Review: Arrow seizoen 4

ArrowNa een nogal teleurstellend derde seizoen hoop je dat de schrijvers het lek boven hebben en dat het vierde seizoen weer geweldig wordt. Een goede slechterik hebben ze gevonden in Damien Darkh, maar zelfs dat is niet genoeg om de eerste twee seizoenen te evenaren. En dat is gewoon erg jammer, want er zit zoveel potentieel in de serie die er dit seizoen niet echt uitkomt en dat komt door de spin-off serie en één personage dat wel erg nadrukkelijk aanwezig was.

In het vierde seizoen zien we hoe Diggle (David Ramsey), Thea (Willa Holland) en Laurel (Katie Cassidy) verder zijn gegaan met het bestrijden van de criminaliteit in Star City. Een groep van criminelen met de naam Ghosts houden erg huis en dus vragen ze of Oliver (Stephen Amell) weer terugkomt. Dat doet hij en hij wordt de Green Arrow. Ook Felicity (Emily Bett Rickards) keert terug en is de CEO van Palmer Technologies. De Ghost blijken onder leiding van Damien Darhk (Neal McDonough) te staan die weer bij H.I.V.E. actief is. Darhk heeft een heel plan voor Star City: hij wil de stad in handen hebben om daarna de wereld te verwoesten. Oliver laat dit natuurlijk niet gebeuren en probeert burgemeester te worden van de stad om zo de inwoners wat hoop te geven. Maar door zijn strijd tegen Darhk moet het team een hoge prijs betalen.

Het vierde seizoen van Arrow was wel heel erg middelmatig, om het slecht te noem gaat weer een beetje ver, maar echt zoals het in de eerset twee seizoenen was zo is het allang niet meer. Hoe het komt is wel duidelijk, het eerste deel van het seizoen staat geheel in het teken van de aanloop naar de spin-off Legends of Tomorrow. Zo besluit Laurel dat het een geweldig idee is om haar zus Sarah op te graven en in de Lazaris Pit te gooien, zelfs nadat ze ziet wat het met Thea heeft gedaan, die een beetje wiebelig doet en wil moorden. Maarja Sarah moest naar Legends of Tomorrow dus moest haar ziel gered worden en als dat gebeurd is vertrekt ze naar Central City. Verder dit seizoen hebben we eindelijk H.I.V.E., waar al seizoenen naar gehint wordt en daarmee hebben we ook Damien Darhk die een prima slechterik is, ook de acteur Neal McDonough heeft er duidelijk erg veel zin in, aan hem ligt het dus niet.

In het tweede deel van het seizoen zien we dat Oliver steeds meer wordt overschaduwt door Felicity en dat wordt zo langzamerhand erg vervelend. Haar moeder blijft maar opduiken, haar vader komt ook nog een paar keer langs, het wordt een beetje veel. Zo veel zelfs dat toen een personage die alles over magie weet vertelde dat je alleen met het goede in jezelf de magie van Damien Darhk kon stoppen ik echt heel bang was dat Felicity die uitverkorene was om het tegen hem op te nemen, maar zo ver zijn ze gelukkig niet gegaan. Een andere scène was waarschijnlijk doodserieus bedoeld maar is ongewild hilarisch geworden: Felicity zat in een rolstoel, kreeg een chip in haar rug maar die werkte nog niet. Ze verbreekt de relatie met Oliver omdat hij tegen haar gelogen had en dan! Ondereens krijgt ze weer gevoel in haar benen, ze staat op en loopt zo de deur uit en laat Oliver achter met de lege rolstoel. Hoe dit niet gesneuveld is in de montage is onvoorstelbaar. Een ander minpunt dit seizoen zijn de flashbacks naar het eiland. In de eerste seizoenen hadden ze nog iets te maken met het heden, maar dit seizoen niet, ze hadden ongeveer 45 minuten flash-backmateriaal en hebben dat versneden en in 23 afleveringen gestopt, had er één aflevering van gemaakt, dan waren we er in één keer vanaf geweest. En over de dood van Laurel gaan we het maar niet hebben, het was onnodig en met haar laatste adem moest ze nog even zeggen dat Felicity echt geweldig is voor Oliver hebben ze de hele Black Canary verpest. Stiekem hoop ik dat haar dood in scène is gezet of dat haar earth-2 versie uit The Flash naar Star CIty komt. Al met al was het vooral een frustrerend seizoen, en moeten we maar hopen op het beste voor het volgende seizoen.

Serie: Arrow – seizoen 4
Afleveringen: 23
Jaar: 2015 – 2016