Review: Flowers

FlowersBij Channel 4 was eind april 2016 dagelijks de komedieserie Flowers te zien. Het werd omschreven als een zwarte komedie en dat blijkt ook wel bij de eerste scène: We zien hoe een man een strop om een tak bind en met zijn hoofd in de strop gaat om zelfmoord te plegen. Maar de tak breekt af en dus blijft hij leven. Het begin is duister, daarna wordt het steeds vreemder, maar toch weet deze serie je te grijpen en heeft het ook nogeens een goed einde.

In Flowers zien we dus hoe Maurice Flowers (Julian Barratt) zich van het leven wilde beroven. Hij is een succesvol kinderboekenschrijver, al besluit de uitgeverij om er mee te stoppen. Hij krijgt hulp van de Japanse tekenaar Shun (Will Sharpe). Maurice zijn vrouw Deborah (Olivia Colman) heeft geen idee wat er speelt en probeert overal het positieve van in te zien. Samen zijn ze de ouders van de tweeling Donald (Daniel Rigby) die uitvinder is en de emo-muzikale Amy (Sophia Di Martino). Broer en zus vinden allebei hetzelfde meisje leuk: Abigail (Georgina Campbell) waarvan haar vader, de plastische chirurg George (Angus Wright) die graag met de vrouwen flirt. Langzaam maar zeker blijkt de familie uit elkaar te vallen.

In de eerste aflevering wordt de familie een beetje gekkig neergezet, je hebt een beetje het idee of je naar de Britse Adams Family aan het kijken bent, maar dan zonder de fascinatie voor masochisme en dode dingen. Maar al snel blijkt dat het een gezin is van vier waar bij elk van hen een stukje af is. Donald en Amy zijn echt kinderen van hun ouders met eigenlijk dezelfde problemen. De verhaallijn dat ze op hetzelfde meisje verliefd zijn kent een (hoe kan het ook anders met deze serie) bizarre ontknoping die ik niet zal verklappen. Aan het begin van de serie lijkt het alsof de Japanse tekenaar, gespeeld door de bedenker en schrijver, niet helemaal in de serie past, wat hij is wel heel erg blij en optimistisch, maar als hij dan de reden vertelt waarom hij naar Engeland is gekomen om te tekenen weet je dat hij eigenlijk wel bij de familie Flowers hoort, maar er wel stukken beter mee omgaat.

Voor mij was de enige reden om deze serie te kijken de fantastische Olivia Colman en gelukkig ze stelt helemaal niet teleur. Ze is de positieve vrouw maar toch merk je dat ze elk moment uit elkaar kan vallen, iets wat op het einde ook gebeurd en Colman weet het fantastisch te spelen, je ziet langzaamaan de tranen komen en ze weet met haar blik en de opwellende tranen je helemaal mee te voeren in het moment. Dat het einde dan toch zo positief is, dat mag een meevaller genoemd worden, maar gek genoeg klopt het wel, door een wanhoopsactie en het noodlot komt de familie weer bij elkaar en kan de familie Flowers niet alleen samenleven zoals ze dat al jaren deden maar nu ook echt samen leven.

Serie: Flowers
Afleveringen: 6
Acteurs: Julian Barratt, Olivia Colman, Sophia Di Martino, Daniel Rigby, Will Sharpe, Georgina Campbell, Angus Wright