Review: Marco Polo seizoen 2

Marco PoloHet eerste seizoen van Marco Polo kon niet echt rekenen op goede kritieken, maar als ik heel eerlijk ben vond ik het best wel een prima serie. De tien afleveringen waren er zo doorheen, het was dus boeiend om de Mongoolse Khan door de ogen van Marco Polo te zien. In het tweede seizoen zetten ze Marco op een zijspoor en krijgen we meer Kublai en dat is een goede zet geweest.

Het tweede seizoen van Marco Polo begint met de bruiloft van prince Jingim (Remi Hii) en Kokochin, The Blue Princess (Zhu Zhu). Dan krijgt ook Kublai (Benedict Wong) te horen dat zijn neef Kaidu (Rick Yune) zijn troon als Khan claimt. Hij wil een Kurultai, waar elke Khan zal gaan stemmen over wie de nieuwe Khan der Khans wordt. Marco Polo (Lorenzo Richelmy) is ondertussen met Mei Ling (Olivia Cheng) op zoek naar de jonge prins van de Song Dynastie. Daar worden ze achterna gezeten door Lotus (Michelle Yeoh) die het als haar taak ziet om hem te beschermen. Later blijkt dat Lotus een connectie heeft met Hundred Eyes (Tom Wu). Ondertussen probeert Keizerin Chabi (Joan Chen) er voor te zorgen dat er nageslacht komt bij Jingim en Kokochin. Aangezien het zijn vierde vrouw is en hij nog geen kinderen heeft probeert ze het op een andere manier. Ondertussen weet Ahmad (Mahesh Jadu) de boel van binnen uit te manipuleren zodat het rijk van Kublai instabiel wordt. Hij sluit een pact met Kaidu en weet ook een deal te maken met de christelijke Nayan (Ron Yuan), de paus en zijn Kruisvaarders die aan het westen aan het oprukken zijn om er voor te zorgen dat Kublai niet naar het westen zal trekken.

Het tweede seizoen van Marco Polo heeft Marco neergezet als een bijfiguur in zijn eigen serie en dat allemaal om Kublai tot hoofdpersoon te maken en dat heeft goed uitgepakt want zijn karakter is een stuk interessanter dan die van Polo. Hij wil graag een groot rijk en moet daardoor ook regeren en dat is vooral keuzes maken. Een moeilijk keuze is er als hij besluit dat het beter is om de jonge Chinese prins te doden om zo de opstanden in Zuid-China onder de controle te krijgen. Je ziet dat hij het ook vreselijk vindt, zeker als het jongetje nog gaat huilen, maar toch weet hij het te doen. Hierdoor wordt de relatie met zijn vrouw Chabi ook onder druk gezet. Chabi zelf is ook ineens een echt karakter geworden dit seizoen. We zien haar vooral in de weer met Kokochin/The Blue Princess. Ze weet dat Kokochin niet de echte prinses is, maar dat maakt haar niet uit, het is goed voor de Khan. Dan bedenkt ze dat het een goed idee is om Kokochin te laten bezwangeren door de staljongen zodat er een opvolger komt en de bloedlijn van Kublai doorgezet kan worden. Als dit bedrog dan uitkomt krijgen we één van de mooiste scènes: Chabi huilend en Kublai kwaad, maar dan realiseert hij dat ze dit voor hem heeft gedaan, deze moeilijke beslissing heeft zij voor hem genomen en dan troost hij haar; hij ziet haar als zijn gelijke.

De hele Kokochin-verhaallijn is goed vooral omdat het einde ook zo goed is. Door de hele zwangerschap heeft ze er opnieuw een leugen bij en dat kan haar hoofd niet aan en wordt ze gek: ze ziet de echte Kokochin verschijnen en daardoor gaat ze gekke dingen doen. In een andere serie hadden ze vast wel ergens een middel gevonden waardoor ze weer normaal doet, maar hier loopt ze het water in om zelfmoord te plegen, Chabi ziet het en nadat ze al maanden voor haar gezorgd heeft besluit ze haar nog één keer te helpen en onder water te houden.

Het idee dat Ahmad de grote schurk in het verhaal is zagen we natuurlijk al in het eerste seizoen aankomen en hij weet er nu vaart achter te zetten. Hij manipuleert zich helemaal gek en we krijgen ook door een flashback te zien waarom hij zo’n hekel heeft aan Kublai en hem dus kapot wil maken. Hij heeft dus in een bordeel seks gehad met zijn moeder om haar daarna te vermoorden. Ja dan ben je getraumatiseerd. Sowieso gebeurde er wat meer shockerende dingen, naast de jonge prins en het Ahmad-verhaal werd er ook nog een plan gemaakt om de dochter van Mei Ling te verkopen aan een man die van kinderen houd en werden er paarden in brand gestoken zodat die terug naar huis gingen om daar dus ook brand te veroorzaken.

Een nieuwe groepering dit seizoen is de Paus en zijn kruisvaarders. Die willen niet dat Kublai naar het westen trekt en worden dankzij de christelijke khan en Ahmad ook in de strijd betrokken. Al is het meer een soort inleiding tot een derde seizoen (dat nog niet aangekondigd is) waar Prester John een rol in zal krijgen. Prester John is een mythisch figuur en er was een tijd dat gedacht werd dat het Genghis Khan (de opa van Kublai) was, dus die kan helemaal niet in het derde seizoen opduiken. En hiermee laat Marco Polo de geschiedenis helemaal los, het eerste seizoen klopte wel aardig, maar dit tweede seizoen gooide ze de geschiedenis aan de kant en dat is wel prima eigenlijk, als dat er voor zorgt dat we nog meer spanning in de serie krijgen kunnen we het alleen maar toejuichen.

Al met al is het tweede seizoen een verbetering ten opzichte van het eerste seizoen. Kublai is interessant om te volgen, net als de interne strijd met zijn neef Kaidu. Jingim is niet meer zo irritant en eigenlijk best een tof figuur alleen is het wel jammer dat Hundred Eyes, toch een favoriet in het eerste seizoen, nu niet veel heeft gedaan. Hij heeft een aflevering in een soort van maïsveld doorgebracht en dat was het dan. Tuurlijk de vecht- dan wel soort van dansscène met Lotus maakte een hoop goed, maar het had wat meer mogen zijn.

Serie: Marco Polo – seizoen 2
Acteurs: Lorenzo Richelmy,Benedict Wong ,Joan Chen, Rick Yune, Remi Hii, Zhu Zhu, Tom Wu, Mahesh Jadu, Olivia Cheng, Uli Latukefu, Ron Yuan, Claudie Kim, Michelle Yeoh

Wat vind jij van het tweede seizoen van Marco Polo? Laat hieronder je mening achter!