loki gezet, maar dat gaat mis en Loki wordt ook een zombie die nogal geobsedeerd raakt met Sheila. Joel probeert ondertussen ook nog een medicijn te vinden om Sheila weer levend te maken en komt uiteindelijk uit bij Dr. Cora Wolf (Portia de Rossi).

Santa Clarita Diet is gewoon een hele leuke, niet al te zware en heel af en toe een beetje gore serie. Je merkt duidelijk dat de hoofdrolspelers, Drew Barrymore en Timothy Olyphant er wel heel veel lol in hadden en dat werkt ook wel aanstekelijk. Het hele verhaal is natuurlijk onzin, we weten niet hoe Sheila een zombie is geworden en waarom ze vers vlees moet eten, maar het zorgt voor leuke situaties. De dochter komt er al snel achter wat er met haar moeder aan de hand is en die heeft eigenlijk wel een normale reactie. Daarna gaat ze in de ‘weet ik veel wat belangrijk is in deze gekke wereld, ik doe wat ik wil’-modus en dat is voor het eerste seizoen wel prima, maar voor volgend seizoen mag het personage best wel wat meer uitgediept worden. Skyler Gisondo weet de nerderige buurjongen goed neer te zetten en heeft toch wel leuke uitspraken met de nodige zelfspot. Het personage gaat dan ook niet echt over de top wat natuurlijk wel had gekund en dat is eigenlijk wel verfrissend. Elke aflevering had een lekkere cliffhanger waardoor je toch wel wil doorkijken en daarom is het zo jammer dat het einde van dit seizoen zo slapjes is. Sheila die opgesloten zit in een kelder en Joel die wordt opgenomen in een dwangbuis. Dat valt toch een beetje tegen als je eerder al een drijvende teen in de badkuip zag en Loki die een zombie werd. Loki was trouwens ook leuk, erg jammer dat hij al is vermoord, want hij had een leuke bijrol kunnen zijn. Al met al is het dus een leuke serie die misschien niet de grappigste serie is, maar het kijkt lekker weg en het is weer eens een andere kijk op zombies, lekker prima dus.

Serie: Santa Clarita Diet – Seizoen 1
Jaar: 2017
Acteurs: Drew Barrymore, Timothy Olyphant, Liv Hewson, Skyler Gisondo, Ricardo Chavira, Mary Elizabeth Ellis, Thomas Lennon, DeObia Oparei