Review: Legends of Tomorrow seizoen 3

Legends of TomorrowHet tweede seizoen van Legends of Tomorrow was een grote verbetering ten opzichte van het eerste seizoen. En die lijn hebben ze in het derde seizoen doorgezet, het werd alleen maar leuker en gekker met af en toe een serieus moment.

In het derde seizoen ontdekken ze dat ze verschillende anachronismen in de tijd hebben gemaakt. Rip Hunter (Arthur Darvill) heeft de Time Bureau opgericht om deze anachronismen te verhelpen en vindt dan ook dat de Legends niet meer nodig zijn. Een half jaar later leven ze normale levens, tot Mick (Dominic Purcell) op Julius Ceasar stuit op Aruba. Hij gaat naar Sara (Caity Lotz) die met Ray (Brandon Routh) en Nate (Nick Zano) Caesar weer terugbrengen naar zijn eigen tijd. Hierna mogen de Legends doorgaan met het verhelpen van de tijdproblemen met Jax (Franz Drameh) en Martin Stein (Victor Garber). Ook Amaya (Maisie Richardons-Sellers) keert terug in de tweede aflevering bij het team, maar er lijkt iets mis te zijn met haar krachten. In de derde aflevering gaan ze naar 2042 en komen ze er achter dat moordenaar Kuasa (Tracy Ifeachor) het op hacker Zari (Tale Ashe) heeft voorzien. Kuasa is de kleindochter van Amaya, en ook Zari heeft een amulet wat kan helpen tegen de strijd met Mallus, een demon. In de vijfde aflevering blijkt dat het lichaam van Damian Darkh (Neal McDonough) in het Victoriaanse Londen terecht is gekomen en daar tot leven wordt gewekt door zijn dochter Nora (Courtney Ford) onder de naam Madame Eleanor. Ondertussen heeft Stein genoeg van het leven als een legend en wil hij de firestorm-band met Jax verbreken. Maar als bij het Crossover-event waar Nazi’s uit Wereld-X de bruiloft van The Flash Barry Allen en Iris binnenvallen offert Stein zich op en sterft, wat er voor zorgt dat Jax ook het team verlaat. Het team gaat ook naar de tijd van de Vikingen waar een Furby-achtig speelgoed met de naam Beebo er voor gezorgt heeft dat Beebo is uitgegroeid tot een religie, maar dat weten ze recht te zetten.

Als John Constantine (Matt Ryan) het team bezoekt gaan ze naar 2017 waar een jonge Nora Darkh in een psychiatrische kliniek zit en onder invloed van Mallus is. Ze weten haar niet te redden en Nora blijft onder invloed. Sara krijgt ondertussen ook interesse in Ava (Jes Macallan), het hoofd van het Time Bureau die een kloon blijkt te zijn. Rip brengt Wally West (Keiynan Lonsdale) aan boord van de Waverider en die besluit zich bij het team aan te sluiten. Verder blijven ze zoeken naar totems, zoals de vuurtotem, de doodtotem en de aardetotem. Maar Mallus weet te ontsnappen uit zijn gevangenis en de Legends moeten de totems gebruiken in Zambesi tegen Mallus. Het loopt uit op een groot gevecht tussen een grote Beebo en Mallus.

legendsoftomorrowseizoen3

In dit derde seizoen laat Legends of Tomorrow zien dat ze een echte comic-verfilming zijn, want ze kunnen de gekste dingen doen en er gewoon mee weg komen. Zo komen ze terecht in het circus van P.T. Barnum, beleeft een jonge Ray zijn eigen E.T.-moment met een Dominator in Phone Home, keert Damian Darhk weer terug op een zo’n enorm over de top moment in Victoriaans Londen dat je je niet kan voorstellen. Zelfs een `Grounddog Day`-aflevering, normaal niet zo heel spannend, met Zari was een hoogtepunt. Ook de aflevering waarin Elvis de doodstotem heeft en zo goed in de kerk kan spelen door zijn overleden tweelingbroer kan enorm verkeerd vallen, maar zelfs dat werd met respect aangepakt.

Maar het is niet alleen gekkigheid, als er serieuze dingen aan bod komen weten ze dit ook goed te brengen. Zo heb je het overlijden van Martin Stein wat heftig was en de aflevering daarna met de jongere versie van Martin die niet wil weten hoe hij sterft is een mooie hommage aan het personage. Wel was eerder al bekend dat de acteur de serie zou verlaten en ze hebben in de afleveringen waar hij te zien is hem ook van alles laten doen. Zo mag hij een voorouder van zichzelf spelen en worden Stein en Jax met elkaar verwisseld. Ook een meer serieus moment in de serie was dat Rory geconfronteerd werd met de jongere versie van zijn vader in Vietnam, dat geeft het personage toch wat meer diepte.

