Review: Preacher seizoen 1

PreacherToen ik hoorde dat AMC met de serie Preacher kwam was ik niet meteen dolenthousiast, Maar Dominic Cooper speelt de hoofdrol en die stelt niet vaak teleur en Joseph Gilgun heeft ook een hoofdrol. Die was nadat ik aan zijn personage Rudy gewend was wel de reden om ook de laatste seizoenen van Misfits te kijken. Dus ik besloot om Preacher te kijken en dat was zeker geen slechte keuze. Preacher blijkt een bizarre serie te zijn waar je afleveringen lang geen idee hebt waar je naar kijkt, maar je wel blijft kijken.

In Preacher zien we hoe de priester Jesse Custer (Dominic Cooper) een mysterieuze entiteit met de naam Genesis in zich krijgt en daarmee kan hij mensen laten doen wat hij wil. Jesse is niet zo’n hele goede priester, maar hij probeert er toch het beste van te maken met zijn rechterhand Emily (Lucy Griffiths). Als zijn ex-vriendin Tulip (Ruth Negga) dan terugkomt om hem over te halen om nog een klus te doen blijft hij weigeren. In het dorp ontmoet hij ook Cassidy (Joseph Gilgun) die een Ierse vampier blijkt te zijn. Ondertussen zijn er ook twee anderen geïnteresseerd in Genesis: Fiore (Tom Brooke) en DeBlanc (Anatol Yusef). Eugene Root (Ian Colletti), die ook wel Arseface wordt genoemd zoekt Jesse telkens op voor goede raad, iets wat Jesse te veel wordt. Odin Quincannon (Jackie Earle Haley) heeft niets met de kerk, maar hij wil wel graag de grond hebben voor zijn vleesverwerkingsbedrijf. Als Jesse een weddenschap met hem aangaat dat hij naar de kerk komt en God zal dienen neemt hij die dan ook aan. Hierna wordt de weddenschap nog groter: Jesse zal God naar de kerk brengen om ieders vragen te beantwoorden. En ook zien we het verhaal van een cowboy (Graham McTavish) in 1881 die een medicijn gaat halen.

Preacher is een nogal bijzondere serie en dat begint al bij de openingsmuziek, een soort Westernachtige gospel wat eigenlijk perfect is. Het is best een langzame serie en als je daar eenmaal aan gewend bent is het wel lekker. Verder is het nogal gewelddadig en zit er ook nog humor in, een beetje zoals een Tarantinofilm of een film van de Coen Brothers. Maar omdat de serie zo langzaam is moeten we het vooral hebben van de karakters. Het trio van hoofdpersonen is prima uitgewerkt. Jesse Custer als priester van een kleine gemeenschap met een crimineel verleden, Tulip de nogal sterke vrouw die voor hem terugkeert om hem te overtuigen wraak op iemand te nemen en Cassidy, een vampier. En vooral van die laatste is het vanaf de eerste aflevering al duidelijk dat het een fanfavoriet zal worden, want laten we wel wezen het is een Ierse vampier met grappige opmerkingen, dat kan niet fout gaan en Joseph Gilgun maakt er dan ook geweldige rol van. De andere personages zijn eigenlijk verknipt, waarvan Quincannon het meest eigenlijk. Hij zal God dienen, maar schiet daarna wel mensen dood en dan blijkt dat hij de God van het Vlees dient. En net dat je denkt dat er toch nog twee sympathieke mensen zijn blijkt het anders te zitten. Eugene blijkt eerst het coma-meisje neer te hebben geschoten nadat hij het bij zichzelf probeerde en dat mislukte. En Emily blijkt een heel duister persoon te zijn. Zo uit het niets besluit ze de burgemeester aan een opkrabbelende Cassidy te geven. Waar dat nou vandaan komt weet ik eigenlijk niet en het roept ook meteen de vraag op of ze haar eerste man ook heeft vermoord, maar dat zullen we nooit te weten komen.

Pas vanaf de vijfde aflevering komen er antwoorden en dan vind ik de serie beter worden. Dan ontdekken we in deze bizarre serie dat er toch nog iets van orde is. We weten wat de ‘kracht’ is dat Jesse heeft en zo zijn er ook nog twee engelen op zoek naar dat wezen. Alleen zijn het twee lagere engelen en krijgen we een geweldig gevecht in een hotelkamer met een hogere rang engel. Dat was zo gek maar toch grappig en dat vat eigenlijk de serie samen. Want er gebeuren nogal wat gekke dingen, maar de laatste aflevering spant toch wel de kroon. Jesse op de vlucht die bij Donny onderdak krijgt, Tulip die Carlos opspoort en Cassidy die onder vuur wordt genomen door de Sheriff. Maar dan krijgen we het: Jesse gaat in de kerk videobellen met God. Het lijkt allemaal goed te gaan tot blijkt dat het niet de echte God is. Die is spoorloos verdwenen. Als Jesse, Tulip en Cassidy dan in een restaurant zitten wordt het hele dorp weggevaagd en is er geen enkele overlevende meer over. En daarmee krijgen we dus een heel ander tweede seizoen, een roadtrip om God te zoeken met een cowboy achter hen aan. En als dat betekend dat we nog meer gekkige personages gaan ontmoeten en in bizarre situaties terecht komen is dat alleen maar toe te juichen.

Serie: Preacher – seizoen 1
Acteurs: Dominic Cooper, Joseph Gilgun, Ruth Negga, Lucy Griffiths, Tom Brooke, Anatol Yusef, W. Earl Brown, Derek Wilson, Ian Colletti, Jackie Earle Haley, Graham McTavish

Wat vind jij van het eerste seizoen van Preacher? Laat hieronder je mening achter!