Review: Emma

EmmaZo af en toe je heb je zin in een Jane Austen verfilming en dan blijkt dat Emma, de miniserie van de BBC uit 2009, een hele geschikte keuze is. Er zit natuurlijk romantiek in, maar ook humor en met maar vier afleveringen is het de perfecte serie om even lekker weg te zwijmelen.

In Emma zien we hoe Emma (Romola Garai) opgroeit zonder moeder, die al snel overleed, maar met een oudere zus en vader (Michael Gambon). Als ze ouder is ziet ze al snel dat haar zus Isabella met de broer van buurman George Knightley (Jonny Lee Miller) zal trouwen. Als ze dan ook denkt dat ze verantwoordelijk is voor het huwelijk van haar gouvernante Anne (Jodhi May) met Mr. Weston (Robert Bathurst) denkt ze dat ze in het koppelen haar roeping heeft gevonden. Ze besluit dan ook haar nieuwe vriendin Harriet Smith (Louise Dylan) te koppelen aan Mr. Elton (Blake Ritson), maar dan moet Harriet wel het aanzoek van de boer Mr. Martin (Jefferson Hall) afwijzen. Haar koppelpoging mislukt als Mr. Elton met Emma wil trouwen, na haar afwijzing vertrekt hij naar Bath en trouwt met Augusta (Christina Cole).

In het dorp keert Frank Churchill (Rupert Evans), de zoon van Mr. Weston, terug en hij brengt veel tijd door met Emma. Ook keert Jane Fairfax (Laura Pyper) terug, iemand waar over Jane’s tante Miss Bates (Tamsin Greig) nogal uitvoerig heeft verteld de afgelopen jaren. Daardoor is Emma lichtelijk jaloers. Jane is terug om zich voor te bereiden voor een baan als gouvernante. Emma probeert verliefd te worden op Frank, maar als Harriet vertelt dat Frank haar redt van een bende zigeuners denkt Emma dat Frank veel beter bij haar past. Als Jane dan een piano krijgt denken Emma en Frank eerst dat het een cadeau is van Mr. Dixon, maar Anne Weston denkt dat het van George Knightley is. Tijdens een picknick loopt het een beetje mis, Emma en Frank flirten te veel en Emma beledigt Miss Bates. Mr. Knightley zet Emma naderhand op haar plek en probeert het dan ook goed te maken met Miss Bates. Maar dan komt alles uit: De zieke tante van Frank overlijd en dan wordt de verloving tussen Frank en Jane bekend. Dan neemt Harriet ook Emma in vertrouwen en denkt dat George Knightley op haar verliefd is, maar dan moet Emma aan zichzelf toegeven dat ze al jaren van George houdt. George doet haar een aanzoek en ook Harriet trouwt met de boer Mr. Martin.

Laten we vooral beginnen met het hoofdpersonage. Emma is nogal vervelend, maar dan ook echt vervelend met haar bemoeienissen. Romola Garai speelt het wel goed, daar ligt het niet aan, maar de eerste aflevering is ze gewoon een beetje vervelend. Heel fijn is het dan ook dat Mr. Knightley haar op haar plek weet te zetten. En om Emma een stuk symphatieker te maken wordt Augusta Elton naar voren geschoven, die wel heel erg op de voorgrond wil staan en alles wil regelen.

Bijzonder in deze Jane Austen verfilming is dat er niet echt een slechterik in zit. Ja natuurlijk, Frank Churchill heeft de boel een beetje bedonderd door te doen alsof hij vrijgezel was en was een beetje te amicaal met Emma. Maar toch stoorde het niet in het verhaal, er was genoeg te beleven zonder een slecht persoon die in het dorp rondloopt. Het was vooral de interactie tussen Emma, Mr. Knightley, Harriet Smith, Anne Weston, Frank Churchill en Jane Fairfax wat het zo boeiend maakt. Het had van mij nog wel een paar afleveringen langer mogen duren, maar dat zat er niet in.

Voor de humor in deze serie moesten we toch echt bij de vader van Emma zijn. Mr. Woodhouse was echt heel erg grappig met zijn overbezorgdheid. Zo was taart niet goed voor kinderen, de zee was helemaal gevaarlijk, dan was er weer tocht in het zaaltje waar ze het bal gingen houden. Het feit dat Anne geen gouvernante meer was door het huwelijk met Mr. Weston was ook een ramp en de totale paniek toen er een sneeuwvlok naar beneden viel en alles en iedereen zich naar de koetsen begaf om naar huis te gaan was ook wel erg grappig. Een ander personage dat grappig is, is Miss Bates die maar niet kan ophouden met praten.

En zoals het hoort bij zulke series is er ook bij Emma een happy end en dat is juist goed en helemaal niet zoetsappig. Dat Emma en George Knightley elkaar aan het einde zouden krijgen kon je al heel snel zien aankomen en dat is ook juist waarom deze serie zo leuk is net als de prachtige kastelen en de mooie kostuums. Al met al is deze verfilming van Emma een heerlijke serie van maar vier afleveringen waarin je lekker kan wegzwijmelen.

Serie: Emma
Afleveringen: 4
Jaar: 2009