Het team van de Legends veranderde best wel dit seizoen en de serie heeft daar niet onder te lijden. Natuurlijk mis je Martin Stein en Jax in de afleveringen dat ze er niet zijn, maar na een paar afleveringen heb je daar al geen last van. Nieuw dit seizoen is Zari, een hacker uit 2042, die minder uitbundig is als de rest van de groep, maar zeker in haar `eigen` aflevering, de Groundhog Day aflevering, dat natuurlijk bedoeld is om de kosten zo laag mogelijk te houden om binnen het budget te blijven zorgt er voor dat ze op de voorgrond komt en dan blijkt dat het echt een leuk mens is. Ook nieuw is Ava, de nogal norse medewerker van het Time Bureau. Ze wordt ook wat menselijker en krijgt een relatie met Sara, wat niet zoals de andere series in de Arrowverse enorm overheersend is en dan blijkt het ook een stuk beter te werken. Dat ze later een kloon blijkt te zijn is dan ook weer een twist wat gek genoeg weer prima werkt. In het laatste deel komt ook Wally West bij het team en die is in een paar afleveringen al meer op zijn plek dan in The Flash waar hij vaak op het tweede plan kwam. Ze hadden hem eigenlijk veel sneller in Legends of Tomorrow moeten stoppen. Mooi ook om te zien hoe de laatste aflevering eigenlijk een afscheid van Amaya is, ze vervult haar lot en keert terug naar eigen tijd en weet ook nog haar dorp te redden.

Als grote bedreiging dit seizoen was er Mallus, een demoon die het grote deel van het seizoen buiten beeld was. En in de laatste afleveringen kwam hij tot leven als een computergeanimeerde draakachtig demoon. Heel bedreigend was hij blijkbaar niet in zijn fysieke vorm, want in een letterlijk bizar gevecht met de grote knuffel Beebo was hij zo verslagen. Ik geef toe, je moet ervan houden, maar als je al die afleveringen al bent meegegaan in de gekkigheid was dit eindgevecht alles wat Legends eigenlijk leuk maakt.

In alle andere afleveringen moeten de Legends het vooral opnemen tegen Kuasa, Nora en Damien Darhk. Damien is opnieuw teruggebracht en dat is ook wel prima. Neal McDonough heeft gewoon zoveel lol om de slechterik te spelen en dat werkt erg aanstekelijk. Maar wat deze Damien beter maakt is dat ze er meer een persoon van hebben gemaakt. Hij geeft nu om zijn dochter en hij lijkt zelfs iets van gevoel te hebben bij zijn actie om Laurel Lance in Arrow te vermoorden. Ook zijn dochter Nora wilde niet de slechterik zijn en wilde eigenlijk tegen Mallus vechten, maar die was natuurlijk te sterk. En Kuasa, de kleindochter van Amaya, wilde vooral wraak nemen omdat Amaya het dorp niet had beschermt, maar het blijkt dat ze vooral door de gebeurtenissen zo is geworden en niet door haar karakter. Dat is helemaal duidelijk als ze het verleden hebben veranderd en we een andere Kuasa te zien krijgen.

Het derde seizoen was echt heel erg vermakelijk. En dat is alles waar je deze serie op moet afrekenen. Het is gewoon leuk, goed gemaakt, je kijkt uit naar de volgende aflevering en laat alles over je heen komen. Meer kunnen we niet vragen, behalve dan een net zo goed vierde seizoen waar we meer zien van Constantine die in dit derde seizoen twee keer te zien was, en dat gaat vast goedkomen.

Serie: Legends of Tomorrow – seizoen 3
Afleveringen: 18
Jaar: 2017-2018
Acteurs: Caity Lotz, Brandon Routh, Dominic Purcell, Maisie Richardson-Sellers, Nick Zano, Tala Ashe, Victor Garber, Franz Drameh, Arthur Darvill, Keiynan Lonsdale, Jes Macallan, Neal McDonough, Tracy Ifeachor, Courtney Ford, Adam Tsekhman
Cijfer: 8,5

Wat vind jij van het derde seizoen van Legends of Tomorrow? Laat hieronder je mening achter!